Obec na Zlínsku se pře se silničáři o výstavbu dálnice D49, chce méně pruhů

  • 86
Zádveřice na Zlínsku se nechtějí smířit se čtyřproudovou dálnicí D49, která má vést přes jejich katastr. Po silničářích chtějí, aby plány upravili. Obec o tom chce jednat se Zlínským krajem, případně se hodlá bránit stavební uzávěrou.

Zlínský kraj uzavřel letos na jaře memorandum s ministerstvem dopravy, aby mohl jednat s ekologickými spolky, které brzdí výstavbu dálnice D49. Této dohody však chtějí využít i Zádveřice, jež mají výhrady k navržené dálnici D49 z Lípy do Vizovic.

Přes katastr obce má vést ve čtyřech pruzích a částečně po vysokých pilířích. Podle vedení obce by však mohl stačit dvoupruh. Navíc nejlépe alespoň částečně v zářezu či v tubusu.

Starosta Radovan Karola si stěžuje i na to, že silničáři s obcí nekomunikují a nezasílají jí aktuální podklady k trase dálnice.

„Budeme se chtít s krajem domluvit na tom, aby se memorandum nevztahovalo jen na ekologické spolky, ale i na nás,“ zmínil Karola. „Jde nám o to, aby s námi silničáři komunikovali. Nevíme, v jaké fázi je projekt dálnice,“ dodal.

Schůzka s vedením kraje se má uskutečnit začátkem srpna.

„Při prezentaci silničářů před více než rokem jsme získali nějaké hrubé výkresy, nic aktuálního nám ale od té doby neposlali, i když jsme je o to žádali,“ uvedl Karola.

Kraj se jednání nebrání. „Můžeme fungovat jako prostředníci, setkání uvítám,“ zmínil náměstek hejtmana přes dopravu Radek Doležel.

Silničáři čekají na nové podklady

Ředitel zlínské pobočky Ředitelství silnic a dálnic Karel Chudárek však argumenty Zádveřic odmítá. „Mají všechny podklady, které máme vytvořeny,“ tvrdí Chudárek. „To, že nedostali nové, znamená, že nové ještě nejsou hotové,“ doplnil.

Projekt dálnice D49 z Lípy do Vizovic je podle něj ve fázi biologických průzkumů a zpracovává se dokumentace pro řízení EIA, v němž se bude prověřovat dopad stavby na životní prostředí.

„Budeme to projednávat se všemi dotčenými orgány a budou se k tomu moci vyjádřit i Zádveřice, ale až to budeme mít hotové,“ vzkázal Chudárek.

Trasa tohoto úseku dálnice D49 má vést z nové křižovatky, která vznikne pod Veselou, dále podél výjezdu ze Slušovic, pak se má na pilířích stáčet do Zádveřic a protínat je po pravé straně hlavní cesty na Vizovice. To se však vedení Zádveřic ani řadě jejich obyvatel nelíbí.

Nevidím důvod ustupovat, tvrdí starosta

Starosta prosazuje variantu, aby dálnice, jež dnes končí v Hulíně, vedla jen po novou křižovatku pod Veselou. Odtud by kopírovala trasy stávajících cest, které by se upravily. Když bude mít nová dálnice čtyři pruhy, bude v Zádveřicích i se stávající cestou celkem šest jízdních pruhů, což je podle Karoly příliš.

„Nechceme cestu blokovat, ale současně nevidím důvod, proč bychom měli silničářům ustupovat,“ zmínil Karola.

Argumentuje i tím, že dálnice D49 má mít od Vizovic ke slovenské hranici pouze dva jízdní pruhy. Podle Chudárka je to ale proto, že se tam doprava rozdělí i do směru na Vsetín, takže už nebude tak intenzivní.

Zmínil jen, že v úseku kolem zádveřického motorestu má dálnice vést v takzvané galerii, což znamená, že dva její pruhy budou částečně v zářezu svahu. Počítá se zde také s protihlukovými stěnami.

Podle Doležela má čtyřpruh smysl dokonce v celé trase dálnice D49.

„Když doprava časem zhoustne, nemusejí dva pruhy stačit a nastane problém,“ nastínil Doležel. „Měli bychom se o tom ještě bavit,“ zmínil.

Obrana Zádveřic? Stavební uzávěra

Vedení Zádveřic je připravené stávající variantu nepodpořit, pokud se výrazněji nezmění. V obecním územním plánu je ovšem trasa dálnice už zanesena, stejně tak v Zásadách územního rozvoje Zlínského kraje, který je mu nadřazený.

Starosta věří, že jako účinný prostředek může posloužit stavební uzávěra, kterou mají v obci schválenou od roku 2006. Karola řekl, že podle ní musí vést část dálnice po zádveřickém katastru v zářezu nebo v tubusu.

„Pokud nebude uzávěra zrušena, stavbaři ji budou muset respektovat. Když nás kraj loni žádal, ať ji zrušíme, odmítli jsme,“ upřesnil Karola. „Sami ji rušit nebudeme, je výhodná pro obec i pro občany,“ je přesvědčený.

„Nedokážu teď říci, jak moc by nás mohla uzávěra blokovat,“ reagoval Chudárek.

Podobnou metodu využila před pár lety Spytihněv, když tam chtěli vést silničáři dálnici D55 na pilířích, obecní zastupitelé schválili uzávěru a cesta musela jít do zářezu pod zem.

Dálnice D49 měří z Fryštáku po slovenskou hranici necelých 30 kilometrů a rozvržená je do tří úseků. Podle současného harmonogramu se po ní mělo začít jezdit v roce 2031.

Dálnice D49 má vést jižně od Zádveřic v místech, kde je nyní silnice I/49.

Dálnice D49 má vést jižně od Zádveřic v místech, kde je nyní silnice I/49.

Mapy poskytuje © SHOCart a přispěvatelé OpenStreetMap. Společnost SHOCart je tradiční vydavatel turistických a cykloturistických map a atlasů. Více na www.shocart.cz