V autobusech ubylo cestujících, dopravci v kraji zdražují a ruší spoje

  12:26aktualizováno  12:26
Autobusové dopravce ve Zlínském kraji trápí úbytek cestujících. Některé firmy nyní nekupují nové vozy, protože čekají na výsledek výběrového řízení, které chystá hejtmanství. Kraj věří, že změna lidi k veřejné dopravě zase přiláká.
(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Luděk Ovesný, MAFRA

Největší autobusový dopravce ve Zlínském kraji, kterým je firma ČSAD Vsetín, od ledna zdraží jízdné v průměru o deset procent, což znamená minimálně o korunu. Důvodem je zvyšování cen nafty, inflace a také postupný úbytek cestujících. Každoročně jich bývalo méně o 2,5 až 3,5 procenta, letos je to však ještě více zhruba 4,5 procenta.

„To je docela citelné, klesají nám tržby. Nedá se už šetřit na ničem,“ popsal ředitel ČSAD Vsetín Oldřich Holubář.

„Jedním z hlavních důvodů je, že lidé jezdí více auty. Svoji roli může hrát i aktuální stav vozového parku, protože čekáme na vypsání výběrového řízení na dopravce v kraji, takže nekupujeme nové autobusy,“ doplnil Holubář. Firma kupuje jen starší vozy a investuje do oprav a údržby.

Kvůli nezájmu cestujících ubylo spojů do Ostravy

Podle Holubáře může za úbytek cestujících „skrytá“ podpora automobilismu ze strany státu, měst i firem, jež budují nová a nová parkoviště.

„Jeden zaměstnavatel, jemuž jsme autobusem sváželi zaměstnance, u nás zrušil objednávku, protože lidé se začali do práce dopravovat sami auty,“ podotkl Holubář. Roli ale hrají i další faktory.

Jízdní řády

Jízdní řády vlaků, autobusů a MHD zdarma

„Vliv na to má struktura a počet pracovních dní, záleží rovněž na počasí. Když je déšť a zima, cestujících přibývá, protože odloží kola,“ podotkl Ivan Kallus, zástupce ředitele pro autobusovou dopravu ČSAD Uherské Hradiště.

Tato společnost letos zaznamenala pokles cestujících o 1,7 procenta, v minulých letech to bylo mezi jedním až dvěma procenty. I tato firma od ledna zdraží asi o korunu.

„Úbytek registrujeme každý rok, začalo to tím, jak se v 90. letech rušily velké podniky. Když například v Letu Kunovice pracovalo 5,5 tisíce lidí, jezdili jsme tam se třiceti autobusy denně, dnes tam vypravujeme tři vozy,“ líčí Kallus.

Na rozdíl od konkurence podnik loni i letos koupil osm nových autobusů, udržování starých vozů v dobrém stavu je pro něj totiž finančně náročné.

O tři procenta ubylo i lidí na linkách kroměřížského Krodos Busu, průměr se přitom většinou pohybuje kolem dvou procent.

„I když se snažíme cestujícím zlepšovat podmínky, veřejnou dopravu opouštějí. Do zaměstnání jezdí stále více auty. Našimi hlavními klienty jsou školáci,“ řekl ředitel Krodos Busu Luděk Ferenc.

Firma ČSAD Vsetín také kvůli úbytku cestujících přistoupila k rušení některých linek. Vypravuje jich méně do Ostravy a zrušila také všechny do Prahy, ale to i kvůli častým potížím na dálnici D1, které autobusy k nelibosti cestujících zdržovaly.

„Upravili jsme počet spojů tak, abychom nenabourali dopravní obslužnost,“ věří Holubář.

Kraj chystá změnu celého systému dopravy

Zlínský kraj připravuje výběrové řízení na autobusové dopravce, kteří společně s ním doufají, že by to mohlo propad cestujících přibrzdit a možná i zastavit.

„Současný trend je nepříznivý, příčin je celá řada, od špatného technického stavu autobusů přes nabídku spojení až po lidskou pohodlnost. S pomocí výběrového řízení chceme zlepšit nabídku spojení i zvýšit komfort a vybavení autobusů. Pokusíme se vrátit lidi do veřejné dopravy,“ poznamenal náměstek hejtmana pro dopravu Pavel Botek.

Podle něho se to podařilo v Jihomoravském a Moravskoslezském kraji, kde už jezdí dopravci na základě výběrového řízení. Autobusy jsou tam standardně klimatizované, mívají wi-fi, jsou nízkopodlažní.

Tak by to mělo být od roku 2020 i ve Zlínském kraji. Společnosti věří, že se zvýšením komfortu vozů podaří úbytek cestujících zbrzdit a alespoň někteří lidé začnou více využívat veřejnou dopravu, protože bude pohodlnější, než když budou stát s autem v kolonách.

„Pomoci můžou i pravidelnější spoje v hustě osídlené zástavbě. Záleželo by ale na tom, kolik by přibylo cestujících a o kolik by stouply náklady. Zřejmě by se musela udělat studie,“ uvažuje Kallus (více čtěte v článku Hradiště chce nalákat obyvatele do autobusů, chystá revoluci v MHD).

ČSAD Vsetín například uvítalo, že městská hromadná doprava začala být zdarma ve Valašském Meziříčí, kde ji provozuje. „Každý počin, který proti poklesu směřuje, se musí vítat s nadšením,“ uvedl Holubář.

Podle Ference by neměl pokles cestujících pokračovat do nekonečna. „Doufám, že jsme se přiblížili k hranici, pod níž už nepůjdeme,“ řekl ředitel firmy Krodos Bus.

Autor:

Nejčtenější

Místostarostu ze Zlínska zbili při odklízení sněhu, policie hledá útočníka

Zlínsko - zmlácený místostarosta

S pohmožděninami ve tváři a naraženými žebry skončil v nemocnici místostarosta Podkopné Lhoty na Zlínsku. Napadl jej...

Hala pro Ledové království se po otevření zřítila, návštěvníky stihli zastavit

V Rožnově pod Radhoštěm se zřítila dřevěná hala s výstavou Ledové království...

V Rožnově pod Radhoštěm se v sobotu zřítila speciální dřevěná hala s výstavou Ledové království. Nikdo z návštěvníků...

Bílkovo těžké loučení: Díky za Zlín, takovou přízeň jsem dlouho nezažil

Zlínský trenér Michal Bílek dává svým svěřencům pokyny během duelu s Plzní

S národním mužstvem nepostoupil na mistrovství světa 2014, pak se mu nedařilo v Tbilisi ani Jihlavě. Až ve Zlíně...

Bílek jde k reprezentaci Kazachstánu, ve Zlíně ho nahrazuje Pivarník

Michal Bílek sleduje přípravný zápas Zlína s čínským týmem Kanton Evergrande.

Fotbalový trenér Michal Bílek krátce před startem jarní části první ligy opouští zlínské fotbalisty a míří k...

VIDEO: Valašsko na dlani. Stezka na Pustevnách láká na prosklenou vyhlídku

Stezka Valaška na Pustevnách v Beskydech.

V Beskydech, pod vrcholem Tanečnice na Pustevnách, se tento týden otevře nadzemní panoramatická Stezka Valaška. Je...

Další z rubriky

Za stejný zákrok různé peníze. Zlínský kraj chce férovou úhradovou vyhlášku

Krajská nemocnice T. Bati ve Zlíně.

Zlínský kraj dostává v systému úhrad nemocniční péče v přepočtu na jednoho obyvatele necelých devět tisíc korun,...

Zlín plánuje novou halu i sportoviště na sídlišti, zadá na ně studie

Povrch nového parkoviště tvoří asfaltový recyklát, což je asfalt zbroušený z...

Ve Zlíně bude více příležitostí ke sportování. Nové areály by měly vzniknout pod sportovní halou a na místě po...

Příprava D49 stojí, soud přiřkl odkladný účinek další stížnosti aktivistů

Ministr dopravy Aleš Řebíček (vlevo) a hejtman Zlínského kraje Libor Lukáš...

Soud opět zastavil přípravu dálnice D49 ve Zlínském kraji na základě stížnosti ekologických aktivistů. Zdržení úseku z...

Advantage Consulting, s.r.o.
ELEKTRIKÁŘ – ZLÍNSKO

Advantage Consulting, s.r.o.
Zlínský kraj
nabízený plat: 26 000 - 28 000 Kč

Najdete na iDNES.cz