Úterý 27. října 2020, svátek má Šarlota, Zoja, Zoe
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 27. října 2020 Šarlota, Zoja, Zoe

Kunovické letadlo L 410 slaví výročí. První stroj vzlétl před 45 lety

  11:59
Letoun L 410 znají piloti na celém světě. Přistává na regionálních letištích v Evropě, Rusku i Africe. Umí vzlétnout na trávě, štěrku, písku i na nejnebezpečnějším letišti na světě. Kunovická firma ho vyrábí už 45 let. Poprvé se do oblak vznesl 16. dubna 1969. Od té doby továrna v různých verzích vyrobila 1 100 kusů.

Je typické aprílové odpoledne. Chvilku prší, chvilku sněží a na přistávací ploše kunovického letiště stojí první prototyp letounu L 410. Piloti František Svinka a Vladimír Vlk se chystají na první zkušební let.

Fotogalerie

Ani jeden netuší, že se zapíší do historie. Právě 16. dubna 1969 totiž začíná nečekaně dlouhá a úspěšná cesta letounu L 410.

"Už tehdy měl prostornou kabinu, která byla mezi konkurenty výjimečná," vysvětlil úspěch hlavní konstruktér Aircraft Industries Miroslav Pešák.

Přestože za 45 let prošel stroj mnoha verzemi, pořád se jeho hlavní konstrukce vyrábí ze slitiny hliníku. Má stejně robustní podvozek jako tenkrát. A podobně jako tehdy dokáže pořád přistát na jinak nepřístupných místech s krátkou délkou vzletu i přistání.

"Třeba v trávě, písku nebo na kamení," zdůraznil Pešák. Nebo na nejnebezpečnějším letišti světa u Mount Everestu (více zde).

V Sovětském svazu vyzkoušeli i extrémní teploty

A stejně jako na začátku, mají i teď o L 410 největší zájem v Rusku. Už tehdy měl totiž kunovický letoun přednosti, které neměly konkurenci.

Letoun "nové generace" bude hotový už letos

Letecká továrna v Kunovicích, která má více než osmdesátiletou tradici, prožívá zásadní rok. Je to první období pod stoprocentním vlastnictvím ruského těžařského holdingu UGMK.

A začíná náročným plánem. Firma má do konce roku vyrobit 16 letounů, což je novodobé maximum. "Změnili jsme kvůli tomu i uspořádání výroby," potvrdila ředitelka Aircraft Industries Ilona Plšková.

Kromě toho ale podnik pomalu dokončuje zásadní modernizaci letounu L 410. Ponese označení L 410 NG neboli New Generation. Na jeho vývoji spolupracuje kunovická společnost s mnoha dalšími českými firmami, výzkumnými pracovišti i školami.

Pokud se všechno povede, bude první svého druhu na světě.

Unese těžší náklad, vydrží delší dobu, pohánět ho bude výkonnější motor a nabídne i větší prostor pro zavazadla. K tomu by měl doletět na větší vzdálenost, nová bude kabina pro piloty s moderní technologií, která místo analogových přístrojů nabídne pilotům digitální obrazovky.

"S inovací jsme začali už před čtyřmi lety," upřesnil technický ředitel Karel Minařík. "Letoun bude mít například i lehčí a pro nás méně pracné dveře," doplnil.

Všechny práce by měly být hotové do konce srpna. Pak stroj projde pozemními zkouškami a připraví se na první vzlet.

"Chceme to stihnout do konce tohoto roku. I kdyby to mělo být třeba na Silvestra," prohlásila s nadsázkou Plšková.

Pravdou ovšem je, že na výrobu letounů i jejich vývoj potřebuje odborníky. Do konce roku by se počet zaměstnanců měl zvýšit na 1 008.

"Je to rutinní, ale náročná práce, která vyžaduje přesnost, znalosti spojené s leteckou výrobou a přísné dodržování postupů," dodala. Takové pracovníky ale firma zatím shání marně.

I v bývalém Sovětském svazu museli piloti zvládnout náročné zkoušky v extrémních teplotách od mínus 40 do plus 44 stupňů Celsia.

Uspěli a kariéra L 410 odstartovala. "K přežití by to ale nestačilo," upozornil konstruktér.

Odborníci proto dál pracovali na jeho modernizaci. Upravovali doletovou vzdálenost, zvětšovali prostor pro cestující a doplňovali moderní přístroje.

Už rok po prvním vzletu vyzkoušeli vylepšenou verzi. A modernizovaný letoun nabízeli ze začátku téměř každé dva roky.

Po roce 1989 přišly změny

Po revoluci v roce 1989 ale nastalo náročné období. Podnik se musel přizpůsobit novým trhům a splnit obrovské množství požadavků, které chtěli zákazníci na západ od našich hranic. V 90. letech měla továrna splněné potřebné certifikáty pro Dánsko, Švédsko, Argentinu i Ameriku.

Dnes se navíc dá měnit podle účelu. Což znamená, že vyhovuje soukromé firmě, státní organizaci, armádě i aeroklubům.

Když z něj pracovníci demontují sedadla, převeze až 1 700 kilogramů nákladu. Může mít také dveře, které se dají otevřít za letu, a sloužit pro sportovce.

Nechybí verze s lůžky pro zraněné nebo s luxusní výbavou pro VIP zákazníky. Existuje i verze s monitorovacím systémem, infrakamerou, skenery a satelitní komunikací. "I přes své stáří stále splňuje požadavky," dodal Pešák.

Letadlo L 410 získalo jako jedno z mála certifikát i pro provoz na extrémním letišti Lukla v Nepálu:

Autor:
  • Nejčtenější

Poslední šichta před zavřením pánského holičství končila v šest ráno

Pobolívala jej kolena a chodidla, ale cítil se nabitý energií. V šest hodin ráno mu skončila směna, kterou neplánoval....

Praktici nechtějí testovat. Nakažení ohrozí ostatní pacienty, obávají se

Jsou přetížení, na mnoha místech pracují bez sestry, někteří navíc zaskakují za své nemocné kolegy. Praktičtí lékaři ve...

Ve Zlínském kraji přibudou tři nová odběrová místa, zvýší počet testů

Zdravotníci ve Zlínském kraji denně odeberou vzorky od 2 700 lidí. Nápor pomohou zvládnout nové odběrové stany ve...

Auto na Zlínsku po nárazu do stromu začalo hořet. Zemřely dvě ženy

V neděli ráno se stala vážná nehoda na silnici spojující obce Jasenná na Zlínsku a Liptál na Vsetínsku. Řidička auta...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

V domovech nákaza decimuje klienty i personál, záchranou jsou studenti

Sociální služby začínají ve Zlínském kraji při druhé vlně koronavirové epidemie kopírovat situaci zdravotníků....

ANALÝZA: Proč Čína v boji s covidem uspěla a Západ se zmítá v chaosu

Premium Zatímco Západ se potýká s druhou vlnou koronaviru, východoasijské země dokázaly virus porazit. Proč tomu tak je? Nejde...

Jsme rozvedení. Ještě nevím, zda se vrátím k dívčímu jménu, říká Koukalová

Premium Nepochopení, odsouzení. Konec vrcholové sportovní kariéry. Hledání práce. A ještě rozvod. Gabriela Koukalová (30) má za...

Dlouhodobý test Mazdy: karoserie se nám rozpadala před očima

Premium Historie provozu této Mazdy sice dokládá, že prevence se vyplatí, ale některé chyby výrobce se napravit nedají....

  • Další z rubriky

Na kole za adrenalinem, výhledy nebo poznáním Zlínského kraje

Nespočet kilometrů nových cyklostezek vzniklo ve Zlínském kraji v posledních letech. Mezi nejnavštěvovanější patří...

Ve Zlínském kraji přibudou tři nová odběrová místa, zvýší počet testů

Zdravotníci ve Zlínském kraji denně odeberou vzorky od 2 700 lidí. Nápor pomohou zvládnout nové odběrové stany ve...

Dětské domovy musejí v pandemii zvládat i ­výuku, zůstaly na to samy

Premium Na dětské domovy napříč Zlínským krajem dopadá koronavirová epidemie. Kvůli zavřeným školám zásadně narostl...

Baťův památník láká stále více návštěvníků, hledá se jeho další náplň

Obnovený Památník Tomáše Bati ve Zlíně má za sebou po svém znovuotevření necelou druhou návštěvní sezonu, kterou...

Advantage Consulting, s.r.o.
ZKUŠENÝ SEŘIZOVAČ (25 – 40.000 Kč)

Advantage Consulting, s.r.o.
Jihomoravský kraj, Zlínský kraj
nabízený plat: 25 000 - 40 000 Kč

Nepanikařte, ale buďte opatrní. Osm znaků, že jste mohli prodělat covid-19

Druhá vlna koronavirové krize udělala z Česka, které tu první zvládlo celkem dobře, odpadlíka. Snad každý se bojí. Jsem...

Cukrářka Iveta Fabešová se rozvádí. Přišla o své provozovny

Cukrářka Iveta Fabešová (36) se na sociálních sítích svým fanouškům svěřila, že se s manželem rozvádějí. Kvůli tomu...

Česko dál padá do covidové propasti. Má nejvíce případů i úmrtí na světě

Česko se pevně usadilo na špičce světových koronavirových statistik. Již delší dobu jsme mezi zeměmi, které mají...

V 47 letech zemřela herečka Daniela Krhutová, pohádková Marie Růžička

Po dlouhé nemoci zemřela herečka a zpěvačka Daniela Krhutová, bylo jí 47 let. Její nejznámější rolí byla Marie Růžička...

Na porod jsem se těšila, ale všechno bylo jinak, říká Míša z Malých lásek

Za jedenáct let pomohla porodní asistentka Michaela Malotinová na svět asi sedmi tisícům dětí. První minuty života...