Pod dálničním obchvatem Otrokovic, který právě vzniká, se o průzkum postaral Ústav archeologické památkové péče Brno. O to, kdo tyto práce provede pod úsekem D55 Babice – Staré Město, vedou archeologové a silničáři spor.

Pod dálničním obchvatem Otrokovic, který právě vzniká, se o průzkum postaral Ústav archeologické památkové péče Brno. O to, kdo tyto práce provede pod úsekem D55 Babice – Staré Město, vedou archeologové a silničáři spor. | foto: Zdeněk NěmecMAFRA

Stavbě D55 na Slovácku hrozí zdržení kvůli sporu archeologů

  • 45
Stavba dálnice D55 v úseku Babice - Staré Město na podzim zřejmě nezačne. Brněnští archeologové se totiž obrátili na antimonopolní úřad. Nelíbí se jim výběr firem, které mají v trase D55 dělat archeologický průzkum. Podle nich k tomu jedna z nich nemá oprávnění.

Už letos na podzim má začít stavba 8,5 kilometru dlouhého úseku dálnice D55 na Uherskohradišťsku z Babic do Starého Města. Hotovo má být za tři roky a poté se výrazně uleví obyvatelům obcí na souběžném úseku silnice I/55, kudy denně projede zhruba 15 tisíc aut.

Jenže teď to opět vypadá, že Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD), které už má všechna povolení a vybralo i stavební firmu, bude muset stavbu posunout na pozdější termín. Ústav archeologické památkové péče Brno totiž podal k Úřadu pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) návrh na přezkum jednoho z rozhodnutí silničářů.

Archeologické práce zde má provádět sdružení dvou společností – Archaia a Samson Praha, které uspělo ve výběrovém řízení. Podle brněnských archeologů, kteří na přípravě řízení spolupracovali spolu s ŘSD, však druhá zmíněná firma nemá oprávnění provádět záchranný archeologický výzkum.

„Na takový případ jsme narazili poprvé, proto jsme se ozvali,“ uvedla ředitelka brněnského ústavu Andrea Matějíčková.

Právní názor silničářů se liší. „Vybrali jsme vítěze, který nabídl nejnižší cenu. Podle nás splňuje veškeré zákonné požadavky a má i reference,“ konstatoval šéf zlínské pobočky Ředitelství silnic adálnic Karel Chudárek.

Odkazuje na fakt, že Archaia ve stejném modelu, kdy se spojila s jinou firmou, postupovala i při archeologických pracích u částí dálnic D35 a D11.

Dálnice D55 ve Zlínském kraji

Hulín - Skalka (13,5 km)

  • začátek stavby: květen 2008
  • uvedení do provozu: prosinec 2010

Obchvat Otrokovic SV (3 km)

  • začátek stavby: únor 2002
  • uvedení do provozu: říjen 2006

Obchvat Otrokovic JV (3,1 km)

Napajedla - Babice (8 km)

Babice - Staré Město (8,5 km)

  • má stavební povolení, ŘSD chystá podpis smlouvy se zhotovitelem
  • plán začátku stavby: podzim 2020 (v ohrožení)
  • plán uvedení do provozu: 2023

Staré Město - Moravský Písek (8,8 km)

Silničáři proto písemné námitky brněnských archeologů neuznali. Ti se poté obrátili na antimonopolní úřad, který 31. srpna zrušil rozhodnutí ŘSD. Podle něj bylo v části týkající se referenčních zakázek Samson Praha „nedostatečné a nesrozumitelné“.

„Úřad současně uložil zadavateli zákaz podepsat smlouvu. V současné době běží lhůta o délce patnácti dnů pro podání rozkladu, naše rozhodnutí je tedy zatím nepravomocné,“ řekl mluvčí ÚOHS Martin Švanda.

„Jestliže nebude rozklad podán, nabude rozhodnutí právní moci a zadavatel bude muset námitky Ústavu archeologické památkové péče znovu vypořádat a rozhodnout o nich. Nelze nicméně vyloučit, že někteří dodavatelé mohou následně podat návrh na zahájení správního řízení k ÚOHS, protože nebudou s vyřízením námitek zadavatelem spokojeni,“ dodal.

Všechny výše zmíněné kroky tak narušily harmonogram stavebních prací, podle hejtmana Jiřího Čunka to bude v řádu několika měsíců.

„Hrozí, že zdržením archeologického průzkumu do zimy se stavba posune nejméně o půl roku,“ upozornil Čunek, podle něhož krajští právníci dospěli ke stejnému názoru jako ŘSD.

Ústav je zřízen Jihomoravským krajem

„Zpoždění stavby úseku D55 je hodně nemilá zpráva. Je škoda, že si stát neumí tyto věci pohlídat a sám si výstavbu brzdí,“ uvedl starosta Starého Města Josef Bazala v narážce na to, že zřizovatelem Ústavu archeologické památkové péče Brno je Jihomoravský kraj.

A o co ve sporu jde? Archeolog a ředitel firmy Archaia Petr Juřina říká, že pro neziskové organizace, které vlastní zmíněné povolení, ale nejsou napojené na stát, je dnes téměř nemožné hlásit se do výběrového řízení. Nedokázaly by totiž splnit finanční podmínky a bankovní garance. Proto se pro tento účel spojují s jinou obchodní společností, která zajistí stavební výpomoc či dělníky.

„Stejně fungují i archeologické ústavy, taky si najímají subdodavatele. Tento model funguje už léta a nikdo ho zatím nenapadl, v jiných krajích jsme s ním bez problémů uspěli,“ poznamenal Juřina. „Postoj paní ředitelky nechápu. Takhle by se žádná dálnice nikdy nepostavila,“ dodal.

Podle Ústavu archeologické památkové péče Brno je však problém v tom, že záchranný archeologický výzkum zmiňuje jako svoji referenci právě firma Samson Praha. Ústav archeologické památkové péče Brno navíc už v rámci D55 dělal dohled u hrubých zemních prací.

„Takže víme, co se tady dá očekávat. Myslím, že není správné, aby průzkum na území, které známe, dělala firma odjinud,“ podotkla Matějíčková.