Neděle 26. června 2022, svátek má Adriana
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 26. června 2022 Adriana

Kunovické letadlo L 410 slaví výročí. První stroj vzlétl před 45 lety

  11:59
Letoun L 410 znají piloti na celém světě. Přistává na regionálních letištích v Evropě, Rusku i Africe. Umí vzlétnout na trávě, štěrku, písku i na nejnebezpečnějším letišti na světě. Kunovická firma ho vyrábí už 45 let. Poprvé se do oblak vznesl 16. dubna 1969. Od té doby továrna v různých verzích vyrobila 1 100 kusů.

Je typické aprílové odpoledne. Chvilku prší, chvilku sněží a na přistávací ploše kunovického letiště stojí první prototyp letounu L 410. Piloti František Svinka a Vladimír Vlk se chystají na první zkušební let.

Ani jeden netuší, že se zapíší do historie. Právě 16. dubna 1969 totiž začíná nečekaně dlouhá a úspěšná cesta letounu L 410.

"Už tehdy měl prostornou kabinu, která byla mezi konkurenty výjimečná," vysvětlil úspěch hlavní konstruktér Aircraft Industries Miroslav Pešák.

Přestože za 45 let prošel stroj mnoha verzemi, pořád se jeho hlavní konstrukce vyrábí ze slitiny hliníku. Má stejně robustní podvozek jako tenkrát. A podobně jako tehdy dokáže pořád přistát na jinak nepřístupných místech s krátkou délkou vzletu i přistání.

"Třeba v trávě, písku nebo na kamení," zdůraznil Pešák. Nebo na nejnebezpečnějším letišti světa u Mount Everestu (více zde).

V Sovětském svazu vyzkoušeli i extrémní teploty

A stejně jako na začátku, mají i teď o L 410 největší zájem v Rusku. Už tehdy měl totiž kunovický letoun přednosti, které neměly konkurenci.

Letoun "nové generace" bude hotový už letos

Letecká továrna v Kunovicích, která má více než osmdesátiletou tradici, prožívá zásadní rok. Je to první období pod stoprocentním vlastnictvím ruského těžařského holdingu UGMK.

A začíná náročným plánem. Firma má do konce roku vyrobit 16 letounů, což je novodobé maximum. "Změnili jsme kvůli tomu i uspořádání výroby," potvrdila ředitelka Aircraft Industries Ilona Plšková.

Kromě toho ale podnik pomalu dokončuje zásadní modernizaci letounu L 410. Ponese označení L 410 NG neboli New Generation. Na jeho vývoji spolupracuje kunovická společnost s mnoha dalšími českými firmami, výzkumnými pracovišti i školami.

Pokud se všechno povede, bude první svého druhu na světě.

Unese těžší náklad, vydrží delší dobu, pohánět ho bude výkonnější motor a nabídne i větší prostor pro zavazadla. K tomu by měl doletět na větší vzdálenost, nová bude kabina pro piloty s moderní technologií, která místo analogových přístrojů nabídne pilotům digitální obrazovky.

"S inovací jsme začali už před čtyřmi lety," upřesnil technický ředitel Karel Minařík. "Letoun bude mít například i lehčí a pro nás méně pracné dveře," doplnil.

Všechny práce by měly být hotové do konce srpna. Pak stroj projde pozemními zkouškami a připraví se na první vzlet.

"Chceme to stihnout do konce tohoto roku. I kdyby to mělo být třeba na Silvestra," prohlásila s nadsázkou Plšková.

Pravdou ovšem je, že na výrobu letounů i jejich vývoj potřebuje odborníky. Do konce roku by se počet zaměstnanců měl zvýšit na 1 008.

"Je to rutinní, ale náročná práce, která vyžaduje přesnost, znalosti spojené s leteckou výrobou a přísné dodržování postupů," dodala. Takové pracovníky ale firma zatím shání marně.

I v bývalém Sovětském svazu museli piloti zvládnout náročné zkoušky v extrémních teplotách od mínus 40 do plus 44 stupňů Celsia.

Uspěli a kariéra L 410 odstartovala. "K přežití by to ale nestačilo," upozornil konstruktér.

Odborníci proto dál pracovali na jeho modernizaci. Upravovali doletovou vzdálenost, zvětšovali prostor pro cestující a doplňovali moderní přístroje.

Už rok po prvním vzletu vyzkoušeli vylepšenou verzi. A modernizovaný letoun nabízeli ze začátku téměř každé dva roky.

Po roce 1989 přišly změny

Po revoluci v roce 1989 ale nastalo náročné období. Podnik se musel přizpůsobit novým trhům a splnit obrovské množství požadavků, které chtěli zákazníci na západ od našich hranic. V 90. letech měla továrna splněné potřebné certifikáty pro Dánsko, Švédsko, Argentinu i Ameriku.

Dnes se navíc dá měnit podle účelu. Což znamená, že vyhovuje soukromé firmě, státní organizaci, armádě i aeroklubům.

Když z něj pracovníci demontují sedadla, převeze až 1 700 kilogramů nákladu. Může mít také dveře, které se dají otevřít za letu, a sloužit pro sportovce.

Nechybí verze s lůžky pro zraněné nebo s luxusní výbavou pro VIP zákazníky. Existuje i verze s monitorovacím systémem, infrakamerou, skenery a satelitní komunikací. "I přes své stáří stále splňuje požadavky," dodal Pešák.

Letadlo L 410 získalo jako jedno z mála certifikát i pro provoz na extrémním letišti Lukla v Nepálu:

Autor:
  • Nejčtenější

Akce! iDNES Premium na 3 měsíce za 1 Kč a šance na 50 tisíc na paliva k tomu

Čtení na celé léto za jedinou korunu nabízí akční nabídka na vstup do iDNES Premium. Všichni noví uživatelé, kteří si...

Karlovy Vary bez extraligy? Majitel klubu uvažuje o prodeji licence

Extraligová budoucnost Karlových Varů je nejistá. Majitel klubu Karel Holoubek připustil možnost, že by Západočeši...

Kanonýr z Hané stál Spartu majlant. Po vicemistrovi světa Silném pojmenují stadion

Jednou na dopolední utkání zaspal a vyděšení funkcionáři Sparty Praha ho museli přijet vzbudit. Josef Silný si doma...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pro STAN v regionu je to katastrofa, říká o korupční kauze zlínský politolog

Hnutí Starostů a nezávislých (STAN) vzniklo před lety ve Zlínském kraji. Odtud dodnes jsou jeho hlavní tváře, zejména...

Plánovaný chodník i obytný komplex v části Zlína budí vášně

Radnice řeší změnu územního plánu v lokalitě Boněcko ve zlínské části Příluky. Dotkne se i pozemku rodinného domu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Obsluha kasina si nechávala část výher, za pět měsíců měla půl milionu

Víc než půl milionu korun zpronevěřila osmatřicetiletá žena z obce poblíž Zlína, když si jako obsluha kasina nechávala...

Nadané děti mají společné rysy. Rodiče to někdy nepoznají, říká expert Mensy

Premium Pouhá dvě promile populace – tedy jenom jeden člověk z pěti set – má IQ vyšší než 150. Zhruba každý padesátý má přes...

Cesta do Chorvatska 2022: Jak projet rozkopané Slovinsko a tankovat v Maďarsku

Premium Dobrá zpráva pro dovolenkáře mířící autem na Jadran. Cesta byla letos hladká, na nejrychlejší trase přes Vídeň, Graz...

Ekonomie hlouposti: počet hlupáků „v oběhu“ je vyšší, než si myslíte

Premium Hloupí lidé patří ekonomicky k nejnebezpečnějším. Za hloupé je třeba považovat ty, kteří škodí druhým i sobě samým. V...

  • Další z rubriky

Děti z Ukrajiny budou bojovat s češtinou, místa ve školách pro ně jsou

Ve Zlíně evidují základní školy po nedávném zápisu 58 nových žáků z válkou zasažené Ukrajiny. Zhruba 150 jich už do...

Kroměříž chystá stavbu moderního bazénu, bude muset sehnat stamiliony

Letos na podzim bude hotový investiční záměr a architektonická studie na nový plavecký bazén v Kroměříži. Zpracovatelem...

STAN prověří i lidi v městských firmách, kvůli kontaktům s Redlem

Opoziční hnutí Zlín 21 vyzvalo na zasedání zlínského zastupitelstva městskou radu a hnutí Starostové a nezávislí, aby...

Zlín zprovoznil jednodušší webové stránky, slibuje i Portál občana

Zlínská radnice zprovoznila nové webové stránky, které by měly být pro uživatele přístupnější a jednodušší. Do půl roku...

Aerolinky ruší tisíce prázdninových letů. Pilot vysvětluje proč

Tisíce zrušených letů, mnohahodinové fronty, vyčerpaný personál ostřelovaný výpověďmi. Současné letectví je v těžké...

Nadané děti mají společné rysy. Rodiče to někdy nepoznají, říká expert Mensy

Premium Pouhá dvě promile populace – tedy jenom jeden člověk z pěti set – má IQ vyšší než 150. Zhruba každý padesátý má přes...

Největší turistické lodě na světě vůbec nevyplují, jedna zamíří do šrotu

Největší turistická loď Global Dream z dílny německé společnosti MV Werften vůbec nevypluje a míří do šrotu, druhá je...

Kladivo na ruské dělostřelectvo. HIMARS se zapojil do bojů

Americký dělostřelecký systém HIMARS, po kterém Ukrajina volá už několik týdnů, byl konečně dopraven k bojujícím...

Někde bědují nad benzinem, jinde už hladoví. Zdražování pociťují lidé všude

To, že je všechno dražší a že pravděpodobně bude ještě o něco hůř, se rozhodně netýká jen Česka. Britský deník The...