Čtvrtek 2. července 2020, svátek má Patricie
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 2. července 2020 Patricie

Dálnice bude nekompletní jen pár let, chybějící úsek má první povolení

  10:07aktualizováno  10:07
Silničáři získali po více než dvou letech územní rozhodnutí na poslední část dálnice D55 ve Zlínském kraji, povede z konce Napajedel do Babic. Trvalo jim to ale poměrně dlouho, déle než dva roky. Plánují, že výstavba začne v roce 2023, pokud termíny nenaruší současná situace kolem koronaviru.

Stavba mostu na jihovýchodní části dálničního obchvatu Otrokovic. | foto: ŘSD

Silničáři odhadují, že osmikilometrový úsek z Napajedel do Babic budou mít hotový v roce 2026. Sousední části dálnice budou v provozu dříve - zbývající část obchvatu Otrokovic zřejmě v říjnu 2021 a trasa z Babic do Starého Města v roce 2023.

Co nyní čeká část dálnice, která povede přes Napajedla a Spytihněv?

„Budeme vypracovávat projektovou dokumentaci pro stavební povolení, které bychom chtěli mít v roce 2022. Budeme také vykupovat potřebné pozemky. Někteří majitelé už se ptají, kdy s tím začneme,“ přiblížil šéf zlínské pobočky Ředitelství silnic a dálnic Karel Chudárek.

Podle jeho slov jsou lidé v tomto ohledu vstřícnější, pokud vědí, že se dálnice postaví v dohledné době.

Ekologičtí aktivisté ale poukazují na to, že územní řízení trvalo tak dlouho, i když k němu neměli připomínky.

Dálnice D55 ve Zlínském kraji

Hulín - Skalka (13,5 km)

  • začátek stavby: květen 2008
  • uvedení do provozu: prosinec 2010

Obchvat Otrokovic SV (3 km)

  • začátek stavby: únor 2002
  • uvedení do provozu: říjen 2006

Obchvat Otrokovic JV (3,1 km)

  • začátek stavby: říjen 2018
  • plán uvedení do provozu: říjen 2021

Napajedla - Babice (8 km)

  • má územní rozhodnutí
  • plán začátku stavby: 2023
  • plán uvedení do provozu: 2026

Babice - Staré Město (8,5 km)

  • má stavební povolení, ŘSD vybírá zhotovitele
  • plán začátku stavby: podzim 2020
  • plán uvedení do provozu: 2023

Staré Město - Moravský Písek (8,8 km)

  • má stavební povolení, probíhá pyrotechnický průzkum
  • plán začátku stavby: 2021
  • plán uvedení do provozu: 2024

„Děti Země se ho neúčastnily, takže jejich vliv na délku řízení byl nulový. Přitom lhůta pro vydání rozhodnutí je zhruba tři měsíce,“ upozornil předseda spolku Děti Země Miroslav Patrik.

Příprava tohoto úseku dálnice podle něho trvala dlouhých 15 let, aniž by do této části ekologové zasahovali.

Vyřizování rozhodnutí se podle Chudárka táhlo tak dlouho, protože se řešilo vedení trasy dálnice přes Spytihněv. Silničáři tam navrhli estakádu, obec ale byla proti, protože se obávala znečištění okolí hlukem a zplodinami, a s pomocí stavební uzávěry si vymohla, že čtyřproudová cesta povede v zářezu pod úrovní okolního terénu.

Silničáři chtějí začít se stavebními pracemi v roce 2023 a zhruba tři roky by měla trvat výstavba. „Rádi bychom v roce 2023 stavěli, ale uvidíme, co udělá celý trh v této oblasti s ohledem na současnou situaci,“ nastínil Chudárek.

Tento úsek dálnice D55 začíná na konci Napajedel a končí u Babic. Na úsek od otrokovického dálničního obchvatu, který je ve výstavbě a má být hotový na podzim 2021, už existuje územní rozhodnutí.

„Žádáme tam o změnu územního rozhodnutí kvůli úpravám vedení kanalizace a protipovodňovým opatřením ve Fatře. Očekávám, že stavební povolení bychom měli mít v roce 2022,“ nastínil Chudárek.

V Napajedlích před Fatrou cesta vystoupá do výšky, v níž překoná autobusové nádraží, a za zástavbou bude zase klesat. „D55 tady musí jít nahoru, jinak bychom přišli o propojení Fatry a centra města,“ řekla už dříve starostka Napajedel Irena Brabcová.

Výstavba dalších úseků už se také připravuje

Oba zmíněné úseky dálnice by se tak měly stavět v přibližně stejnou dobu. „Nechceme nechat Spytihněv v situaci, že tam pošleme dopravu z obou úseků už dokončených částí dálnice. Tato situace přesto bude nějakou dobu trvat,“ řekl Chudárek.

Na navazujícím úseku z Babic do Starého Města začali silničáři s přípravnými pracemi před koncem loňského roku a letos na jaře chtěli stavět naplno. Ovšem stále se jim nedaří vybrat dodavatele, původně ho hodlali mít v únoru, ale nejdříve to bude na podzim.

Podle Chudárka bylo třeba upravit zadání tendru s ohledem na připomínky některých uchazečů a názor antimonopolního úřadu.

Na následující úsek ze Starého Města do Moravského Písku mají silničáři povolení a zemní práce by mohli rozjet letos. Stavbu samotnou pak příští rok. Také zde musejí ještě vybrat dodavatele. I výstavba těchto částí dálnice D55 potrvá přibližně tři roky. Po jejím dokončení se uleví především obcím, přes jejichž centra jezdí tisíce aut denně.

„Podstatné je, že se začnou budovat i další úseky. Dopravní infrastruktura schází. Je třeba ji dokončit,“ zmínil starosta Starého Města Josef Bazala.

Autor:
  • Nejčtenější

Jezdec na elektrické koloběžce havaroval, nad ránem ho našli mrtvého

Tragicky skončila nehoda elektrické koloběžky v Rožnově pod Radhoštěm. Mrtvého jezdce, který havaroval bez cizího...

Ve fotbalové lize je rozhodnuto, Slavia porazila Plzeň a obhájila titul

Fotbalová liga zná šampiona. Tři zápasy před koncem obhájila loňský triumf Slavia, který v přímém souboji 2. kola...

Bohemians - Slovácko 2:1, bitva do poslední sekundy, obrat řídil Mosquera

Neskutečné drama do posledních minut, vyložené šance na obou stranách, břevno hostů, gól do prázdné. Po nervy...

V Bystřici se koronavirem nakazili pracovníci mlékárny i radnice

V Bystřici pod Hostýnem na Kroměřížsku se v posledních dnech vyskytlo čtyři případy onemocnění covid-19. Tři nakažení...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Zloděj ukradl 300 litrů pálenky, majitel ji schraňoval patnáct let

Jen ten, kdo ovocné pálenky sám produkuje, dokáže zcela pochopit, jakou škodu utrpěl muž ze Zlína. Tomu neznámý zloděj...

Na podzim může přijít katastrofa, varuje bývalý viceguvernér centrální banky

Premium Patří mezi nejtalentovanější a nejznámější ekonomy v Česku. V pouhých 32 letech se stal viceguvernérem České národní...

Velké srovnání cen zubařských zákroků. V regionech se liší i o tisíce

Premium Stomatologie je už léta oborem, v němž pacienti musí hodně platit. Pomalu se to ale mění. Akutní péče je díky větší...

Radit lidem, aby během pandemie seděli doma, byla chyba, říká Pavel Pafko

Premium Zdůrazňuje, že není žádný king, ani se nepovažuje za mimořádně talentovaného. Pavel Pafko prý jen pracoval víc než...

  • Další z rubriky

ANO vypustí volby do Senátu ve Zlíně i Hradišti, nemá vhodné kandidáty

Hnutí ANO nepostaví své kandidáty do podzimních senátních voleb na Zlínsku a Uherskohradišťsku. Nenašlo nikoho vhodného...

Nádraží v Meziříčí se změní na dopravní terminál, podobu určí studie

V roce 2024 by mohla začít rekonstrukce vlakového nádraží ve Valašském Meziříčí. Správa železnic nyní zpracovává záměr...

Lentilky místo milionů. Nové zlínské nemocnici má pomoci informační kampaň

Mladý muž v košili, historická baťovská pracovna a tři nádoby s lentilkami. Zlínský kraj odstartoval kampaň na podporu...

Pustevny trápí nápor motoristů, nová mapa ukáže sedm tras bez auta

Sedm míst, ze kterých je možné bez auta vyrazit na Pustevny nebo vrchol Radhoště, nabízí nová mapa. Autoři sledovali...

Advantage Consulting, s.r.o.
OBALOVÝ TECHNIK VELKÝCH CELKŮ

Advantage Consulting, s.r.o.
Zlínský kraj
nabízený plat: 40 000 - 55 000 Kč

Najdete na iDNES.cz