Ranní rychlík „Hradišťan“ z Luhačovic, který dosud jezdíval jen do Olomouce, nově zamíří až do Prahy. Do metropole dorazí ve 13.04 hodin, pojede v pracovní dny a sobotu.
Další přímé spojení s Prahou tak získají rovněž obyvatelé Zlínského kraje cestující ze stanic Újezdec u Luhačovic, Uherský Brod, Uherské Hradiště, Staré Město, Otrokovice a Hulín.
„Spoje do a ze stanic Luhačovice, Veselí nad Moravou a Staré Město u Uherského Hradiště ponesou společný název Slovácký expres,“ podotkla mluvčí Českých drah Monika Bezuchová. Vlaky mířící do a ze Zlína se pak opět budou jmenovat Zlínský expres.
Od neděle také přestal vypravovat dva vlaky ze Starého Města do Prahy a zpět soukromý dopravce RegioJet. Firma to vysvětlila skutečností, že některé rychlíky ČD z regionu do hlavního města letos zrychlily, a tudíž jeho spoje už nejsou pro cestující tak zajímavé.
„Tím, že přímo konkurují komerčním vlakům, nemá smysl vypravovat jeden pár spojů. Ještě loni zde jezdily jen dva rychlé spoje Českých drah, Zlínský expres a Šohaj, letos už jich je sedm,“ přiblížil majitel RegioJetu Radim Jančura, pro něhož je lukrativnější trať do Ostravy (více v článku Zlínský kraj není pro soukromé dopravce atraktivní, omezí vlaky i autobusy).
Naopak LEO Express v novém jízdním řádu vypravuje denně dva páry spojů na trase Praha – Staré Město.
„Zlínský kraj je pro nás zajímavý, kromě vlakových spojů do Starého Města u Uherského Hradiště zajišťujeme i minibusovou dopravu s možností vyzvednutí na adrese ve Zlíně a Luhačovicích pro cestující do Přerova,“ uvedla společnost.
Zároveň se chlubí tím, že i v novém jízdním řádu nabízí nejrychlejší přímé spojení z Prahy do Zlínského kraje, Hulína za 2 hodiny 33 minut, a také nejrychlejší přímé spojení do Starého Města.
Ministerstvo kvalitu spojení regionu s Prahou chválí
Spojení Zlínského kraje s hlavním městem se ale i tak mírně zhorší a region bude ještě více na okraji zájmu dopravců.
„Cestující v kraji se stávají rukojmími v konkurenčním boji mezi soukromými dopravci a Českými drahami. Spojení regionu s Prahou by určitě mohlo být lepší,“ myslí si náměstek hejtmana pro dopravu Pavel Botek.
Rychlíky Českých drah budou navíc při cestě do Prahy i nadále zastavovat v menších stanicích Přelouč, Choceň a Ústí nad Orlicí, což jejich cestu mírně prodlužuje.
„Mám pocit, že je náš kraj stále více izolovaný, pokud jde o dopravu po železnici. Jako bychom byli v očích dopravců ve srovnání s obyvateli Ostravy občané druhé kategorie,“ řekl František Holý, který často jezdívá vlakem pracovně ze Zlína do Prahy.
Ministerstvo dopravy ale považuje spojení Zlínského kraje s hlavním městem za dostatečné. „Spojení je na vysoké úrovni,“ reagoval mluvčí resortu Tomáš Neřold s tím, že jde o vysoký standard i v rámci střední Evropy.
Severní část kraje podle jeho slov dostatečně obsluhují rychlíky do Žiliny, jižní část pak především vlaky do Luhačovic.
Vlaky z Brna zamíří do Starého Města a Uherského Hradiště
Změny se dotknou i dalších spojů jezdících v regionu. Ze Zlína do Kroměříže dosud jezdily čtyři přímé vlaky, opačným směrem sedm. Od neděle přibyl v každém směru jeden. Vlaky budou zajíždět až do Vizovic, cestující budou vozit vylepšené soupravy Regionova nebo moderní RegioShark.
„Důvodem je zachování spojení ve směru od Holešova na Otrokovice, protože byl posunut čas rychlíku do Luhačovic, který ho zajišťoval,“ řekl ředitel společnosti Koordinátor veřejné dopravy Zlínského kraje Ladislav Brachtl.
Nový spoj jede ze Zlína v 9 hodin ráno, z Kroměříže krátce po poledni.
„Hodně lidí jezdí do Zlína do práce, cestování bude o něco výhodnější,“ ocenil kroměřížský starosta Jaroslav Němec.
Novinkou jsou také spěšné vlaky z Brna do Starého Města, které podle současného jízdního řádu končily v Uherském Hradišti. Do Uherského Hradiště zase začnou zajíždět osobní vlaky z Brna, které teď měly konečnou v Uherském Brodě.
„Náhradou za tyto vlaky do stanice Uherský Brod je prodloužení stávajících vlaků, které končily ve stanici Kunovice,“ uvedla Bezuchová.
České dráhy ve Zlínském kraji příští rok nasadí šest moderních motorových vozů RegioShark, například na tratích z Rožnova pod Radhoštěm přes Valašské Meziříčí až do Kojetína. Tím zde bude zhruba 70 procent všech osobních vlaků nových či zmodernizovaných.