Kunovické letadlo L 410 slaví výročí. První stroj vzlétl před 45 lety

  11:59aktualizováno  11:59
Letoun L 410 znají piloti na celém světě. Přistává na regionálních letištích v Evropě, Rusku i Africe. Umí vzlétnout na trávě, štěrku, písku i na nejnebezpečnějším letišti na světě. Kunovická firma ho vyrábí už 45 let. Poprvé se do oblak vznesl 16. dubna 1969. Od té doby továrna v různých verzích vyrobila 1 100 kusů.

Je typické aprílové odpoledne. Chvilku prší, chvilku sněží a na přistávací ploše kunovického letiště stojí první prototyp letounu L 410. Piloti František Svinka a Vladimír Vlk se chystají na první zkušební let.

Fotogalerie

Ani jeden netuší, že se zapíší do historie. Právě 16. dubna 1969 totiž začíná nečekaně dlouhá a úspěšná cesta letounu L 410.

"Už tehdy měl prostornou kabinu, která byla mezi konkurenty výjimečná," vysvětlil úspěch hlavní konstruktér Aircraft Industries Miroslav Pešák.

Přestože za 45 let prošel stroj mnoha verzemi, pořád se jeho hlavní konstrukce vyrábí ze slitiny hliníku. Má stejně robustní podvozek jako tenkrát. A podobně jako tehdy dokáže pořád přistát na jinak nepřístupných místech s krátkou délkou vzletu i přistání.

"Třeba v trávě, písku nebo na kamení," zdůraznil Pešák. Nebo na nejnebezpečnějším letišti světa u Mount Everestu (více zde).

V Sovětském svazu vyzkoušeli i extrémní teploty

A stejně jako na začátku, mají i teď o L 410 největší zájem v Rusku. Už tehdy měl totiž kunovický letoun přednosti, které neměly konkurenci.

Letoun "nové generace" bude hotový už letos

Letecká továrna v Kunovicích, která má více než osmdesátiletou tradici, prožívá zásadní rok. Je to první období pod stoprocentním vlastnictvím ruského těžařského holdingu UGMK.

A začíná náročným plánem. Firma má do konce roku vyrobit 16 letounů, což je novodobé maximum. "Změnili jsme kvůli tomu i uspořádání výroby," potvrdila ředitelka Aircraft Industries Ilona Plšková.

Kromě toho ale podnik pomalu dokončuje zásadní modernizaci letounu L 410. Ponese označení L 410 NG neboli New Generation. Na jeho vývoji spolupracuje kunovická společnost s mnoha dalšími českými firmami, výzkumnými pracovišti i školami.

Pokud se všechno povede, bude první svého druhu na světě.

Unese těžší náklad, vydrží delší dobu, pohánět ho bude výkonnější motor a nabídne i větší prostor pro zavazadla. K tomu by měl doletět na větší vzdálenost, nová bude kabina pro piloty s moderní technologií, která místo analogových přístrojů nabídne pilotům digitální obrazovky.

"S inovací jsme začali už před čtyřmi lety," upřesnil technický ředitel Karel Minařík. "Letoun bude mít například i lehčí a pro nás méně pracné dveře," doplnil.

Všechny práce by měly být hotové do konce srpna. Pak stroj projde pozemními zkouškami a připraví se na první vzlet.

"Chceme to stihnout do konce tohoto roku. I kdyby to mělo být třeba na Silvestra," prohlásila s nadsázkou Plšková.

Pravdou ovšem je, že na výrobu letounů i jejich vývoj potřebuje odborníky. Do konce roku by se počet zaměstnanců měl zvýšit na 1 008.

"Je to rutinní, ale náročná práce, která vyžaduje přesnost, znalosti spojené s leteckou výrobou a přísné dodržování postupů," dodala. Takové pracovníky ale firma zatím shání marně.

I v bývalém Sovětském svazu museli piloti zvládnout náročné zkoušky v extrémních teplotách od mínus 40 do plus 44 stupňů Celsia.

Uspěli a kariéra L 410 odstartovala. "K přežití by to ale nestačilo," upozornil konstruktér.

Odborníci proto dál pracovali na jeho modernizaci. Upravovali doletovou vzdálenost, zvětšovali prostor pro cestující a doplňovali moderní přístroje.

Už rok po prvním vzletu vyzkoušeli vylepšenou verzi. A modernizovaný letoun nabízeli ze začátku téměř každé dva roky.

Po roce 1989 přišly změny

Po revoluci v roce 1989 ale nastalo náročné období. Podnik se musel přizpůsobit novým trhům a splnit obrovské množství požadavků, které chtěli zákazníci na západ od našich hranic. V 90. letech měla továrna splněné potřebné certifikáty pro Dánsko, Švédsko, Argentinu i Ameriku.

Dnes se navíc dá měnit podle účelu. Což znamená, že vyhovuje soukromé firmě, státní organizaci, armádě i aeroklubům.

Když z něj pracovníci demontují sedadla, převeze až 1 700 kilogramů nákladu. Může mít také dveře, které se dají otevřít za letu, a sloužit pro sportovce.

Nechybí verze s lůžky pro zraněné nebo s luxusní výbavou pro VIP zákazníky. Existuje i verze s monitorovacím systémem, infrakamerou, skenery a satelitní komunikací. "I přes své stáří stále splňuje požadavky," dodal Pešák.

Letadlo L 410 získalo jako jedno z mála certifikát i pro provoz na extrémním letišti Lukla v Nepálu:

Autor:

Nejčtenější

Poslance Feriho na vinařské slavnosti napadli dva muži, skončil v nemocnici

Dominik Feri na konferenci k 20 letům Česka v NATO. (12. března 2019)

Poslance TOP 09 Dominika Feriho napadla na koštu vín v obci Boršice na Uherskohradišťsku dvojice mužů. Zraněný Feri byl...

Altrichter: Mám na děti frňák, s rozmazlenými smrady mě nebaví pracovat

Brankář Martin Altrichter slaví se Zlínem titul.

Den před naším rozhovorem si pustil dokument Cesta za titulem. Když sledoval staré záběry, znovu měl husí kůži. Už je...

Cena luxusní zbraně k výročí republiky roste, kupují ji investoři

Rytec René Ondra s pistolí CZ 75 Republika připomínající sté výročí vzniku...

Pistole CZ 75 Republika připomínající sté výročí vzniku Československa se stává lukrativním zbožím. Zájemci za ni...

Řidiče, který najel do lidí v podchodu, nově obvinili z pokusu o vraždu

Pokus s figurínou ukazuje, že kdyby se senior nedokázal pevně přitisknout ke...

Kriminalisté zpřísnili a rozšířili obvinění pětatřicetiletého řidiče, který loni v létě vjel do lidí v podchodu v...

Nejúspěšnější české letadlo slaví půlstoletí, vzniklo jich už přes 1300

Letoun L-410 označovaný jako Matylda, který se v roce 1969 jako první vznesl do...

Padesát let uplyne v úterý od prvního vzletu letadla L-410. Civilních letounů, které v současnosti pojmou devatenáct...

Další z rubriky

Část nadjezdu v Otrokovicích úplně zmizela, auta tudy projedou až v září

Oprava nadjezdu v Otrokovicích potrvá až do září.

Otrokovický nadjezd ke čtvrti Baťov vypadá, jako by ho dělníci právě stavěli. Přitom jde o jeho generální opravu....

Hlavní viník krádeží pohonných hmot v Čepru dostal osmileté vězení

Obžalovaní Pavel Pávek (vlevo) a Marcel Forman u zlínského soudu.

Na osm let poslal zlínský soud do vězení zaměstnance státní společnosti Čepro Pavla Pávka za velké krádeže pohonných...

Přivažte se, letíme do pole. Zkušební pilot vzpomíná na drama v Bulharsku

Zkušební pilot firmy Stanislav Sklenář.

S letadlem L-410, které dnes slaví padesát let od prvního startu, je Stanislav Sklenář coby zkušební pilot svázaný více...

Najdete na iDNES.cz