Denně proletí nad Českou republikou v průměru dva tisíce letadel. V každém z nich sedí desítky až stovky cestujících. Každé má svůj letový plán. A každé z nich řídí ze země dispečer.
Z tisíce uchazečů projde jen dvacet
Nejhorší a fatální chybou, kterou by mohl řídící způsobit, by byla srážka dvou letadel. V praxi je to ale naštěstí velmi nepravděpodobná možnost. "Každý řídící musí mít správný odhad a dodržovat přesně stanovené postupy," tvrdí zkušený oblastní řídící letového provozu a vedoucí instruktor výcviku nových adeptů, osmatřicetiletý David Pichl.
Řídící letového provozuVe státním podniku Řízení letového provozu pracuje celkem 201 řídících, z toho 18 žen. Průměrný věk řídících je 39 let. Výběrové řízení na nové řídící probíhá každý rok. Požadavky: |
K rychlým reakcím jim pomáhá pravidelné cvičení krizových situací na simulátoru, základ ale musí mít vrozený.
Podle mluvčího státního podniku Řízení letového provozu ČR Richarda Klímy se adepti na tuto profesi rekrutují většinou z řad středoškoláků a vysokoškoláků. "Mezi našimi řídícími najdete například i bývalého vojenského pilota, antropologa, člena filharmonie nebo krupiéra," dodává.
Sítem náročných přijímacích testů projde z tisíce zájemců jen dvacet pět lidí, které čeká náročný dvouletý kurz. "Studium dokončí jen sedmdesát až osmdesát procent," vypočítává Klíma. Ale i z těch prý nakonec někteří tváří v tvář ostrému provozu přehodnotí své psychické možnosti a odejdou.
Nadprůměrný plat a zodpovědnost
Na ty, kteří vydrží až do konce, čeká ve státním sektoru nadprůměrný plat přes sto tisíc korun měsíčně, placená dovolená v lázních a permanentní stres. Blikající tečky na monitoru jsou letadla plná živých lidí a řídící drží v rukou jejich životy.
"Není to žádná hra, ve které, když se něco nepodaří, se objeví jen Game over a může se začít znovu," vysvětluje Pichl. "Na druhou stranu k tomu ale nesmíte přistupovat tak, že by se mohlo něco stát. Nesmíte se bát."
Sám už prý stres po šestnácti letech ani nevnímá. Nejspíš i proto, že mu nechybí žádná z vlastností, které má správný řídící mít: skvělá pozornost, logické uvažování, prostorová představivost, adaptabilita a multitasking. "Většina řídících u nás i ve světě je mužů," vyvrací přitom Pichl pověru, že muži by nezvládli dělat více věcí najednou.
Ve službě procházejí řídící pravidelnými zdravotními prohlídkami a psychologickými vyšetřeními. Veškerá jejich činnost je nahrávána, takže se zaznamená sebeméně zpožděná reakce či opomenutí. "Aktivně řídit se smí jen do padesáti osmi let," upozorňuje navíc Pichl. V pozdějším věku už prý není člověk schopen udržet pozornost na dostatečné úrovni.
Nejde však jen o bezpečnost cestujících. Řídící má za úkol zamezit zpožděním a navádět letadlo pokud možno co nejplynuleji. A svou roli hraje i ekonomika. "Méně vertikálních omezení, napřímení letu šetří letadlu palivo," vysvětluje Pichl. Mezi vzdušnými prostory jednotlivých států podle něj panuje tvrdý konkurenční boj. "Mnohdy se nelétá nejkratší možnou cestou, ale tudy, kudy je to levnější nebo méně plné," říká.
Trojnásobné zálohování pro maximální bezpečnost
Řídící, kteří mají na starost navigaci na přiblížení k letišti, se nacházejí na jednom z našich mezinárodních letišť v Praze, Brně, Ostravě a Karlových Varech. Vizuální kontakt přitom potřebují mít s letadly jen ti, kdo řídí samotný vzlet a přistání letadel, proto sedí přímo na řídící věži letiště jen oni.
informace...... které má řídící k dispozici na monitoru, zahrnují: Informace se aktualizují díky otočce radaru každé čtyři sekundy. |
Je obehnána plotem, vchází se do ní přes dvě vrátnice, dveře jsou na karty a samotné pracoviště řídících, velký sál s monitory, je až ve třetí bezpečnostní zóně, do níž se dostanou už jen oni sami a technici.
"Vedou sem dvě vysokonapěťové přípojky z Kladna a z Prahy," popisuje Klíma zálohování zdrojů energie. Avšak i kdyby obě selhaly, naskočí záložní baterie. A kdyby se i ty vybyly, spustí se diesel agregáty. "Ve všech případech tak jsme schopni zajistit bezpečné poskytování služeb," tvrdí Klíma.
Dva dispečeři řídí maximálně 20 letadel najednou
Kolik řídících má v Jenči zrovna službu a hlásí do éteru "Radar control", určuje především hustota provozu nad republikou. "V době největších špiček se otevírá až devět sektorů," udává Pichl. Každý sektor, horizontálně a vertikálně vymezený prostor na nebi, mají přitom na starosti hned dva dispečeři.
"Ten na pozici executive controller komunikuje s piloty a dává jim příkazy podle toho, co vidí před sebou na monitoru," vysvětluje Pichl. Ten druhý, takzvaný planning controller, mu pomáhá mimo jiné se včasným detekováním konfliktů. Najednou by pak neměl mít dispečer v jednom sektoru, v závislosti na denní či noční hodině a konkrétním sektoru, více než dvacet letadel na spojení. A pracovat v kuse nesmí víc než dvě hodiny.
žertování mezi nebem a zemíNásledující přepisy jsme dostali od Řízení letového provozu, jedná se o autentické záznamy nejkurióznějších rozhovorů mezi dispečery a piloty. Pilot: "Dobré ráno, Bratislavo."
Věž: "Po přistání prosím na Taxiway Alpha 7, Alpha 5, Whiskey 2,
Věž: "Jste Airbus 320, nebo 340?" Věž: "Vaše výška a pozice?"
Zapsaný problém: Levá vnitřní pneumatika skoro potřebuje vyměnit. Problém: Zkušební let byl OK, ale automatické přistávání bylo velice drsné. Poznámka: Něco je uvolněno v pilotní kabině. Poznámka: Na předním skle jsou mrtví brouci... Poznámka: Autopilot v poloze "držet výšku" nechá letadlo klesat 60 m/min. Zapsaný problém: Hlasitost DME je na neuvěřitelné síle. Zapsaný problém: Třecí zámky způsobují, že se škrtící páčka zastaví. Zapsaný problém: Podezření na prasklé sklo. Zapsaný problém: Motor číslo 3 chybí!
Zapsaný problém: Cílový radar pobroukává. Zapsaný problém: Myš v pilotní kabině. Zapsaný problém: Zpod přístrojové desky se ozývají zvuky. Jsou to zvuky, jako by trpaslík bouchal na něco kladívkem. |