I když se o auta zajímáte jen okrajově, víte, díky tlaku PR machrů z automobilek, ekologů i motoristických novinářů, že budoucnost je v elektromobilech.
Zatím jsme se však v praxi dostali jen k hybridům, tedy autům, která pohání primárně spalovací motor, která ale mají i pomocný elektromotor. Ten pomáhá při rozjezdech, především ve městě, baterie ho však vydrží pohánět maximálně pár kilometrů.
O krok dál v podobě čistě elektrického auta se teď pokusila americká značka Tesla Motors. A úspěšně, o jejím plnohodnotném elektromobilu Tesla Roadster se mluví v superlativech.
Jenže roadster je přeci jen příliš specifický vůz. Potěší ve slunné Kalifornii, pro ježdění po vlastech českých by se však hodilo něco praktičtějšího. I to však Tesla v katalogu má: Tesla Model S je pětimístný rozměrný vůz a na dlažbách autosalónů se objeví zhruba za rok. Automobilka již přijímá objednávky a otvírá první evropské autosalony.
O tom, že o zákazníky nebude nouze, svědčí velmi povedený design, bohatá výbava a hlavně funkční elektrický pohon. Dojezd Tesly S totiž činí v základní verzi 255 kilometrů. A to je již solidní výdrž. Připravte si ovšem alespoň 1 400 000 korun.
Dalším elektro počinem letošního roku je auto, které pochází kousek od našich hranic a jehož předchůdce budete dobře znát. Jenže zatímco byl Trabant 601 synonymem zápachu, je jeho nástupce Trabant nT voňavým fešákem. Už žádný čoudící dvoutakt, ale čistý elektromobil, za nímž stojí výrobce modýlků společnost Herpa. Na silnice by se měl dostat do tří let.
Trochu jinak jde na elektromobil další americká značka Fisker. Ta pro svůj sportovní model Karma zvolila hybridní technologii, ale v jiné podobě, než je tomu u dnešních sériových hybridních aut. U Karmy baterie primárně pohánějí dva elektromotory a mají energii pro 80 kilometrů jízdy. To by stačilo snad pro pojížďky po městě, ale na cestu ven je to zatraceně málo, proto má Karma ještě výkonný benzínový dvoulitr s přeplňováním.
Potud to vypadá na stejnou koncepci, jakou se pyšní třeba Prius od Toyoty, jen v úspornějším balení. Karma však používá motor pro dobíjení baterií, kola i nadále pohání elektromotory. Stejný princip mají například dieselelektrické lokomotivy. Prototypy Karmy už jezdí a zálohu složilo nemálo vážných zájemců.
Ale pryč od elektromobilů, i když v prvním případě jen částečně. Rok 2009 přinesl i několik pořádně našlápnutých bestií. Mercedes SLS AMG s přídomkem Gullwing připomene jednu z největších automobilových legend, Mercedes 300SL se vzhůru se vyklápějícími dveřmi.
I nový gullwing otvírá své dveře vzhůru jako křídla racka (odtud přezdívka gullwing), ale vedle toho ohromí extrémní silou 571 koní, maximálkou 318 kilometrů za hodinu a zrychlením z nuly na stovku za 3,8 sekundy. A, ekologové pozor, nový gullwing má existovat i v elektrické verzi.
Podobnými výkonovými parametry se chlubí i Lexus LFA. Umí frčet hodně přes tři stovky, má velmi agresivní vzhled a japonská automobilka patřící Toyotě si jej nadělila k dvacátým narozeninám. Právě tolik let totiž Lexus své vozy vyrábí a prodává.
Kdybyste si Lexus LFA rozhodli pořídit, dostalo by se vám zcela speciálního vozu vyrobeného převážně z karbonu a hliníku s desetiválcovým téměř pětilitrovým motorem, který na stovku vystřelí ještě o sekundu rychleji než gullwing od Mercedesu. A cena? Nízká není, připravit byste si museli téměř deset milionů korun. I tak by ale bylo potřeba si pospíšit, tohoto supersportu se vyrobí jen 500 kusů.
Na závěr si připomeneme něco mnohem přízemnějšího, přímo lidového. Tím je nejlevnější auto světa, indická Tata Nano. Těžko říct, jestli je tento vůz pohledný, nebo nikoliv, důležité je, že se v jednoduché verzi prodává za pouhých 40 tisíc korun.
Firma zatím nestíhá pokrýt poptávku ani doma v Indii, chce však nano exportovat i do Evropy, ovšem v lépe vybavené verzi s bezpečnostními prvky. Cena má sice atakovat stotisícovou hranici, ale i tak jistě najde mnoho zájemců.
A v Indii je Tata Nano téměř zbožňovaná. Přece jen, i ve své nejlevnější podobě poskytne větší komfort než moped, který doposud představuje luxusní dopravní prostředek pro většinu Indů.