První část dálnice na Slovácku má stavební povolení, práce začnou letos

  • 55
Silničáři získali stavební povolení na úsek dálnice D55 z Babic do Starého Města. Do tří let by po ní řidiči mohli jezdit. Díky tomu se uleví městům a obcím na trase stávající přetížené cesty.

Obyvatelé Babic, Huštěnovic, Starého Města, Uherského Hradiště posun vítají. Radost mají také řidiči, kteří přes tato města a obce musejí jezdit.

„Na dálnici čekáme 20 let. Máme ji v územním plánu, ale pořád se nezačala stavět. Jsem rád, že bylo konečně vydáno stavební povolení,“ těší starostu Starého Města Josefa Bazalu.

Nový osmikilometrový úsek dálnice za více než tři miliardy korun má ulehčit dopravě ve městech i obcích. U Starého Města usnadní napojení na silnice prvních tříd I/50 a I/55.

„Lidé se komfortněji dostanou na cesty, které vedou ze severu na jih nebo z východu na západ,“ zmínil Bazala.

Pro obce znamená dálnice zásadní věc, neboť odvede hustou dopravu z přetížených silnic, které přes ně vedou. Někde mají lidé ve špičkách problém cestu přejít. Hrozí nehoda, úraz.

„Hodně by to naší obci pomohlo, protože doprava je čím dál hustší,“ popsala starostka Babic Martina Horňáková.

Po stávajícím silničním tahu na jih projede denně zhruba 15 tisíc aut. Řada z nich začne využívat dálnici, s jejímž úsekem z Babic do Starého Města chtějí stavbaři začít na konci letošního roku.

„Nyní se provádí pyrotechnický průzkum, pak nastoupí archeologové. Předpokládám, že na velké části území potom budeme moci pracovat. Začneme skrývkou ornice, možná se letos pustíme i do přeložek inženýrských sítí. Uvidíme, jaká bude zima,“ přiblížil šéf zlínské pobočky Ředitelství silnic a dálnic ČR Karel Chudárek.

„Počítáme na sto procent s tím, že od března příštího roku budeme stavět naplno,“ doplnil.

To vše bude platit v případě, že se proti stavebnímu povolení nikdo neodvolá. V tomto případě zatím ekologičtí aktivisté námitky nevznášeli, jak tomu bylo u dálnice D49 z Hulína do Fryštáku kvůli výskytu chráněných živočichů, zejména křečka.

Silničáři ještě musejí vybrat zhotovitele, který novou čtyřproudovou cestu postaví, a získat poslední pozemky. Nový zákon umožňuje vydání stavebního povolení, zatímco se plochy vyvlastňují. „Věřím, že nejpozději do půl roku je budeme mít,“ podotkl Chudárek.

Pyrotechnický průzkum se provádí z toho důvodu, že dálnice vede podél železniční trati, kterou za druhé světové války bombardovali Spojenci.

Následovat mají i další úseky

V Kunovicích se ale obávají, že mohou nastat problémy na sjezdu z dálnice zpět na původní cestu. Podle Chudárka potíže nastat mohou, neměly by však být velké a budou trvat jen relativně krátce – rok.

D55 bude z betonu. Je hlučnější než asfalt, ale vydrží déle bez oprav

Příští rok totiž silničáři chtějí mít stavební povolení i na navazující úsek ze Starého Města do Moravského Písku, pro který nyní vykupují pozemky, a hned jej také začnou stavět, takže část z Babic nebude izolovaná.

V roce 2021 by pak rádi začali i s navazujícím úsekem z Moravského Písku do Bzence.

A v následujícím roce by měli zahájit zbývající část z Napajedel do Babic, kde se příprava zdržela kvůli sporům o to, v jaké podobě má cesta vést přes Spytihněv. Obec si prosadila vedení v zářezu, což se silničářům sice nelíbí, ale respektují to.

„Podstatné je, že se začnou budovat i další úseky. Dopravní infrastruktura schází. Je třeba ji dokončit,“ poznamenal Bazala.

V současné době vzniká z D55 druhá, jihovýchodní část dálničního obchvatu Otrokovic, kde chtějí mít silničáři hotovo v roce 2021.