Úterý 18. ledna 2022, svátek má Vladislav
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 18. ledna 2022 Vladislav

Robot bude řídit auta líp než člověk, tvrdí vědci

Auta budoucnosti budou bezpečnější, ale jejich jízdní vlastnosti si řidič nevychutná. Člověk v nich bude sedět jako spolujezdec a vozy se budou řídit samy, bez lidského zásahu. Tak vidí vývoj vědci, kteří se zabývají vývojem robotických automobilů.

Italské robotické vozy v Šanghaji | foto: VisLab

"Devadesát tři procenta dopravních nehod zaviní řidič. Pokud jej nahradíme technikou, která je lepší než on, zachráníme spoustu lidských životů," je přesvědčen Alberto Broggi, profesor počítačové techniky na univerzitě v italské Parmě.

"Během příštích deseti nebo patnácti let budou automatické automobily jezdit po běžných silnicích mezi ostatními vozy," předpokládá také profesor Raul Rojas ze Svobodné univerzity v Berlíně.

Oba profesoři se zabývají vývojem automatických automobilů, a už jich také několik se svými týmy sestavili.

Místo automatické dálnice automatický řidič

Ještě v polovině devadesátých let experti předpokládali, že automatické automobily budou jezdit jenom po dálnicích v pruhu vybaveném magnetickou kolejnicí či jiným vodicím systémem. Úkolem řidiče bude do automatického pruhu najet a pak zase převzít řízení při výjezdu.

Vývoj se však ubíral jinam, k počítačovým systémům umělé inteligence. Konstruktéři vyvíjejí robotického řidiče, který povede auto po normálních silnicích, sám přejede z pruhu do pruhu a bude se orientovat podle dopravních značek. Za volantem však sedět nebude, řidičem bude počítač ovládající brzdu, plyn a volant vozu.

A to dnešní pokusná robotická auta skutečně dělají.

Jízdy po Berlíně

Poslední vůz týmu profesora Rojase se koncem září projížděl v běžném provozu po ulicích Berlína mezi Mezinárodním kongresovým centrem a Brandenburskou bránou. Je to první německý robotický automobil, který dostal povolení k pokusným jízdám v běžném provozu. Musí v něm však sedět člověk, který se sice nedotýká volantu, jehož úkolem je ale převzít řízení, kdyby automatika selhala.

První německé robotické vozidlo s povolením jezdit pokusně v městském provozu

Velkou pozornost vůz nevzbudil – zdálky totiž vypadá jako běžný kombík Volkswagen Passat. Teprve bližší pohled ukáže, že jsou na něm namontovány senzory. Jeho tvůrci jej pojmenovali MadeInGermany.

Svou polohu určuje automobil podle družicové navigace GPS. Tři laserové skenery vepředu a další tři vzadu vysílají pulzy neviditelných infračervených paprsků, které se odrážejí od předmětů okolo a přinášejí informace o vozidlech, chodcích a překážkách v okruhu 360 stupňů kolem auta. Měření doplňuje rotující laser na střeše. Černobílá videokamera vyhledává čáry vymezující jízdní pruhy a počítačový systém vede vůz mezi ně. Dvě barevné kamery sledují světla semaforů.

Profesor Rojas předpokládá, že program by se dal zpočátku využít pro automatické taxíky, nejlépe elektromobily, které nezatěžují městské ovzduší zplodinami a jsou méně hlučné. Ty by odvezly pasažéra a hned zase pokračovaly pro dalšího. Pokud by se takto dopravovali po Berlíně všichni lidé, kteří dnes jezdí autem a nechávají je dlouhé hodiny stát nevyužité, stačila by pro ně desetina současného počtu automobilů, soudí Rojas.

Z Parmy do Šanghaje

Profesor Alberto Broggi se svým týmem z Parmy sestavil robotické automobily, které dojely mnohem dál než vůz profesora Rojase. Dvě Broggiho robotická auta jela loni z italské Parmy do čínské Šanghaje na světovou výstavu Expo 2010. Úspěšně překonala trasu 13 tisíc kilometrů. Jsou upravena z běžných automobilů Piaggio Porter, což je italská licenční verze japonského vozu Daihatsu Hijet.

Na rozdíl od auta Rojasova týmu se však italské vozy pohybovaly zcela automaticky jenom v opuštěných končinách. V oblastech s větším provozem a samozřejmě ve městech jelo nejdříve jedno vozidlo, které sice bylo schopné samostatné jízdy, které však řídil řidič, a až druhý vůz za ním řídil automat. Sledoval dráhu prvního automobilu pomocí senzorů, a pak ji kopíroval. Teprve pokud se první vůz vzdálil z dohledu, jelo automatické vozidlo po jeho předchozí trase podle zaslaných záznamů o poloze zjištěných pomocí signálů družicové navigace.

Italské robotické vozy přijíždějí po 13 tisíc kilometrů dlouhé cestě na EXPO v Šanghaji.

Robotický systém musel vyhodnocovat dopravní značky. "Nebylo jednoduché vymyslet potřebný program – evropské značky se trochu liší od ruských nebo čínských," uvedl profesor Broggi. Nicméně značky systém zvládl. Zato selhal v moskevském provozu.

"Moskvou jsme projížděli za špičky a museli zasahovat řidiči – my jsme totiž naprogramovali vozidla tak, aby jezdila mezi vyznačenými jízdními pruhy. Jenže to se v Moskvě moc nedodržovalo, do dvou nakreslených pruhů se nacpala auta, jako kdyby tam byly pruhy čtyři, a náš software si s tím nedokázal poradit," připustil Broggi.

Zákon je zatím nepovoluje

Nepochybuje však, že tohle už příští software vyřeší. Skutečným problémem robotických automobilů je legislativa. Ve všech zemích totiž zákony určují, že vozidlo ovládá řidič, a také za ně odpovídá. Proto také například u dnešních aut, která dokážou díky čidlům sama zaparkovat mezi auta podélně u silnice, musí řidič šlapat na brzdu a plyn, ačkoli by to automat zvládl sám.

Nicméně i to se může změnit. Americký stát Nevada jako první na světě letos v červnu rozhodl, že vypracuje zákon, který by povolil provoz robotických automobilů, zatím na dálnicích. Pak bude zřejmě jen otázkou času, kdy je pustí i do měst.

Autoři:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Evropa přesouvá své znečištění na jiné země. Její boj za klima odnášejí i pralesy

ilustrační snímek

Odstavení elektráren kvůli škodlivým emisím nemusí vždy znamenat krok vpřed. V důsledku chybějících...

GLOSA: Volvo povede manažer od mobilů, co nepostavil elektromobil z vysavače

Volvo C40 Recharge

Překvapivá zpráva přišla z Volva. Dosavadního šéfa Håkana Samuelssona nahradí Jim Rowan, který...

Mrzneme a furt nabíjíme. Zima ukázala, proč elektroauta nejsou budoucnost

ilustrační snímek

Z Prahy do Mnichova dojedete „normálním“ autem za tři až tři a půl hodiny, podle provozu. Já jel...

Dotační eldorádo. Češi si pořizují autonabíječky, i když elektromobil nechtějí

ilustrační snímek

Velká část Čechů, kteří si v současnosti pořizují domácí nabíječky na elektromobily se státním...

Autofotka týdne: Obří průšvih levných elektroaut

Crashtest Renaultu Zoe

VIDEO Mysleli jsme si, že už se to dnes nemůže stát. Že všechna moderní auta mají zaručenou alespoň...

Těžba versus elektromobily. Spojené státy řeší, odkud brát lithium

ilustrační snímek

Spojené státy čeká těžká volba. Kvůli sílícímu odporu proti výstavbě nových dolů na lithium a jiné...

Zničili teslu, aby ji mohli roztavit a vyrobit z ní záda iPhonu

Model 3 od Tesly se přetaví na iPhone 13 Pro a bustu Elona Muska

VIDEO Nabídku smartphonů pro boháče ruský Caviar povýšil na novou úroveň. Kvůli nové variantě iPhonu,...

  • Nejčtenější

Ženy před objektivem: Když činžák ukrývá milovnici BDSM

Je to jako nahlédnout do života neobyčejné obyvatelky obyčejného domu. Fotoset slovenské modelky Patrície naznačuje, že...

Už víme, která část mozku je propojena s klitorisem. Vědci zdolali výzvu

Byla to velká neznámá. Zatímco odpověď na otázku, kam se v mozku otiskují reakce penisu, již vědci znali, kam míří...

Za pachateli jsme jezdili do basy. Zpětná vazba je neocenitelná, říká Josef Mareš

Premium Býval elitním vyšetřovatelem, šéfem 1. oddělení, tedy pražské mordparty. Po 29 letech služby však Josef Mareš, tak...

Kostlivec šňupající z poprsí byl zlý nápad, kála se žena

Než ono dílko předvedla, několikrát se ujistila, zda jsou mistři tatéři pořadu Tattoo Fixers Extreme připraveni na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hentai i romantika. Server shrnul, co vládlo pornu v roce 2021

Jeho trendy často odrážejí, čím žijí konzumenti porna, ale leckdy i to, co se odehrává ve společnosti. I proto mu v...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nečekaný příbuzenský vztah. Vévodkyně Kate a Meghan pojí krev Přemyslovců

Premium Učebnice mluví jasně. Přemyslovci vymřeli po meči v roce 1306, kdy byl mladičký král Václav III. zákeřně zavražděn...

Češi investují do kryptoměn ve velkém. Stát řeší, jak je přinutit přiznat zisky

Premium Ještě nedávno byly virtuální měny jako bitcoin investicí především pro lidi, kteří chtěli experimentovat a nebáli se...

  • Další z rubriky

Některé hodinky byly schopny dotikat až do míst, kam se většina smrtelníků nepodívá

Premium Když začal člověk dobývat vesmír, bylo nutné vyřešit spoustu věcí, včetně jedné maličkosti. Astronauti se necítili...

OBRAZEM: Noční magie. Fotky zachytily divoká zvířata u vodní hladiny

Vystupují ze tmy jako její fantaskní vládci, na jejím černém pozadí na sebe strhávají veškerou pozornost. A jejich...

Příliš lidskosti. Japonce dohnaly ke vzpouře moc důstojné podmínky zajetí

Premium Očekávali peklo, mučení, týrání. Když se jim dostalo důstojného zacházení a pohodlí, ponižovalo je to. Největší...

OBRAZEM: Pikniky, výlety. Fotky zachytily, jak vypadalo ženské přátelství

Dopřávají si limonádu, opékají na výletě na ohni, leží na pláži. Stylizovaně pózují na žebříku, způsobně sedí u čaje....

Co bolí nejvíc? Ani porod, ani kopanec do varlat. Lékaři sestavili žebříček

Bolí nejvíc porod, nebo když muže nakopnete do varlat? Ani jedno. Podle průzkumu britské Národní zdravotnické služby...

Ženy před objektivem: Když činžák ukrývá milovnici BDSM

Je to jako nahlédnout do života neobyčejné obyvatelky obyčejného domu. Fotoset slovenské modelky Patrície naznačuje, že...

Chybné ceny Lega vyvolaly vlnu nákupů. E-shop objednávky stornoval

První lednový víkend byl plný slev napříč všemi kategoriemi. Ovšem pro milovníky Lega se stal infarktovým momentem. Na...

Zemřela Adalia Rose. Holčička, která předčasně stárla

Adalia Rose byla velkou bojovnicí. Podle lékařů měla zemřít kvůli progerii krátce po porodu. Dožila se ovšem patnácti...

Německá pošta startuje diesely. Elektrododávky v zimě nevyjedou kopec

Německá Deutsche Post DHL provozuje největší flotilu elektrických dodávek, které si navíc sama vyvinula. V horském...