Neděle 28. května 2023, svátek má Vilém
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Neděle 28. května 2023 Vilém

Inspirovala mě anglická divoká mládež, říká stavitel custom motorek

Vystudoval scénografii a animaci, propadl však světu custom motorek. Upravuje staré stroje, vdechuje jim nový život. Motorka je pro něj objekt, který po takové recyklaci přímo volá. „Dělalo se to tak odnepaměti. Mě inspirovali angličtí rockers po druhé světové válce,“ říká Matěj Sysel z dílny Gas and Oil Bespoke Motorcycles.

Garáž jste otevřel v roce 2014. Jak jste k tomu vlastně přišel?
Vůbec nejsem typ člověka, který měl kolem sebe už odmala motorky. Naopak, já na nich nikdy nejezdil, vždycky maximálně babeta. Zajímala mě hlavně auta. Změnilo se to po stření škole.

Prohlédněte si stroje z dílny Matěje Sysla

Takže za to může studium?
Ani náhodou, na střední jsem studoval scénografii, na vysoké animaci, já nejsem klasický servisák s výučním listem. Někdy mě to trochu mrzí. Dostal jsem se k tomu díky kamarádům, zlomové bylo, že se mi do rukou dostaly zahraniční magazíny, kde byly upravené biky, potom jsem dostal knihu o upravovaných britských motocyklech z třicátých let. Víte, historie upravování motocyklů je dlouhá. Upravovaly se už od doby, kdy se začaly sériově vyrábět. Motocykl k tomu totiž svádí, je to skvělý objekt, upravit si ho dokážete do jisté míry svépomocí. Je to ideální objekt.

Jak konkrétně jste se k tomu ale dostal vy?
Když jsem se seznámil se subkulturou rockers, která vznikla v Anglii po druhé světové válce. Byla to taková ta divoká mládež, zrovna tam stavěli rychlostní silnice a oni se na nich snažili jezdit co nejrychleji. Říkal jsem si, že přesně to se mi hrozně moc líbí. Jenže když jsem takový motocykl chtěl, zjistil jsem, že ty krásné staré anglické biky z oněch let už jsou hodně drahé. Neměl jsem na ně, jsou to cenění veteráni. Takže jsem si řekl OK, vezmu novější, ale přitom pořád starý bike, na který mám, a zkusím ho předělat po vzoru těch kluků.

Vlastně jste se k úpravám strojů dostal z nutnosti.
Přistoupil jsem k tomu tak, jak to tehdy dělali oni, malý rozpočet, dostat z motocyklu co nejvíc. Jejich filozofii jsem se rozhodl aplikovat na novější bike. A zjistil jsem, že to takhle jde. A takhle to dělá celý svět custom motocyklů. Aplikuje filozofii, přístup, který je víceméně neměnný.

Berete hotové motorky a děláte z nich unikáty.
To je základ. Hlavička je custom. Hrozně rád se specializuji na motocykly vyrobené v sedmdesátých až devadesátých letech. Jsou to stroje, v nichž pořád vítězí mechanika nad elektronikou, pohání je pořád karburátor, jsou to motocykly, které byly většinou ještě vyráběné dost poctivě, fortelně. Tyhle staré kousky renovuji, aby byly dokonale nové, perfektně funkční. A i díky tomu, že jich bylo tehdy vyráběno hodně a dnes je to v uvozovkách tak trochu motocyklový odpad, si s tím hraji, předělávám design, zdokonaluji jejich technické vlastnosti, upravuji věci, které byly tehdy třeba poddimenzované, snažím se z motoru dostat větší výkon, zdokonalit. To je ten custom.

Celý rozhovor v pořadu Drive na Óčku

Matěj Sysel bude jedním z hostů pořadu Drive na televizi Óčko v neděli 17. listopadu ve 22:00 hodin.

Povídal si s ním Jakub Buba Ouvín.

Základní druhy úprav jsou tři, že?
Café Racer, Tracker, Scrambler. Café Racer neboli kafáč nebo lógr racer, jak mu říkám rád já, je stroj, jemuž jde o to, aby byl na silnici hodně rychlý, aby to byl závoďák, se závodním posedem. Tracker už nabízí víc pohodlí, posed je rovný, dá se na tom jet trochu dál a přežijete to, ale pořád je to bike určený na silnici. A Scrambler je pro mě poslední dobou asi nejzábavnější. Jsou to motocykly upravované hlavně proto, aby zdolaly co nejtěžší terén. Aby byly v bahně jako doma.

Proč úpravy starých motorek? Nechtěl byste někdy vyvíjet vlastní stroj, časem si udělat sterilní manufakturu, střílet jednu motorku za druhou?
Ono by mě to asi i lákalo, ale je náročnější vymyslet to od nuly, navrhnout celou konstrukci, technologii. Pak vám samozřejmě nafackuje evropská realita, musí se splnit normy a najednou ty kreativní ruce Evropa svazuje a zjistíte, že to vlastně není možné. Nějak se to kupříkladu povedlo české Jawě, která si vyrobila limitovanou sérii přibližně sta motorek, užili si to a už zase zastavili výrobu. A kvůli tomu, že evropské normy budou od roku 2020 přitvrzovat, takový snílek jako já by neměl šanci. Proto musím vzít něco, co už značku má, co má doklady, technický průkaz, a předělávám to.

Je to vlastně recyklace.
Právě to se mi na tom líbí, vezmete bike, který už svým způsobem patří do starého železa, a vdechnete mu úplně nový život. A fantastické je, že jsou ty motocykly nesmrtelné, dokud na to budou díly, nebo je dokážete vyrobit, vždycky to pojede. To je moc hezké. A líbí se mi ten skrytý příběh.

Je nějaký model vaším bestsellerem?
Jde o to, aby se na motocykl daly sehnat náhradní díly. Je pár typů, které jsem si oblíbil, o kterých vím, že na ně díly jsou, proto je doporučuji. Ale záleží na tom, jaká očekávání zákazník má. Je velký rozdíl mezi staršími motocykly a novými, starší jsou z doby, kdy jezdec ještě musel být mechanicky trochu zručný.

Musel do stroje občas sáhnout.
Ano, a to není pro každého, zvlášť když jsou dnes všechny motocykly dělané tak, abyste tam sahat vůbec nemusel, a když ano, tak v autorizovaném servisu, což je mi trochu nesympatické. Je důležité, abychom se s tím človíčkem dohodli, na jaký břeh té řeky se vydáme. Ale obecně hrozně rád stavím z Yamahy SR 500 a její menší sestry s nižší kubaturou Yamahy SR 250. To jsou motocykly s hodně charakteristickými vlastnostmi, jsou na ně díly, je to ideální základ.

Co ekologie, jaký vztah máte k tomuto aspektu motorismu?
Rozhodně nechci být ten, kdo bude říkat: „Jedině spalovací motory, byly tady a budou!“ Vůbec ne. Vím, že celou společností rezonuje, že se něco děje a je potřeba k tomu přistoupit. Snažím se být jako člověk, co má dílnu, ohleduplný, neleji starý olej do potoka, neházím gumy do lesa, snažím se zachránit starý motocykl, když můžu. Samozřejmě, že spalovací motor dělá zplodiny, to je prostě fakt. Jestli ho jednou nahradí elektrobiky a budeme tady sedět a bavit se o tom, jak jsem předělal elektrobike? Je možné, že to nastane. Bojkotovat to nebudu, vezmu to jako věc, která patří k vývoji lidstva.

Autoři:

Zubačka Vitznau-Rigi

Sledujte exkluzivní přenos z nejstarší zubačky v Evropě ve Švýcarsku. Dráha vedoucí z Vitznau (435 m n. m.) na vrchol Rigi (1752 m n. m.) je v provozu od roku 1871. Kamera je umístěna ve stanici Staffel (1.603 m n. m.)

Více ze Slow TV:

  • Nejčtenější

Omládly o pět let, za osm týdnů. Pokus dokázal snížit biologický věk žen

Měly předepsané změny v životním stylu, vědci však účastnicím experimentu přesně vyměřili i dávky doplňků stravy. Žádná...

Sex pro zdraví. Seznamte se se zdravotními benefity milování

Je příjemný, vzrušující, zábavný, objevující, uvolňující, nabízí rozkoš. Sex je však prospěšný i pro naše zdraví,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Posedlá milencem zavraždila manžela. Prozradily ji kosti v ohni a zuby

Premium Poslední květnový den roku 1993 krátce po poledni oznámil Jaroslav Š. na místním oddělení policie v Novém Městě pod...

Smrt „uhlobarona“. Místo výhodné koupě čekala podnikatele smrt

Premium U dveří se rozdrnčel zvonek. Když otevřela, na prahu stál zubící se muž. „Milouš,“ pravil žoviálně a podával jí ruku....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Nepřítel hříchu a feministek. Cenzor vládl Americe a miloval onanii

Pustošil, plenil, ničil umělecká díla, masakroval lidské osudy, pošlapával svobodu. Ve jménu veřejné morálky....

Můj idol je Krejčí, říká Japonec z Barcelony. Spartě fandí už 20 let. Proč?

Premium Doma mu visí dres Krejčího, Hložka či Zahustela. Sype ze sebe jména a data ze sparťanské historie, až se nestačíte...

VELKÝ TEST ELEKTROKOL 2023: Horská kola s pevným rámem

Premium Hardtaily, tedy modely elektrokol s přední odpruženou vidlicí, mají výsadní postavení jako skutečný univerzál. Stále...

Udělal jsem obrovskou chybu. Jsem kluk, který se nechal předělat na holku

Premium Narodil se do rodiny horníka a matky v domácnosti. Matka navíc patřila k Svědkům Jehovovým. Od útlého věku byl...

Omládly o pět let, za osm týdnů. Pokus dokázal snížit biologický věk žen

Měly předepsané změny v životním stylu, vědci však účastnicím experimentu přesně vyměřili i dávky doplňků stravy. Žádná...

Teď spi, teď je ti zima, teď se směj. Co zažívají dobrovolníci u hypnotizéra

Premium Dobrovolník dostane dopis od hypnotizéra. Zdálky vidím několik čísel v sloupci odshora dolů. Na konci je o mnoho...

Sex pro zdraví. Seznamte se se zdravotními benefity milování

Je příjemný, vzrušující, zábavný, objevující, uvolňující, nabízí rozkoš. Sex je však prospěšný i pro naše zdraví,...

Číslo pět, na vítězství! Dostihy jsou svátkem sportu, sázek i elegantní módy

Premium Země se chvěje, od kopyt koní odlétávají trsy trávy a tribuna se zvedá. Sázky uzavřeny, napětí vrcholí. Vítejte na...

Tříletou dceru Bereniky Kohoutové srazilo na přechodu pro chodce auto

Teprve tříletou dceru Bereniky Kohoutové (32) srazilo v úterý v centru Prahy auto přímo na přechodu pro chodce. Jak se...

Taťána lže a mstí se, říká Brzobohatý. Rád se převlékám za ženu, připouští

Modelka Taťána Kuchařová (35) v církevní žalobě píše, že její bývalý muž Ondřej Brzobohatý (40) není sexuálně vyhraněn....

Zemřel slovenský herec a hudebník Daniel Heriban. Bylo mu 43 let

Heriban, známý například ze seriálů Horná Dolná a Hnízdo nebo z filmů Únos či Sviňa, zemřel podle informací TV JOJ ve...

Chystá se novinka, kdo spoří v penzijku, odečte z daní až 48 tisíc

Důchody mají být pro budoucí penzisty nižší. Populace stárne a průběžný důchodový systém, do něhož přispívají současní...

Co zas chce, ty vole, reaguje Jágr na volání bezradné Branišové od faxu

Hokejista Jaromír Jágr (51) a jeho partnerka, modelka Dominika Branišová (28) pobavili sledující na Instagramu...