Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: Michal Klíma, MAFRA

Žáci autoškol ve Zlíně umí nejlíp v zemi. Jízdy udělají čtyři z pěti

  • 2
Zlín má nejvyšší úspěšnost u prvních zkušebních jízd ze všech krajských měst v zemi. Rozdíly mezi městy na samotné východní Moravě jsou však velké. Roli hraje komplikovanost dopravy i konkurence autoškol.

Mohlo by se zdát, že kdo chce lehce zvládnout autoškolu, měl by si vybrat Zlín. Sítem závěrečných jízd tu projde zhruba 82 procent řidičů. Podle statistik za loňský rok nemá žádné z velkých sídle v republice vyšší úspěšnost.

Pro srovnání: v podobně velkém Kladně zvládlo jízdy 64 procent uchazečů, v Mladé Boleslavi 61 procent. V Ostravě byla úspěšnost dokonce jen 35procentní. Republikový průměr je pak 66 procent. Tak dobrá čísla jako Zlín nemá ani žádné větší město ve Zlínském kraji.

Uspěli byste v autoškole? Zkuste si test

Proč jsou rozdíly tak velké, nedovedou přesně popsat zkušební komisaři ani provozovatelé autoškol.

„Hraje tam roli mnoho faktorů, nejvíce individuální přístup žáků. Ve Zlíně je vidět, že se projevuje píle, s jakou se uchazeči připravují,“ myslí si provozovatel jedné ze zlínských autoškol František Šimek.

Krajské město má ještě jedno specifikum – vzhledem k počtu uchazečů tu vypisují poměrně nízký počet termínů zkoušek.

„Každý se pak raději dobře připraví, než aby týdny čekal na opravný termín,“ zmiňuje Vladan Zuzaník, který má ve Zlíně autoškolu a školicí centrum.

V Rožnově uspěje jen 37 procent uchazečů

Roli může hrát i fakt, že ve Zlíně je nekomplikované dopravní prostředí. Město má jednu páteřní ulici s přehlednými křižovatkami, nejezdí tu tramvaje.

„Zlín je dopravně jednoduchý, není složité jej projet bez chyb,“ potvrzuje krajský koordinátor Besipu Zdeněk Patík.

Úspěšnost uchazečů u závěrečných jízd v roce 2016

  • Zlín: 82 %
  • Kroměříž: 55 %
  • Vsetín: 74 %
  • Uherské Hradiště: 48 %
  • PRŮMĚR V ČR: 66 %

Pramen: Data radnic a ministerstva dopravy.

Toho překvapilo, že tak dobré statistiky nejsou i v dalších městech v kraji. Například v Uherském Hradišti loni uspělo u závěrečných jízd 48 procent žáků, v Rožnově pod Radhoštěm pouhých 37 procent.

„Je to o lidech. Zvlášť mladí v poslední době bohužel přípravu dost podceňují,“ popisuje majitel jedné z rožnovských autoškol Daniel Špůrek.

Zdůrazňuje také, že doprava v Rožnově je v posledních letech rychlejší a pro čerstvé řidiče složitější, než byla dřív. Nízké procento úspěšnosti ale nevidí nutně jako negativum.

„Komisaři tu mohou mít třeba o něco vyšší nároky. Takže projde méně lidí, ale zato jsou poctivě připravení,“ naznačuje Špůrek.

Že by ale třeba ve Zlíně byli komisaři příliš benevolentní, Patík odmítá.

„Komisaři měří stejným metrem, což jim ostatně ukládá zákon,“ upozornil.

„Z praxe vím, že zkoušejí důkladně. Pokud se jim něco nezdá, jsou schopni protáhnout dobu jízdy klidně i na hodinu, jen aby poznali, zda je žák skutečně připraven,“ potvrzuje také Šimek.

Úvahy o vzniku krajských zkušebních center

Někteří provozovatelé připisují velkou úspěšnost Zlína ostré konkurenci mezi zdejšími autoškolami. Funguje jich tu několik desítek, ale žáci k nim většinou chodí na doporučení.

„Autoškoly si vedou vlastní statistiky úspěšnosti. Vychovávat absolventy, kteří zkoušku zvládnou napoprvé, je pro ně otázkou prestiže,“ naznačil Šimek.

Ve městech, kde konkurence není taková, by podle něj naopak pro některé autoškoly mohlo být výhodnější nechat své žáky napoprvé „propadnout“, aby si museli přikoupit další jízdy.

Rozdíly ve skóre v jednotlivých městech nedovedou vysvětlit ani na ministerstvu dopravy.

„Uvažovalo se o tom, že bychom zřídili krajská zkušební centra, aby byly podmínky u zkoušek rovnější,“ sdělil mluvčí ministerstva dopravy Tomáš Neřold.

„Nevíme ale zase, jestli je dobře, když budeme lidi honit daleko od jejich bydliště.“

Ani po složení zkušek nejsou lidé hotovými řidiči

I když to podle statistik vypadá, že udělat autoškolu v krajském Zlíně je nejjednodušší, odborníci upozorňují, že to hlavní závisí přímo na uchazečích.

„Náročností zkoušek tlačíme autoškoly tak, aby kvalita lidí, kteří zkoušky dělají, byla co nejvyšší,“ podotkl kroměřížský zkušební komisař Milan Polišenský.

„Ale musí se brát v potaz, že se jedná o lidi různých věkových a sociálních skupin, inteligence a podobně.“

Obecně platí, že žáci mají největší problémy se schopností okamžitě reagovat na vzniklou dopravní situaci, s odhadem vzdáleností i vlastním ovládáním vozidla.

„Je potřeba mít na paměti, že ani po složení zkoušek nejste hotový řidič,“ upozornil Patík.