Loni v září dělníci za pomoci strojů na několika místech části Baťova kanálu vypustili, udělali tam příčné ohrázování a zatěsnění stavidel, provedli těžbu sedimentů a zahájili práce na opravách opevnění. Smysl je jediný - zpevnit nestabilní břehy tak, aby se nesesuly.
Ve Zlínském kraji se práce týkají severní části vodní cesty mezi Huštěnovicemi a Babicemi, v navazující části v Jihomoravském kraji jde o úseky ve Vnorovech a jejich okolí.
„V úseku mezi hospodářským mostem a Vnorovy je již hotová více než polovina opevnění, na zbývajících úsecích dochází k těžbě sedimentů a k pracím na opevnění břehů,“ upřesnil mluvčí Povodí Moravy Petr Chmelař.
„Prováděná rozsáhlá oprava sníží nutnost opakovaného vypouštění jednotlivých úseků a zvýší kvalitu místního ekosystému,“ doplnil k zásahům ve Zlínském kraji Chmelař.
Pracím, které pokračují podle harmonogramu, předcházel záchranný transfer ryb a vodních živočichů. Úpravy kanálu vyjdou na více než 40 milionů korun a jsou financované ze Státního fondu dopravní infrastruktury.
„Povodí Moravy Baťův kanál spravuje v rekordně krátké době, aby se práce nedotkly další plavební sezony,“ ujistil Chmelař.
Sezona začne letos o jeden víkend dříve než obvykle
Obce kolem Baťova kanálu i provozovatelé lodní dopravy neměli z předčasného uzavření části vodní cesty hned po skončení loňských letních prázdnin pražádnou radost, protože přišli o turisty.
Povodí Moravy však argumentovalo tím, že úpravy byly nutné, protože břehy nebyly v dobrém stavu.
„Je to samozřejmě velký problém, který mnoho provozovatelů přijímá jen se skřípěním zubů. Na druhou stranu víme, že se s tím nedá nic dělat,“ uvedl před časem ředitel obecně prospěšné společnosti Baťův kanál Vojtěch Bártek.
Částečnou kompenzací by měl být dřívější start letošní sezony, která začne poslední víkend v dubnu, kdy se otevře všech třináct plavebních komor.
„Alespoň touto formou chceme dopřát návštěvníkům vodní cesty jeden víkend navíc,“ vysvětlil ředitel Povodí Moravy Pavel Cenek.