Kromě běžných dezinfekčních prostředků Kroměřížské technické služby k čištění...

Kromě běžných dezinfekčních prostředků Kroměřížské technické služby k čištění autobusů městské hromadné dopravy využívají i ozón - bezbarvý plyn, který likviduje kromě nečistot i viry, bakterie a plísně. | foto: Dalibor Glück, ČTK

Autobusy a vlaky jsou kvůli druhé vlně epidemie prázdné, spojů ubude

  • 1
Když na jaře vláda kvůli koronaviru zastavila ekonomiku, v autobusech ve Zlínském kraji jezdilo jen něco přes deset procent obvyklých cestujících. Nyní se kvůli současným opatřením a růstu nakažených situace opět zhoršuje a dopravci registrují úbytek lidí. Vzhledem k tomu, že jsou už uzavřené školy, budou od pondělí až do 1. listopadu platit prázdninové jízdní řády.

„Máme pokles cestujících o zhruba 20 až 25 procent v porovnání s loňským rokem. Lidé začínají víc pracovat doma, jsou zavřené školy,“ uvedl ředitel ČSAD Vsetín Oldřich Holubář.

Cestujících podle něj ještě může ubývat. „Uvidíme, jak budou zaměstnavatelé schopni pokračovat v provozu a jak budou fungovat výrobní firmy,“ poznamenal Holubář.

Podobně je na tom Krodos Bus. „Registrujeme velký pokles cestujících, za září je oproti loňsku 26 procent,“ zmínil ředitel firmy Luděk Ferenc.

Na jaře se kvůli uzavřeným školám a některým firmám měnily opakovaně jízdní řády, dočasně platil prázdninový či vánoční provoz. Tento scénář se opakuje.

„Spoje do fabrik však zůstanou zachované, aby lidé mohli jezdit do práce,“ sdělil náměstek hejtmana přes dopravu Pavel Botek.

Úbytek cestujících znamená finanční ztrátu pro Zlínský kraj, který si autobusy objednává, i pro dopravce. Ti dostávají zaplaceno za ujetý kilometr a kraji jdou veškeré tržby. Ztráty z letošního jara hejtmanství vypočítalo na 50 milionů korun a tato částka se do konce roku ještě zvýší.

„Zodpovědností kraje je veřejná doprava, takže na to musí mít peníze. Je jen otázka, jak velká ztráta bude. Myslím si, že teď už nebude tak zásadní. Bavíme se zatím o čtrnácti dnech,“ uvažuje Botek.

„Žádali jsme, aby se k tomu postavila čelem vláda a dávala i nám sedačkovné. Mrzí nás, že nepamatuje na to, že to způsobilo problém i ve veřejné dopravě,“ doplnil. Vláda zatím schválila finanční kompenzace v podobě zmíněného takzvaného sedačkovného jen pro zájezdové dopravce, mezi něž chce rozdělit miliardu korun.

Omezení chystají i na železnici

Za standardního režimu jezdí ve Zlínském kraji v autobusech dva miliony cestujících měsíčně, v době jarního nouzového stavu to bylo 250 tisíc.

„Když najedeme na prázdninový provoz, kde je omezení výkonů o deset až patnáct procent oproti všedním dnům, dostaneme méně dotací. Provozní náklady nespotřebujeme, ale zůstávají nám fixní, což jsou třeba odpisy. Čím méně jezdíme, tím nižší máme výnosy,“ popsal Holubář.

„Když jezdí méně lidí, tak se vybere méně peněz, takže se musí hledat úspory, což je nepříjemné pro nás i pro kraj jako zřizovatele. Za nižší výkony dostaneme méně zaplaceno. Budeme o tom ještě jednat s krajem,“ podotkl Ferenc.

Mnohem méně lidí než obvykle cestuje vlaky, u nichž jsou čísla ještě horší. U Českých drah činí aktuální pokles 45 procent. Na jaře jezdilo pouhých deset procent obvyklého množství cestujících.

„Největší pokles poptávky evidujeme o víkendech. Zatím jsme redukovali spoje v komerční dopravě a po dohodě s ministerstvem dopravy jsme již i řadu vlaků o jeden až dva vozy zkrátili, a to s ohledem na nižší poptávku. Dílčí omezení spojů budou v návaznosti na jednání s jednotlivými kraji následovat také v regionální dopravě,“ řekl Robert Pagan z odboru komunikace Českých drah.