Marlon Brando: mysleli si, že má záchvaty
"Byl první, kdo vyšel na jeviště a nepředváděl precizně promyšlené a vypočítané role. Když jste šli v těch dobách do divadla, šli jste na rafinované, kultivované a okouzlující herce, ale on byl reálnou postavou. Vidíte ho, jak hraje, ale nemůžete ho při tom nachytat," napsal o Marlonu Brandovi dokumentarista Rick McKay a měl pravdu.
metodaLee Strasberg svou hereckou metodu postavil na postupech ruského herce a režiséra Konstantina Stanislavského. Vyžadovala po hercích disciplinovanost i hluboké psychologické porozumění roli. Během příprav na roli se herec neměl ponořit jen do postavy v příběhu, ale měl se snažit pochopit i její prehistorii, její život, včetně dětství, který žila před tím, než se roztahuje opona a začíná příběh pro diváky. Jeho Actors Studio, kde metodu vyučoval, vychovalo takové herce, jako byl například Paul Newman, Al Pacino, James Dean, Jane Fondová, Steve McQueen či Dennis Hopper. |
"Všechny nás osvobodil," řekl o něm Jack Nicholson. Už to nebylo jen odříkávání replik, Brando dokázal syrově ztvárnit ty nejhlubší emoce, od spalujícího vzteku přes zoufalství až po dojímavou něhu. Někteří jeho kolegové si mysleli, že má záchvaty, než pochopili, že hraje.
Strasbergova metoda ho naučila respektu k roli. Při natáčení svého prvního filmu Muži se Brando nechal na celý měsíc připoutat na lůžko pro paraplegiky v nemocnici válečných veteránů.
Jednou ve škole herectví dostali žáci, včetně například Paula Newmana, za úkol předvést hejno slepic, na něž padá atomová bomba. Všichni začali zmateně pobíhat a kvokat, jediný Brando od nich odstoupil a snesl vejce. "Každá scéna má své klišé," řekl jednou, "zkouším to klišé najít a pak se od něj držet co nejdál."
Robert De Niro: zjistil, že by se mohl živit boxem
Brando nastavil laťku a tu dokázal překonat až o dvacet let později Robert De Niro. Člověk posedlý svými rolemi, puntičkářský a pedantský, který udělal téměř cokoli, jen aby jeho role vypadala věrohodně.
Pro pouhých pár minut ve snímku Zuřící býk o hořké kariéře Jakea LaMotty prodělal namáhavou boxerskou přípravu (právě pod vedením skutečného LaMotty) a dokonce vyhrál dva ze tří zápasů v brooklynském ringu. Komentátor o něm tehdy mluvil jako o "mladém LaMottovi" a sám slavný boxer ho označil za jednu ze svých dvaceti nejlepších středních vah.
To vše podstoupil De Niro jen proto, aby se posléze systematicky přejídal koblihami, přibral 30 kilogramů a natočil zbytek filmu, kdy se z LaMotty stává autodestruktivní, hrubý stroj, který ničí svou kariéru, vztah se ženou i svou rodinou.
Význam Strasburgovy metody pro své herectví De Niro popíral, přesto před natáčením snímku Lovec jelenů strávil celý měsíc jako ocelář v Ohiu. Pro film Taxikář zase řídil celý měsíc taxi v New Yorku, jindy se kvůli natáčení naučil hrát na saxofon. Před natáčením druhého dílu Kmotra pobýval půl roku na Sicílii. Své role propracovává do takových detailů, že se dokonce učil, jak drží gangsteři cigaretu.
Dustin Hoffman: Až dotočíme, dám si kyslík
"Chci vědět, jak dlouho vydržím pod vodou. Nechte mě, ať zjistím, jestli s váma můžu zápasit," instruuje černovlasý herec své kolegy. Právě se točí scéna z filmu Maratonec, kde ho mají vrazi topit ve vaně, a Dustin Hoffman ji chce mít co nejrealističtější. Tak realistickou, že mu po jejím skončení musí štáb dávat první pomoc kyslíkem.
Hoffman je dalším hercem, který vyrostl na Strasbergově metodě. Když má hrát udýchaného, běhá, dokud nemůže popadnout dech, a teprve až už je na pokraji sil, kamera může spustit.
Vždy přitom věděl, že realistické herectví zabírá. V době, kdy měl za sebou jen jeden úspěšnější film (Absolvent), ucházel se o roli tuláka Rizza ve snímku Půlnoční kovboj, jenže producent pro ni měl už připraveného jiného herce. Přesto si dal s Hoffmanem schůzku, aby ho vyslechl. Když na něj čekal, připletl se k němu na ulici žebrák a vyškemral od od něj pár drobných. Za pár minut ho ale oslovil znovu. Byl to Hoffman. Roli okamžitě dostal a vysloužil si jí druhou nominaci na Oskara.
Další historka, která se tradovala jako doklad Hoffmanova naturalistického přístupu ke hraní, však už je mystifikací. "Proč prostě nezkusíte hrát? Je to mnohem snadnější," poradil podle ní režisér Maratonce Hoffmanovi, když se mu herec při natáčení scény, kdy měla být jeho postava fyzicky zcela vyčerpaná mučením, svěřil s tím, že dva dny nespal. Jak ale Hoffman přiznal, za tenhle kousek Strasbergova metoda nemůže. V té době se rozváděl a aby rozehnal chmury, strávil dvě noci pitím.
Christian Bale: jako na houpačce
Dalším stoupencem herecké metody zdůrazňující realismus je Christian Bale. Kvůli svým postavám je schopen udělat téměř vše. Už ve svém prvním významnějším filmu Americké psycho strávil kvůli atletickému tělu hlavní postavy hodiny v posilovně, kterou nesnáší. Kvůli akční sci-fi Equilibrium zase studoval bojové umění, aby mohl věrohodně kosit stovky nepřátel (ve filmu jich zprovodí ze světa 118).
Neobešlo se to bez odměny, právě díky Balemu se stal z Equilibria komerční hit a herec si tak vysloužil hlavní roli v dramatu Mechanik. Ta si ale žádala zcela jiné tělo. Když se tak Bale objevil na prvním natáčecím dnu, nemohl štáb ani režisér Brad Anderson uvěřit vlastním očím. Před nimi stála vyhublá troska s kruhy pod očima, která vypadala jako z koncentračního tábora.
Bale si totiž dopřával jedno jablko a plechovku tuňáka denně a z původních 80 kilogramů zhubl na pouhých 55 kilo. On sám chtěl jít na 45, to mu ale ze zdravotních důvodů nedovolili.
Za svoji kariéru Bale hubne a přibírá tolik, že se lékaři a přátelé oprávněně bojí o jeho zdraví. Protesty ho ale nemohou zastavit. Kuje železo dokud je žhavé, jako by se bál, že když přestane, bude zapomenut. Momentálně je ve fázi hubnutí. Vyžaduje si to role zkrachovalého boxera ve snímku Fighter.