Jednak se na tom koalice neshodla jednomyslně, protože zástupci STAN se zdrželi hlasování, navíc jde o celostátní kampaň ANO, která zřejmě směřuje k podzimním parlamentním volbám, a kterou si hnutí řídí svojí cestou.
„Čekáme ještě na národní tiskovou konferenci v Praze. Do té doby to komentovat nebudeme, protože jsme domluveni s ostatními hejtmany na koordinaci,“ sdělil hejtman Radim Holiš (ANO).
Tisková konference se uskuteční příští čtvrtek v Poslanecké sněmovně i za účasti vedení hnutí. Poslanec za ANO a stínový ministr dopravy Martin Kolovratník už koncem května médiím sdělil, že tyto kroky hnutí připravuje a řeší jen technické možnosti, jak vše zařídit.
ANO má hejtmana v osmi krajích a zvolení byli po kampani, v níž bylo i heslo „Vrátíme vám, co vám vláda vzala“. Tím hnutí tyto kroky odůvodňuje.
Český rozhlas na sociálních sítích uvedl, že Holišův náměstek pro dopravu Radek Doležel (ANO) potvrdil, že jedním z důvodů bylo rozhodnutí centrály hnutí o zavedení slev v krajích, kde vládnou hejtmani z ANO. Dalším měla být snaha přitáhnout do regionu mladé lidi.
STAN návrh nepodpořil
„Rada to schválila a zastupitelé nemusejí, protože je to výhradně v její kompetenci,“ zmínil Holiš.
Nevidím v tom nic nekalého, říká politologNijak kriticky nehodnotí krok hnutí ANO ve Zlínském kraji ohledně jízdného pro mládež politolog Karel Kouba, který působí na Univerzitě Karlově v Praze. „Je to pěkná zpráva, kterou by měli občané znát. Nevidím v tom nic nekalého,“ sdělil Kouba. Je správně, že vedení hnutí nařizuje svým lidem v regionu, co mají dělat? A je tedy v pořádku, že vedení hnutí ovlivňuje dění v regionu? Může to ANO ve volbách pomoci? Nelze říci, kterých bude více? Co to může znamenat pro koalici, když bylo hnutí STAN proti? |
Pokud by návrh zastupitelstvo řešilo, ANO by ho nemuselo prosadit. Ani jeho koaliční partner totiž s tímto nápadem nesouzněl natolik, aby ho podpořil. Zástupci STAN se zdrželi hlasování.
„Nesouhlasím s tím, že se řeší síťová jízdenka. Sleva padesát procent je dostačující. Toto už je krok, který je trochu populistický,“ míní náměstkyně hejtmana Eliška Olšáková (STAN). „Vím, že tam byl pokyn z vedení hnutí ANO, aby se tyto věci upravovaly. Zlínský kraj alespoň nenaskočil na tu notu, že by se zlevňovalo plošně všem, ale jde jen o síťové jízdenky pro ty, kteří jezdí pravidelně do škol,“ doplnila.
Babiš to nařídil hejtmanům, míní Čunek
„Připojujeme se k dohodě ostatních krajů, ale každý kraj to má trochu jinak,“ nastínil Holiš.
Všechny kraje ANO například nemají jízdné pro lidi starší 75 let zdarma. Třeba v Olomouci koalice prosazuje slevu 75 procent ze všech typů jízdného pro mládež a pro seniory nad 65 let, což bude krajský rozpočet stát jen do konce letošního roku 40 milionů korun navíc.
Ve Zlínském kraji by to mělo být méně, půjde zřejmě „jen“ o miliony korun. Kraj přesnou částku nesdělil. Děti a mládež mají už teď časové jízdné za poloviční cenu, další slevou ji budou mít jen za čtvrtinovou.
„Naučit děti využívat veřejné dopravní prostředky je základ, který jim dáváme do budoucnosti, protože potřebujeme eliminovat množství aut,“ sdělil jednatel společnosti Koordinátor veřejné dopravy Zlínského kraje Martin Štětkář, který je také členem hnutí ANO. „Každý člověk, který bude využívat veřejnou dopravu, je plusem, ať už to prosazuje kdokoliv. Je to trend i v západní Evropě.“
Podle opozice jde o předvolební populismus, ačkoliv také její část uznává, že když se lidem uleví v platbách, tak to bude dobře.
„Andrej Babiš to vyhlásil jako volební program a nařídil to svým krajským hejtmanům. Oni to pochopitelně realizují a jejich političtí partneři, kteří s tím nesouhlasili, si musejí držet místa, takže jim je jedno, že je to proti jejich programu,“ prohlásil zastupitel a bývalý hejtman Jiří Čunek (KDU-ČSL). „Celostátní volby dělají za krajské peníze,“ doplnil.
„Pan Čunek si může říkat, co chce. My máme své důvody, které zveřejníme příští týden ve čtvrtek,“ poznamenal Holiš.
Kraj to ekonomicky neohrozí
Opoziční zastupitel Lubomír Nečas (SPD) připomněl, že vedení kraje v půlce loňského prosince i z ekonomických důvodů zvyšovalo jízdné ve vlacích a autobusech o čtyři koruny. „Byli jsme proti zdražování,“ řekl Nečas. „Toto je populistický krok, který ale nerozporujeme. Jsme za něho rádi, protože naši občané se dostávají do těžké finanční situace.“
Kraj chce autobusy na vodíkový pohon. Mohly by začít jezdit po roce 2030![]() |
Podle něho by bylo v pořádku, kdyby měla krajská koalice tento krok ve svém programovém prohlášení. To však ani po osmi měsících od svého vzniku ještě nevydala.
Koalice i opozice se shodují, že kraj na takovou slevu bude mít peníze a ekonomicky ho neohrozí. Jde ale o první větší neshodu uvnitř koalice a je otázka, jestli nějak poznamená její fungování.
„Myslím si, že to nebude mít na chod koalice dopad. Je to věc, která se dala očekávat,“ podotkla Olšáková. „Můžou přicházet věci, se kterými nebudeme souhlasit.“