Úterý 31. ledna 2023, svátek má Marika
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Úterý 31. ledna 2023 Marika

Žena jako terč. Nehody budou konečně testovat i ženské figuríny

Konečně si to vynutila neúprosná statistika. Při autonehodách totiž dochází častěji ke zranění žen. Svou vinu na tom nejspíš nese i to, že dosud používané testovací figuríny neodrážejí fyzikální zákonitosti ženského těla, navržené bezpečnostní prvky je tedy účinně nechrání. Švédský výzkum to mění.

Na ženy se zapomíná. Testy nehod by to měly napravit. | foto: Profimedia.cz

Ve srovnání s muži je u žen o 17 procent větší riziko, že při automobilové nehodě zemřou. O 73 procent je větší hrozba, že během čelního nárazu utrpí vážná zranění s trvalými následky. Jsou také náchylnější ke zraněním po kolizích aut a nepřímých nárazech, vedených s nižší intenzitou.

Většina automobilek přesto testuje bezpečnost svých vozidel pomocí figurín, které odpovídají mužskému tělu. Od ženských se zřetelně liší, minimálně tedy v bio-mechanickém smyslu. A tyto rozdíly v tělesné konstituci mohou měnit, jak účinně vlastně pasivní bezpečnostní systémy, které mají posádku chránit, fungují.

Na tyto nedostatky už delší dobu upozorňovala Astrid Linderová, ředitelka oddělení dopravní bezpečnosti ze Švédského národního institutu pro výzkum silnic a dopravy. Zmiňovala přitom i jistou předpojatost automobilového průmyslu, kde je vrchní management převážně mužskou disciplínou.

„Z dosavadních statistických údajů o autonehodách lze vyčíst, že ženy jsou pasivními bezpečnostními systémy při méně závažných nárazech, vedených s nižší intenzitou, chráněny méně než pasažéři muži,“ říká Linderová. „A proto jsme se v našich laboratořích v Linköpingu začali v roce 2019 soustředit na to, abychom navrhli sedadla a prvky, které by dobře chránily obě části populace.“

Švédští výzkumníci nicméně zjistili, že jim chybí ideální modelová figurína, vystihující průměrnou ženu. „Je přitom logické, že při testech musí být hodnověrně zastoupena právě ta část populace, která je autonehodami více ohrožena,“ vysvětluje Linderová.

Ochrana pro každého

Mezi pasivní ochranné systémy patří například bezpečnostní pásy, airbagy i sama konstrukce vozidla. Jejich úkolem většinou je, aby v případě nehody pohlcovaly a přesměrovaly energii nárazu a chránily zdraví a životy pasažérů.

Automobilky nechávají v certifikovaných technických laboratořích poměrně důsledně testovat účinnost těchto prvků během nárazových zkoušek, crash testů. Destruktivních zkoušek, při nichž se zkoumá odolnost vozů vůči nárazům různého typu, intenzity, směru.

Nárazové zkoušky se pro větší hodnověrnost odehrávají za účasti neživé posádky. Dnešní testovací figuríny jsou vybavené senzory, zaznamenávají během reálného času kolize například rychlost nárazu, tlakovou sílu, ohyb, točivý moment těla a míru trhnutí, zpomalení během srážky. Dají se tak lépe předvídat zranění, která by živý člověk utrpěl při nehodě, pomáhá to nastavit lepší standard systémů bezpečnosti posádky. Je to vymyšlené dobře, ale zjevně ne dost dobře.

Například automobilky, americké i ty, které na americký trh pronikají, jsou totiž povinny testovat bezpečnost vozidel pouze pomocí figurín, které byly vytvořeny podle jednoho vzoru, předlohy průměrného člověka.

Nicméně průměrná figurína neodpovídá realitě běžného ženského těla. Je mužská. Už od počátku 80. let minulého století americký Národní úřad pro bezpečnost silničního provozu, provozující nejrespektovanější laboratoř nárazových zkoušek na světě, používá při testování reakcí žen na nehodu pouze zmenšenou verzi mužské figuríny.

Pan a paní Nehodovi

Tato figurína, technicky pojmenovaná jako člověk střední velikosti a pracovně přezdívaná Starší brácha, měří na výšku 150 centimetrů a váží 49 kilogramů. Svými dispozicemi tak vystihuje méně než pětiprocentní podíl ženské populace.

„Normy pro testování bezpečnostních prvků a propozice testovacích figurín se rodily před třiceti čtyřiceti lety,“ dodává Linderová. „A stávající figurína člověka střední velikosti odpovídá zhruba dvanáctileté dívce, těžko může vystihnout reakce živého těla průměrné ženy na náraz.“

Při některých nadstandardních nárazových testech sice bývá tento model nahrazen figurínami nazvanými Hydrid II a Hybrid III. První má na výšku 188 centimetrů a váží metrák, ta druhá má jen 78 kilo a 175 výšky. Jenže ani ty realitu ženského těla nevystihují. Kromě toho, že jsou ženy v průměru menší a lehčí než muži, mají také rozdílnou svalovou sílu, odlišné rozložení svalové hmoty, posazení těžiště a tvar trupu, boků a pánve.

„Všechny tyto anatomické rozdíly pak mění způsob, jakým ženské tělo na kolize při nehodě reaguje,“ říká Linderová. Dokládá to výsledky série testů bezpečnosti sedadel, při nichž lze prý dosáhnout velmi rozdílných výsledků, v závislosti na tom, zda na nich sedí muž nebo žena.

Aby tedy dokázali vystihnout zákonitosti ženského těla, rozhodli se švédští výzkumníci vytvořit vlastní figurínu. Jméno zatím nemá. Na výšku měří 162 centimetrů a váží 62 kilogramů, čímž lépe vystihuje většinový podíl ženské populace. A pracovníci Švédského národního institutu pro výzkum silnic a dopravy s ní zatím dosahují reprezentativnějších výsledků.

Ve světě však zájem o nové figuríny není valný. Automobilky ani instituce dohlížející na bezpečnost dopravy je totiž nemusejí povinně využívat, platná legislativa jim to za povinnost neukládá. Zatím. Ve Spojených státech amerických se téma bezpečnosti žen za volantem už otevírá.

„Ženy dosáhly rovnosti na silnicích, pokud jde o řízení,“ připomněla loni ve svém prohlášení americká kongresmanka Eleanor Holmes Nortonová. „Ale pokud jde o bezpečnostní testy, které mají zajistit jejich bezpečnost při řízení, nejsou rovnosti ani zdaleka tak blízko. Stávající normy nárazové testy jsou natolik zastaralé, že je musíme okamžitě aktualizovat.“

  • Nejčtenější

Efektivní hubnutí? Většině pomůže na pásu rychlá chůze do kopce, říká trenér

Premium Oblíbená novoroční předsevzetí zní zhubnout či přibrat svaly. Trenér Oldřich Rek říká, že důležité je nejen správně...

Školní premiant. Chtěl vědět, jaké to je bodnout do těla, počkal si na sousedku

Premium Cestu si to ráno krátil polní pěšinou, nepospíchal. Když míjel betonové skruže, uslyšel zasténání. Otočil se. Na dně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Existují případy, kdy se sám dorovnal prst, popisuje biolog lidskou regeneraci

Premium Čolkovi doroste utržená noha nebo vypíchnutá čočka v oku, rybám dorůstají ploutve. Profesor Jaroslav Petr popisuje, že...

Jak držíš ten volant? Reportér zpět v autoškole zjišťoval, co už zapomněl

Premium Dívám se do motoru a nedokážu určit, kde se nalézá ta která kapalina. Zrazuje mě už samotné názvosloví, protože...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kořeny antisemitismu. Covid neskončil, ale už za něj mohou Židé, říká expert

Premium Na 27. ledna připadá Mezinárodní den památky obětí holokaustu. Ředitel Židovského muzea v Praze Leo Pavlát při té...

Ruská lež je ohromná zbraň. Proč je Putin stále oblíbený, líčí reportér Karas

Premium Býval nejdéle sloužícím zahraničním zpravodajem České televize. V Polsku, v Rusku i na Ukrajině strávil Miroslav Karas...

Přání bank je vyslyšeno. Za předčasné splacení hypotéky si lidé připlatí

Premium Pravidla pro předčasné splacení hypotéky se změní. Banky si budou moci účtovat nejen administrativní náklady v...

Když rameno „zmrzne“ a uvolní se za dva roky. Na vině je i stres, říká ortoped

Premium Rameno je unikátní součást lidského těla, anatomicky i funkčně nesmírně komplikovaná. Tvoří ho propojení čtyř kloubů a...

Jsme 109 Sangmu! Po pornu v Severní Koreji slídí zvláštní agenti

Premium Režim je třeba bránit proti ohrožením zvenku i zevnitř. Jedním z nepřátel Severní Koreje je závadné chování, to potírá...

Slepice za první linií. Měly být pojistkou spouště jaderných zbraní

Naprosto bizarní nápad byl odrazem doby, počátků studené války. Nastražené nukleární miny měly zpomalit postup...

Pražský popravčí. Jan Piperger byl z katovské rodiny, provedl 50 exekucí

Nejprve se živil jako čalouník. Rodové profesi kata však neunikl. Doma ve skříni měl Jan Piperger pytel s oprátkou,...

OBRAZEM: Kladiny a nacionalismus. Turnverein míchaly sport a politiku

Pečovaly o silná a mrštná těla, pěstovaly kult kamarádství, učily vytrvalosti a disciplíně. Jenže nejen to. Německé...

Františka Ringo Čecha odvezli do nemocnice. Podle syna měl mrtvici

František Ringo Čech (79) byl v neděli večer podle zdrojů CNN Prima NEWS převezen do pražské Nemocnice Na Homolce....

Přání bank je vyslyšeno. Za předčasné splacení hypotéky si lidé připlatí

Premium Pravidla pro předčasné splacení hypotéky se změní. Banky si budou moci účtovat nejen administrativní náklady v...

Z šestnáctileté dívky se vlivem vzácného onemocnění stala stařenka

Raizel Grace Calago z Filipín se ještě před dvěma lety účastnila soutěže krásy. Dnes ale vypadá jako padesátiletá žena...

Jágrova expřítelkyně Kopřivová přiznala krizi: Nevím, co bude dál

Ještě nedávno prožívala bývalá modelka Veronika Kopřivová (31) s manželem Miroslavem Dubovickým (31) a jejich roční...

Evu Decastelo mi kdysi vyfoukl Ruppert, měl větší tah na branku, říká Třeštík

Fotograf Tomáš Třeštík vyměnil loni spisovatelku Radku Třeštíkovou, se kterou má dvě děti, za novou partnerku,...