Zlín zažívá první dny plánovaných dopravních omezení. Je pondělí krátce po půl osmé ráno. Auta stojí v několik set metrů dlouhé koloně nad křižovatkou u Kolektivního domu ve Zlíně a čekají, až budou moci projet. Zelená pustí vždy jen pár vozidel.
Jde o jednu z nejfrekventovanějších křižovatek ve městě, kterou denně projede 30 tisíc aut. Teď je jich ještě víc.
Míří k ní totiž i motoristé přijíždějící do Zlína ve směru od Březnice a Uherského Hradiště. Březnická ulice, po níž běžně jezdí do města, je od včerejška částečně uzavřená. Je po ní možné pouze vyjíždět ze Zlína nahoru na Březnici.
V opačném směru musejí na kruhovém objezdu U Majáku odbočit doprava přes Kudlov a pokračovat do centra. A to teď trvá výrazně déle než obvykle. Redaktor MF DNES tuto trasu ráno projížděl a v křižovatce nad Kolektivním domem stál téměř čtvrt hodiny.
„V ranní špičce jsme v tomto směru potíže čekali, ale ne až takové. Doufám, že to řidiči v dalších dnech zvládnou,“ řekl náměstek primátora přes dopravu Michal Čížek.
V reakci dal pokyn, aby se prodloužil čas zelené na zmíněné křižovatce, přičemž už ráno byl na dvojnásobném intervalu. Situaci mělo zlepšit i to, že střední ze tří jízdních pruhů nad křižovatkou sloužil nově pro cestu do centra.
„Hned ráno byli policisté v pohotovosti a řešili dopravní situaci v ulici Březnické i na objízdných trasách. Postupně budou vyhodnocovat, zda je vyhovující současné dopravní značení,“ sdělila policejní mluvčí Monika Kozumplíková.
„Řidičům doporučujeme, aby vozidla používali minimálně, pouze pokud je to nezbytně nutné, a co nejvíce využívali vozy MHD. Pokud už pojedou vozidlem, je nutné se obrnit trpělivostí,“ vzkázala.
Práce potrvají do listopadu
Křižovatce u Kolektivního domu se lze vyhnout odbočením o pár desítek metrů výše doleva do Hradské ulice a ještě výše doprava do ulice Na Požáře. Město tady upraví dopravní značení, aby tato možnost byla patrnější.
Kolony se tvořily také na křižovatce na Kudlově u točny autobusů, kam přijíždělo více aut po objízdné trase z kruhového objezdu U Majáku. Řidiči museli několik minut čekat, než odbočili na hlavní cestu do Zlína. Ve hře je tady proto změna přednosti v jízdě.
Ve Zlíně začíná zásadní dopravní omezení, komplikace potrvají skoro rok |
„Situace je v řešení, pokud to bude bezpečné a nutné, ke změně přednosti v těchto místech dojde,“ nastínila Kozumplíková. Odpoledne už se však situace zase zlepšila a čekání bylo výrazně kratší.
Důvodem dopravních komplikací je start opravy křižovatky ulic Březnická a Mostní, do níž se pustilo město. Zlínský kraj zase zrekonstruuje 600 metrů dlouhý úsek Březnické ulice. Ta bude proto až do začátku listopadu průjezdná jen od Zlína. Uzavřené je také parkoviště pro 180 aut u křižovatky.
Hokejoví fanoušci zaparkují u mrakodrapu
A v těchto ztížených podmínkách se budou na nedalekém zimním stadionu hrát ve středu a ve čtvrtek od 17.30 hodin další dva finálové zápasy hokejové první ligy mezi Zlínem a Vsetínem. Bude vyprodáno, což znamená návštěvu sedmi tisíc lidí.
Policie i město radí, aby diváci přijeli MHD nebo přicházeli po chodníku zespodu po levé straně Březnické ulice. Ten na pravé straně je už rozkopaný.„Teď tam alespoň nejezdí auta do protisměru a platí omezená rychlost na třicet kilometrů v hodině,“ zmínil Čížek.
Situaci bude na místě usměrňovat dopravní policie. Okolí bude zase hlídat městská policie, aby řidiči špatně neparkovali v obytných zónách. „Nebudeme tolerovat porušování dopravního značení v žádné z lokalit poblíž stadionu, odkud se na nás ve věci parkování fanoušků často a oprávněně obrací tamní obyvatelé,“ zdůraznil ředitel strážníků Milan Kladníček.
Dřív euforie, teď výtržnosti a výhrůžky. Valašské derby se léty vyhrotilo |
Zlínský kraj nabídne fanouškům zdarma svůj parkovací dům pro 270 aut vedle 21. budovy v baťovském areálu vždy od 16 do 21 hodin. Využít lze i větší městská parkoviště u kina, Obchodního domu či Gahurovy ulice, případně pod kostelem. V baťovském areálu je ještě velké soukromé parkoviště.
Na veřejný pořádek nejen v okolí stadionu bude dohlížet přes 100 policistů, mezi nimi také psovodi či členové antikonfliktního týmu.