Robot bude řídit auta líp než člověk, tvrdí vědci

aktualizováno 
Auta budoucnosti budou bezpečnější, ale jejich jízdní vlastnosti si řidič nevychutná. Člověk v nich bude sedět jako spolujezdec a vozy se budou řídit samy, bez lidského zásahu. Tak vidí vývoj vědci, kteří se zabývají vývojem robotických automobilů.

Italské robotické vozy v Šanghaji | foto: VisLab

"Devadesát tři procenta dopravních nehod zaviní řidič. Pokud jej nahradíme technikou, která je lepší než on, zachráníme spoustu lidských životů," je přesvědčen Alberto Broggi, profesor počítačové techniky na univerzitě v italské Parmě.

"Během příštích deseti nebo patnácti let budou automatické automobily jezdit po běžných silnicích mezi ostatními vozy," předpokládá také profesor Raul Rojas ze Svobodné univerzity v Berlíně.

Oba profesoři se zabývají vývojem automatických automobilů, a už jich také několik se svými týmy sestavili.

Místo automatické dálnice automatický řidič

Ještě v polovině devadesátých let experti předpokládali, že automatické automobily budou jezdit jenom po dálnicích v pruhu vybaveném magnetickou kolejnicí či jiným vodicím systémem. Úkolem řidiče bude do automatického pruhu najet a pak zase převzít řízení při výjezdu.

Vývoj se však ubíral jinam, k počítačovým systémům umělé inteligence. Konstruktéři vyvíjejí robotického řidiče, který povede auto po normálních silnicích, sám přejede z pruhu do pruhu a bude se orientovat podle dopravních značek. Za volantem však sedět nebude, řidičem bude počítač ovládající brzdu, plyn a volant vozu.

A to dnešní pokusná robotická auta skutečně dělají.

Jízdy po Berlíně

Poslední vůz týmu profesora Rojase se koncem září projížděl v běžném provozu po ulicích Berlína mezi Mezinárodním kongresovým centrem a Brandenburskou bránou. Je to první německý robotický automobil, který dostal povolení k pokusným jízdám v běžném provozu. Musí v něm však sedět člověk, který se sice nedotýká volantu, jehož úkolem je ale převzít řízení, kdyby automatika selhala.

První německé robotické vozidlo s povolením jezdit pokusně v městském provozu.

První německé robotické vozidlo s povolením jezdit pokusně v městském provozu

Velkou pozornost vůz nevzbudil – zdálky totiž vypadá jako běžný kombík Volkswagen Passat. Teprve bližší pohled ukáže, že jsou na něm namontovány senzory. Jeho tvůrci jej pojmenovali MadeInGermany.

Svou polohu určuje automobil podle družicové navigace GPS. Tři laserové skenery vepředu a další tři vzadu vysílají pulzy neviditelných infračervených paprsků, které se odrážejí od předmětů okolo a přinášejí informace o vozidlech, chodcích a překážkách v okruhu 360 stupňů kolem auta. Měření doplňuje rotující laser na střeše. Černobílá videokamera vyhledává čáry vymezující jízdní pruhy a počítačový systém vede vůz mezi ně. Dvě barevné kamery sledují světla semaforů.

Profesor Rojas předpokládá, že program by se dal zpočátku využít pro automatické taxíky, nejlépe elektromobily, které nezatěžují městské ovzduší zplodinami a jsou méně hlučné. Ty by odvezly pasažéra a hned zase pokračovaly pro dalšího. Pokud by se takto dopravovali po Berlíně všichni lidé, kteří dnes jezdí autem a nechávají je dlouhé hodiny stát nevyužité, stačila by pro ně desetina současného počtu automobilů, soudí Rojas.

Z Parmy do Šanghaje

Profesor Alberto Broggi se svým týmem z Parmy sestavil robotické automobily, které dojely mnohem dál než vůz profesora Rojase. Dvě Broggiho robotická auta jela loni z italské Parmy do čínské Šanghaje na světovou výstavu Expo 2010. Úspěšně překonala trasu 13 tisíc kilometrů. Jsou upravena z běžných automobilů Piaggio Porter, což je italská licenční verze japonského vozu Daihatsu Hijet.

Na rozdíl od auta Rojasova týmu se však italské vozy pohybovaly zcela automaticky jenom v opuštěných končinách. V oblastech s větším provozem a samozřejmě ve městech jelo nejdříve jedno vozidlo, které sice bylo schopné samostatné jízdy, které však řídil řidič, a až druhý vůz za ním řídil automat. Sledoval dráhu prvního automobilu pomocí senzorů, a pak ji kopíroval. Teprve pokud se první vůz vzdálil z dohledu, jelo automatické vozidlo po jeho předchozí trase podle zaslaných záznamů o poloze zjištěných pomocí signálů družicové navigace.

Italské robotické vozy přijíždějí po 13 tisíc kilometrů dlouhé cestě na EXPO v

Italské robotické vozy přijíždějí po 13 tisíc kilometrů dlouhé cestě na EXPO v Šanghaji.

Robotický systém musel vyhodnocovat dopravní značky. "Nebylo jednoduché vymyslet potřebný program – evropské značky se trochu liší od ruských nebo čínských," uvedl profesor Broggi. Nicméně značky systém zvládl. Zato selhal v moskevském provozu.

"Moskvou jsme projížděli za špičky a museli zasahovat řidiči – my jsme totiž naprogramovali vozidla tak, aby jezdila mezi vyznačenými jízdními pruhy. Jenže to se v Moskvě moc nedodržovalo, do dvou nakreslených pruhů se nacpala auta, jako kdyby tam byly pruhy čtyři, a náš software si s tím nedokázal poradit," připustil Broggi.

Zákon je zatím nepovoluje

Nepochybuje však, že tohle už příští software vyřeší. Skutečným problémem robotických automobilů je legislativa. Ve všech zemích totiž zákony určují, že vozidlo ovládá řidič, a také za ně odpovídá. Proto také například u dnešních aut, která dokážou díky čidlům sama zaparkovat mezi auta podélně u silnice, musí řidič šlapat na brzdu a plyn, ačkoli by to automat zvládl sám.

Nicméně i to se může změnit. Americký stát Nevada jako první na světě letos v červnu rozhodl, že vypracuje zákon, který by povolil provoz robotických automobilů, zatím na dálnicích. Pak bude zřejmě jen otázkou času, kdy je pustí i do měst.

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Češi vymysleli chytré nabíječky pro automobily

Petr Konvalinka

Mnohem širší využívání elektromobilů mají umožnit výsledky práce českých vývojářů. Vymysleli totiž...

Emisní limity nás ničí, úpí automobilky pod tlakem elektromobility

Škoda Vision iV

Stát zaspal v podpoře elektroaut, stěžují si tuzemští výrobci. Hrozí, že bez dotací a sítě...

Pro nákup elektroauta je argumentem jen cena za kilometr, říká expert

Volkswagen e-Golf

Pokud Česko nepodpoří koncové uživatele při rozvoji elektromobility, zůstane jediným racionálním...

První mrtvý řidič tesly v Evropě. Záchranáři se pak báli elektromobilu

Záchranáři nemohli vytáhnout muže z Tesly, auto bylo pod proudem

VIDEO První smrtelná nehoda elektromobilu tesla v Evropě se stala v nizozemském městečku Baarn. Řidič byl...

Kobalt může nabourat velkolepé plány na elektrickou budoucnost aut

Potašový důl na těžbu kobaltu v americkém Utahu

Češi se seznámili za posledních několik týdnů dopodrobna s lithiem, tento kov ovšem není jediným,...

Na státní podporu pro nákup elektroaut zapomeňte, vzkázal Babiš

Premiér Andrej Babiš 18. března 2019 v Kosmonosech na Mladoboleslavsku na...

Česká republika finančně nepodpoří občany při nákupu elektroaut. Po pondělním jednání s tuzemskými...

Takto bude vypadat elektrické SUV Škoda Vision iV

Škoda Vision iV

VIDEO Ženeva (od zpravodaje iDNES.cz) Koncept Vision iV je předzvěstí nové elektrické škody, která se začne vyrábět příští rok. Designová...

Nejčtenější

Vražedná hora v Humboldt County: místo, kde se ztrácí lidé po stovkách

Kalifornská Humboldt County je převážně zalesněná oblast při pobřeží Pacifiku.

Důvody, proč lidé tu a tam mizí a stanou se pohřešovanými, jsou různé. Ne vždy stojí za jejich zmizením zločin, často...

Jak Indie ošálila CIA. Jaderné výbuchy jí utajila před očima

Právě tady se to stalo, navzdory americkým satelitům. Kráterem Shakti-1 se...

Americké tajné služby si daly velmi záležet na tom, aby jim neunikla žádná podrobnost o indickém jaderném programu....

KVÍZ: Karate, chábr, nizozemky. Jak se vyznáte ve vězeňském slangu?

Vyzkoušejte, zda byste zapadli do kolektivu.

Má vlastní pravidla, svérázné hodnoty, ale též charakteristický slang. Vyzkoušejte si, zda byste rozuměli vězeňskému...

Miluju malá města, říká MOgirl Natálie

Ve velkoměstě bych žít nemohla, říká MOgirl Natálie.

Energická, sebevědomá, empatická, někdy ale tvrdohlavá a výbušná, tak se vidí. Zná se a docela konkrétně má seřazené i...

I tak se dá vydělávat: peníze za čekání ve frontě i za ležení v posteli

Čekání je úmorné. Profesionální „čekači“ se ho však zhostí za vás, najdete je v...

Profesionální čekání ve frontách chce trpělivost, ale též důvěryhodnost. Učitel může být placený, i když je „na hanbě“....

Další z rubriky

KVÍZ: Karate, chábr, nizozemky. Jak se vyznáte ve vězeňském slangu?

Vyzkoušejte, zda byste zapadli do kolektivu.

Má vlastní pravidla, svérázné hodnoty, ale též charakteristický slang. Vyzkoušejte si, zda byste rozuměli vězeňskému...

Vysoká hra: největší síť nacistických špionů v Británii řídila MI5

Eric Roberts, nenápadný úředník, který strávil válečné roky jedním velkým...

Nejlepší způsob, jak se vypořádat se špiony, je využít jejich zápal proti nim samým. Kontrarozvědka MI5 dokázala během...

OBRAZEM: Pohlédněte do tváře a osudů významných sicilských mafiánů

Mafiánské struktury na Sicílii vznikly v devatenáctém století, souvisely s...

Byly mezi nimi stoupenci otevřeného teroru proti všem i vizionáři „nové mafie“, která dělá byznys v tichosti a...

Jaguar XF 20d AWD 2017 · DPH
Jaguar XF 20d AWD 2017 · DPH

r.v. 2017, naj. 55 247 km, diesel
650 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz