Diskuse k článku

Arabští křižáci. Na Jeruzalém táhli i bojovníci z Blízkého východu

Křižácké výpravy vedla evropská šlechta, to vědí historikové již dávno. Ovšem výpady na Jeruzalém nebyly jen střetem Západu a Východu. Evropští vojáci se během své expanze mísili s východním obyvatelstvem. Proto bylo složení křižáckých vojsk pestré, tvrdí pohled na DNA jejich příslušníků.

Upozornění

Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.

 0
Jste přihlášen jako


Toto opatření slouží jako ochrana proti webovým robotům.
Při zapnutém javaskriptu se pole vyplní automaticky.

Zbývá 2000 znaků nebo 10 odstavců.

Zobrazit příspěvky: Všechny podle vláken Všechny podle času

K69r46i61s24t66i61n12a 91W12e44h51b57e 5477185600

Zadne rodiny si nezakladali-valka neni romanticky film-vetsine dobyvatelu byly domorode zeny k ,slusne receno,vetsinou pouze k poteseni.dukaz:evropske stopy jsou zjisteny u domorodych obyvatel.mozna,ze jsem nepozorne cetla,ale.....

0/0
14.5.2019 12:33
Foto

J74i83ř73í 87H57a33v76e31l36k95a 3989213640194

Vážený autore Petře Chalupo. První odstavec je přímo ukázka manipulace. Dá se z něho odvodit že Křesťané se rozpínali do prosotru patřícího Muslimům.

To si děláte z lidí vědomě blázny nebo vůbec nevíte o co šlo?

+1/−2
27.4.2019 22:47
Foto

K66a26r74e67l 23S26e29i73d64l 8769685860718

Souhlas, jen bych doplnil, že v češtině se křesťané a muslimové píší s malým počátečním písmenem. :-)

0/0
28.4.2019 13:38
Foto

M88i11c65h43a35l 62G38r37e55š42l58i70k 9741916252356

Nielen do priestoru patriaceho moslimom. Krížové výpravy odštartovali expanziu kresťanov. Napr. do Ameriky, kde žiadni moslimovia neboli. Mali by ste zapracovať na vzdalaní, alebo nepísať hlúpsti pod blogy, ktorým nerozumiete. ;-)

+1/0
28.4.2019 13:42

T28o66m49á46š 81M44o27r76a89v34č90í41k 3107286963295

Dnešní obyvatelé Libanonu jsou tak přímými potomky lidí, kteří v oblasti žili od doby bronzové, a stopy evropských vetřelců jsou jen nepatrné

Zdroj: https://www.idnes.cz/xman/styl/krizacka-vyprava-libanon-analyzy-dna-genom-puvod.A190423_135907_xman-styl_fro

Tak vidíte Libanonci, nejste Arabové (geneticky), ale Féničané !

+1/0
26.4.2019 19:45
Foto

J70i60ř87í 29H70a61v73e58l36k81a 3219823260954

To ale Libanonci vědí.

+2/0
27.4.2019 22:47

M47a33r13t48i46n 19Ž28e50l88i53n82s87k52ý 9108709969372

"Trvaly po dvě stě let a jejich původním cílem bylo vyhnat muslimy z Jeruzaléma, později se křesťanská rozpínavost poohlédla i po území dnešního Egypta či Řecka."

Vyhnat utocniky je rozpinavost... aha...

https://youtu.be/SO5_QQVYlpA?t=1656

+4/−3
26.4.2019 16:18
Foto

J36i45ř38í 10H23a14v94e63l65k92a 3909193100334

ano tenhle odstavec je hnus.

0/−1
27.4.2019 22:48
Foto

M43i59c92h85a66l 37G60r80e86š10l29i71k 9441466812196

Egypt sa pokúsili kresťania dobyť už počas krížových výprav. O niekoľko storočí neskôr sa stal akýmsi protektorátaom Britského impéria. Predtým ho dobýjal aj Napoleon. Dovzdelajte sa. Alebo si dajytte tie hlúpe ideologické okuliare dole. :-)

+1/0
28.4.2019 13:45

J72i87r39i 54T83i47c86h95y 2346299172847

Pro mne je zajimave, ze vetrelci z Asie se tlacili do Evropy - Mongolove, hlavne Turci, kteri vytlacili Reky z Male Asie a dostali se az k Vidni, zatimco Evropane vubec neuspeli v osidleni kolem Jeruzalema a v dalsich asijskych a egyptskych oblastech. Evropskym uspechem bylo vytlacen Mohamedanu z Pyrenejskeho poloostrova a hlavne, pronikani Rusu na vychod. Diky porazce Turku Rusy se nakonec osvobodili Rumuni, Bulhari a Rekove, Konstantinopolis a recka uzemi v Male Asaii uz zustala v tureckych rukou.

Jen tak na okraj: kdyz se Turci tlacili do Evropy, zapdni Evropane valcili mezi sebou a vubec neprispeli k zastaveni Mohamedanu do Evropy,.

+5/−1
26.4.2019 16:09

V80l26a37s40t87i29m49i38l 58M23a13r68e75š 2546586381792

Protože o náboženství skoro nikdy nešlo. Hlavně o moc a o území.

+1/0
26.4.2019 16:22

P50e69t58r81a 56M29a12l79a55k49o95v72a 1968610470294

když se turci tlačili do evropy, byli to češi kdo znemožnil účinnou obranu, protože přišlo husitství a na boj proti turkům pak nebyly ani síly, ani peníze.... ostatně odpustky, proti kterým tolik brojil hus, měly právě financovat obranu cařihradu a balkánu.....;-)

+2/0
26.4.2019 19:29
Foto

M75i10c70h72a88l 83G24r95e53š59l58i84k 9691776382876

Európania v tom čase boli proste po všetkých stránkach zaostalejší...

+1/0
26.4.2019 23:10

A58l26e82x59a58n12d34r 95Š34í59r 5421790533

4. křesťanská křížová výprava v r. 1204 dobyla a ve jménu Krista brutálně vydrancovala křesťanskou metropoli Konstantinopolis.

+4/−2
26.4.2019 14:58
Foto

M64i61c60h65a49l 10G54r87e64š89l66i54k 9611376952706

Krížová výprava proti Slovanom mala zjavne jediný účel - zamestnať potenciálne odbojnú šľachtu počas neprítomnosti kráľa. Krížová výprava proti katarom mala jediný výsledok - primknuntie zasiahnutých oblastí pod moc francúzskeho kráľa. Križiaci nešli v oblasti po centrách katarov, ale po mocenských centrách. Katarské hnutie zaniklo až niekedy v 14. storočí... ;-)

0/0
26.4.2019 23:20
Foto

J27i19ř77í 20H17a24v80e78l87k70a 3729753740484

A víte proč? Přečetl jste si o tom něco?

0/−1
27.4.2019 22:50
Foto

M38i50c43h52a87l 97G96r28e29š77l83i10k 9921356252146

Je zábavné, keď niekto, kto nič nečíta radí čítať iným. ;-D

+2/0
28.4.2019 13:46
Foto

K95a74r37e35l 17S49e64i68d45l 8509805810778

1) Co objevili v této studii, to věděli už před desítkami let autoři knih a seriálu Cadfael.:-)

2) Autor by mohl s pojmy jako "křesťanská rozpínavost" a "první křižácká agrese na východ" trochu přibrzdit. Křižácké výpravy reagovaly na islámskou agresi, jejich 1. cílem bylo zamezit vraždění poutníků, směřujících na svatá místa, muslimy.

3) "...evropské geny nenechaly v tamní populaci nesmazatelnou stopu. Po konci křižáckého válčení si potomci smíšených svazků našli partnerky a partnery opět v místní populaci. „Genetické stopy křižáků se tak rychle vytratily,“ uzavírá Haber."

Hm, tak kde se potom vzali např. v Sýrii blonďatí Arabové?;-)

...

K tažení na východ hejtman už rozkazy dává.

Má ženo z pouště, krásná, snědá a žhavá.

Navždy a bez konce já nechtěl jinou,

hvězdy se třpytily nad Palestinou...

Z písničky "Poslední milá" od Ginevry.:-)

+5/−1
26.4.2019 13:50

J78a36k77u22b 26B60o25h21o19n48ě97k 8725976899107

Ad vraždění poutníků: k tomu rozhodně docházelo, ale ze strany banditů. Místní muslimští vládci naopak poutníky vítali jako dobrý zdroj peněz.

Kolem doby vyhlášení té první výpravy kolovala zpráva o vyvraždění německé poutní výpravy. Ve skutečnosti sice k útokům na tuhle výpravu docházelo, ale do cíle dorazila hlavně díky tomu, že je kus od Jeruzaléma zachránili vojáci místního emíra, když se bránili banditům

+2/0
26.4.2019 14:32
Foto

M36i16c30h54a62l 82G73r97e48š49l40i88k 9851746172476

1. To je možné. Ale tí autori nemali dôkazy.

2. Nezmysel. Viete mi vysvetliť, prečo dovtedy nebola úspešne vyhlásená krížová výprava proti moslimom na Pyrenejskom polostrove, ktorý zo značnej časti okupovali 300 rokov, alebo Sicílii (200 rokov), ale bola vyhlásená napr. proti katolíckym Normanom, ktorí pápežovo vojsko zmasakrovali, aby sa vzápetí stali jeho vernými spojencami? :-)

3. Možno to nie je tak celkom známe, ale expanzie na blízky východ viedli aj Škandinávci, Slovania a v službách rôznych vladárov ďalší. Napr. zo severnej Afriky je známa vzbura telesnej stráže jedného zo sultánov, ktorú tvorili výhradne Slovania...

Obchod s otrokmi hral tiež rolu. Anglické slovo "slave" poukazuje na Slovanov, pričom hlavnými dodávateľmi slovanských otrokov boli Slovania... jedno z centier toho obchodu bola napr. Praha.

+3/−1
26.4.2019 14:36
Foto

K26a25r50e50l 50S15e87i76d73l 8989925860358

1) Neměli, ale přesto... (The Virgin in the Ice :-))

2) O křížové výpravě proti Normanům nevím. Pyrenejský poloostrov ani Sicílie zdaleka nemají takový náboženský význam, jako Ježíšovo působiště.

3) S těmi jmény je to celkově zajímavé.:-) Pro anglicky mluvící jsme otroci, pro nás jsou zase Němci ti, kdo neumí mluvit a podle obyvatel Švábska a Ruska je pojmenován obtížný hmyz...;-)

Nedělám si o křižácích žádné iluze, ale zároveň se stavím proti jejich jednoznačnému očerňování (a obecně proti trendu útočit na vše křesťanské).

+1/0
26.4.2019 15:14
Foto

M38i62c18h59a64l 42G39r29e35š29l93i15k 9381396722846

1. Teraz už nejaké dôkazy majú.

2. Bitka u Civitate v r. 1053. Pápežskova aliancia bola porazená pred zrakom pápeža. Sám pápež bol následne u Normanov "hosťom". Venoval im napr. Sicíliu, ktorá mu nikdy nepatrila - bola okupovaná moslimami a predtým bola súčasťou Byzancie. Následne vytlačili Normani Byzantíncov aj z Talianska a to malo nepriamo za následkok Veľkú schizmu a vznik pravoslávnej církvi. Malá ukážka toho, aký mala vplyv malá skupina vikingov na dejiny Európy v reťazovej reakcii. :-)

Dá sa s veľkým úspechm pochybovať o primárnych náboženských, sebaobranných, alebo akýchkoľvek charitatívnych pohnútkach na vyhlásenie 1. krížovej vypravy. Bol to kokteil všetkého možného, ktorý sa namiešal vo vhodnom čase za priaznivých podmienok. Môžem vymenovať rad dôvodov, prečo ju pápež vyhlásil, aj prečo uspel...

+1/−1
26.4.2019 16:54
Foto

J71i39ř46í 12H11a81v56e56l49k58a 3319283530794

Člověče kam na ty blbosti chodíte. Vy vezmete jeden historický fakt a úplně ho otočíte. Jen ro informaci s tou sicílií tak tu dostali Normani tedy vikingové a ti si ji taky vybjovali a tady je důvod vyplenění Cařihradu křížovou výpravou. Přečtěte si o tom něco a nefantazírujte

+1/−2
27.4.2019 22:55
Foto

M62i89c86h72a19l 86G32r38e31š42l76i28k 9901956562446

Nič som neotočil. Sicília patrila Byzancii. Po dobytí moslimami ju pápež daroval Normanom. Čiže daroval im niečo, čo mu nepatrilo ani de iure, ani de facto. Norman nie je synonymom slova viking.

V škandinávskych ságach je jednoznačne písané, že sa to nevzťahovalo na etnickú príslušnosť. Teda nie všetci Škandinávci boli vikingovia a nie všetci vikingovia boli Škandinávci. V latinských textoch z tej doby sa užíva na ich oznčenie slovo pirát. V Normandii sa usadili vikingovia takmer 200 rokov pred 1. krížovou výpravou. Normani teda už vikingami neboli... boli jednoducho Frankovia. Oni priniesli do dnešnej angličtiny spústu termínov z francúžtiny.

Príklady zo ság: "Prepadli nás vikingovia. Boli to Estónci." "Priplávalo 60 lodí Jomsvikingov. 20 škandinávskych, 40 slovanských." Amerka dostala meno Vinland, pretože sa jeden z členov výpravy najedol bobulí a opil sa. V škandinávskych zdrojoch sa píše, že hovoril niečo svojim jazykom... teda bol to cudzinec.

Fakty: Kráľ Knut Veľký bol pravdepodobne vnukom poľského kráľa Mieszka I. a jeho manželky Doubravky, čiže po babičke Přemyslovec.

Podľa výskumov pozostatkov bojovníkov Haralda Modrozuba, sa polovica z nich nenarodila v Škandinávii...

Čo sa týka literatúry, mám slušnú knižnicu... napr. aktuálne mám na stole knihu Svaté války od britského historika prof. C. Thiermana... vyše 1000 strán čítania. Možnože on fantazíruje... ;-)

+1/−1
28.4.2019 12:43

F21r74a24n90t11i69s56e84k 34P56o15p61l20u15h20a20r 5752540651138

krizove vypravy byly reakci na muslimskou rozpinanovat a agresi..

+5/−9
26.4.2019 12:49
Foto

M27i65c29h85a62l 43G17r13e34š82l90i60k 9981146472566

Moslimovia okupovali v tom čase Pyrenejský polostrov už 300 rokov, len 4 roky predtým prehrali na Sicílii, po cca 200 ročnej okupácii až na pár byzantských oporných bodov a žiadna krížová výprava sa proti priamej hrozbe západného kresťanského sveta nekonala. Zato kvôli konkurenčnej mocnosti - Byzancii ju zvolali. O reakcii na moslimskú expanziu môžete vykladať tomu, čo žerie seno. :-)

Alebo môžete svoju myšlienku rozvinúť? Napr. prečo krížovú výpravu nezvolali hneď po bitke pri Mantzikerte v r. 1071, kedy by to dávalo najväčší zmysel, pričom žadosti Byzantského cisára prichádzali opakovane? ;-)

+1/−1
26.4.2019 13:33

F14r61a77n92t43i12s48e62k 80P70o27p26l31u66h51a45r 5392530271558

tohle video je vylozene pro tebe. zjevne vubec netusis, co je to islam..

0/0
2.5.2019 2:36
Foto

M54i37c38h67a62l 52G60r50e65š53l61i16k 9661636162236

K veci už nič napísať nevieš?

Krížová výprava proti Slovanom, alebo katarom bola reakcia na mioslimskú rozpínavosť? Nezosmiešňuj sa. :-)

0/0
2.5.2019 9:10

J75a72k69u25b 27B66o14h91o25n89ě81k 8665406549307

Jinak pro anglické znalé bych co se týká pozadí, vzniku a průběhu první křížové výpravy doporučil podcast Our fake history a třídílnou epizodu "how do you explain the first crusade."

(zkusím vložit odkaz na první díl, snad projde)

https://ourfakehistory.com/index.php/season-3/episode-58-how-do-you-explain-the-first-crusade-part-i/#more-607

0/0
26.4.2019 11:38

J55a86n 91B11í75l32ý 8204397907519

guardian/xman zase perlí. křesťanská rozpínavost, první křižácká agrese na východ, evropští vetřelci...má smysl po tisící opakovat, že křížové výpravy byly reakcí na postup muslimských armád? na dobývání křesťanských území? že to naopak byli muslimové, kteří vedli nepřetržité dobyvačné války se západem? že agresory a vetřelci v egyptě, levantu, anatolii a severní africe byli muslimové?

+17/−6
26.4.2019 8:46
Foto

M96i96c37h18a21l 59G67r60e38š68l66i83k 9111376872326

Jak sa to vezme. Dôvodov na vyhlásenie krížových výprav bolo viac. Takisto aj motivácia križiakov bola rôznorodá. Moslimovia takisto neboli jednotní. Viedli boje navzájom, inak by križiaci nemali šancu na úspech. Aj za tejto situácie bolo dobytie Jeruzaléma z vojenského hľadiska zázrakom. Ťaženie na Bagdád, kde bolo "hlavné divadlo" skončilo pre križiakov fiaskom hneď na začiatku.

+1/−1
26.4.2019 9:49

J46a52n 71P69a92v20e20l 8323152298746

Ne, šlo prostě o bitky o území kdy jednou útočili křesťané, podruhé muslimové.

+3/0
26.4.2019 10:19

J61a39k89u65b 42B77o73h30o68n76ě82k 8135406239167

Reakce na lidi, co tam byli už asi 3 století usazení? Ale no tak... Tyhle zjednodušující teorie patří tak na nacionalistické weby...

+2/0
26.4.2019 11:35

J12a85n 63B71í84l63ý 8234527857669

reakce na zničení byzantské armády u manzikertu a každoročně vyhlašovaný džihád proti byzantskému území, ty vševěde. sám zjednodušuješ a ještě nálepkuješ nacionalismem. fašista za každým rohem, že?

0/−3
26.4.2019 11:50

J66a30k57u85b 86B14o12h91o83n16ě30k 8475126339157

Jasně, takže kvůli tomu, že Turci o 25 let dřív porazili porazili Byzantskou armádu a usadili se v Anatolii, tak vytáhla armáda dobýt Jeruzalém, který držel Fatimidský chalífát. Cestou kolem Turků jenom prošli, občas se s nimi i spojili a místo toho, aby dobyté území předali zpět Byzantskému císaři, tak se na něm sami usadili.

Tahle zjednodušující informace má tolik trhlin, že jí člověk může věřit jenom pokud se opravdu ze všech sil snaží.

+4/0
26.4.2019 12:59

J37a17n 29B55í62l48ý 8414567857189

zničení byzantské armády vytvořilo mocenské vakuum, které se evropani rozhodli zaplnit. nesnažili se pomoct byzanci, nebyli jejím spojencem, proto nezaútočili na turky a proto dobyté uzemí nepředali byzanci (předání uzemí je dost bizarní představa, se kterou manipuluješ). spouštěčem toho všeho bylo zničení byzantské vojenské moci. a slovo fatimidský v češtině neexistuje

0/0
26.4.2019 16:59

J33a68k43u43b 20B48o85h14o98n74ě57k 8255436819727

Nemělo jít o pomoc? Tak prosím aspoň na 5 minut na Wikipedii, protože tady chybí úplné základy.

0/0
29.4.2019 8:07

L79a20d55i17s84l63a82v 39K66o57l56a93č96k32o27v35s73k70ý 5773621459681

Ono je pravda, že to zas nejde překlápět do druhého extrému. Že tam byla jakási vzdělanostní kvetoucí enkláva, kterou přišli zničit křižáci. Většina území, která byla obsazena seldžuckými Turky, Turci byli čerstvě islamizovaní sunnité, byla dříve součástí byzantských provincií, s minimálně polovinou obyvatel křesťanského vyznání a pokročilým zemědělstvím, stabilním správním systémem atp. Dobytí Turky přineslo rychlý úpadek a těžké postavení křesťanských rolníků, navíc ta území sloužila ke stále mocnějším úderům na Byzanc.

0/0
26.4.2019 12:59

J57a73k67u44b 43B13o57h57o21n72ě46k 8815826389847

Až na to, že Evropské křižáky Turci nijak nezajímali. Rumský sultanát seděl pevně na území Anatolie a křižáci se usadili úplně jinde.

+2/0
26.4.2019 13:06

J48i11ř53í 50E38i75s85c62h53m87a80n80n 7482828533656

Taky by stálo za zmínku, proč se tam křižáci neudrželi. Jeden z hlavních důvodů bylo to, že naprosto ztratili důvěru místních lidí, protože k nim byli výrazně krutější než jejich muslimští protivníci. Když měli muslimové v držení Jerusalém, dodržovali úmluvy ohledně ochrany poutníků ostatních náboženství, byli to právě křižáci, kteří je přestali dodržovat, a příslušníky jiných náboženství zabíjeli (nejen muslimy, ale i židy).

Ona to rozhodně nebyla černobílá pohádka o agresivních muslimech a obráncích míru křesťanech, jak se nám tady snažíte namluvit.

+5/−1
26.4.2019 12:02

L28a37d20i61s81l49a50v 30K78o81l19a45č83k56o24v49s88k50ý 5343691339221

Což o to, fakt že krizaci na dobytem území zakládali rodiny je vcelku známá věc. Oni založili státy se stejným feudálním systémem jako v Evropě a nová území mj. trpěla po celou dobu existence nedostatkem evropských žen. Ale s tou genetickou stopou bych byl velmi opatrný. Již od 8. století pronikli arabští bojovníci (včetně národů ze severní Afriky) do Středomoří, dnešního Španělska, i Francie a ovladali území mnoho desítek let. Čili pohřbení mohli mít arabské či berberske předky již dávno před krizovymi vypravami, zvláště pokud tam byly stopy DNA ze Španělska a středomoří. Čili to tak může být, ale nemusí.

+12/0
26.4.2019 6:03
Foto

M16i91c71h20a23l 55G61r32e18š73l66i16k 9281546712756

Jadrom križiackych vojsk boli Normani. Tí boli doplnení hlavne obyvateľmi iných častí dnešného Francúzska, ďalej Nemecka, Anglicka... tam by som tie blízkovýchodné gény nehľadal. ;-)

Ale v tom čase ešte mohli tvoriť až polovicu obyvateľov Sväte zeme kresťania. Podľa postupu križiakov počas 1. krížovej výpravy je jasné, že mali perfektnú znalosť miestnych pomerov. Okrem vysvetlenia, že niektorí z nich tam boli už predtým ako pútnici, sa ponúka aj to, že postupovali s podporou miestnych (ak sa k nim rovno nepridali). Pričom ani podpora miestnych moslimov by nebola divná... s križiakmi mali spoločného nepriateľa.

+1/0
26.4.2019 7:40

L12a98d60i32s70l56a66v 49K78o96l73a41č90k97o57v83s41k16ý 5303271899711

No tak kategorický bych tedy nebyl ;-) Arabové byli až u Tours, což je velmi hluboko na území dnešní Francie, ale hlavně se Španělové samozřejmě první výpravy účastnili také a v hojném počtu, jen to není tak známá věc jako ti Normané, byla tam vysoká šlechta a bojovníci zejména z Katalánska, Navarry, Aragonu (stovky mužů) - tj regionů nejblíže tehdejšímu francouzskému království a průběžně se účastnili všech křížových výprav, takže těch genů tam bylo na rozdávání. Samozřejmě jinak ano, přidal bych ještě verzi Turkopolů.

+2/0
26.4.2019 8:04
Foto

M35i94c68h56a72l 44G77r76e38š69l76i23k 9471356192106

To bola drobná epizódka. K Tours vytrazili v r. 732 a následne ich porazil Karl Martell. Postupovali len údolím rieky Loiry. Teda cca 300 rokov pred 1. krížovou výpravou. Z toho vyplýva, že ich gény mohlo niesť možno pár jedntlivcov... ;-)

+2/0
26.4.2019 8:16

L50a59d34i31s40l26a81v 30K40o20l25a82č73k21o34v53s84k40ý 5723641639231

Epizodka to být mohla (i když ta bitva u Tours moc epizodická nebyla :-)), ale hlavní jsou ti Španělové, plus tam byli muži z Provence, ta verze zejména Normanů za První výpravy opravdu ne, plus ty hroby jsou patrně z druhé poloviny 13. století - čili územím již prošly minimálně 3 křížové výpravy národnostně ještě pestřejší než ta první.

+1/0
26.4.2019 8:21

L83a32d70i12s67l14a63v 77K59o32l73a40č65k69o92v67s40k19ý 5223471259611

Jen si vezměte aspoň jednoho z velitelů Raimonda IV. z Toulouse, to byl jihofrancouzský velmož jako "poleno" rodinně provázany s celým regionem mezi Francii a dnešním Španělskem, on a jeho bojovníci bojovali proti Maurům v Pyrenejích po bohu Španělů, stejně tak s ním Španělové vytáhli do Svaté země (mluvím o Španělech, ale samozřejmě myslím Kastilce, Aragonce atp).

+1/0
26.4.2019 8:27
Foto

M29i94c12h27a44l 32G37r17e62š53l46i36k 9751126602386

Na jednotlivcoch nič nedokážete. U 1. krížovej výpravy si kronikári dali dosť záležať na regionálnom rozlíšení pôvodu križiakov.

Raimond z Tolouse bol v podstate izolovaný ostatnými, pravdepodobne preto, že pochádzal z juhu, používal langue d'oc, zatiaľčo ostatní velitelia langue d'oïl zo severu.

Podstatná časť križiakov pochádzala z územia v tvaru polmesiaca tiahnucého sa od rieky Dardogne na juhozápade až po Flandry na severovýchode.

Ak sa spoliehate, že Španieli mohli niesť nejaké severoafrické gény tak ste zrejme na omyle. Miešaniu bránila viera u oboch strán. Moderné výskumy poukazujú na to, že Španieli majú severoafrický pôovod rádovo v jednotkách percent po 700 ročnej okupácii. V čase 1. krížovej výpravy to bolo nejakých 300, na konci krížových výprav cca 500 rokov. U regiónov, odkiaľ vtedy mohli pochádzať španielski križiaci, je tento vplyv najmenší... takpovediac blízky nule. ;-)

+1/0
26.4.2019 9:12
Foto

M57i77c65h62a59l 92G18r42e55š63l60i27k 9981626512266

Španieli tvorili zandbateľnú časť križiakov... plus neboli zmiešaní s moslimami vo väčšom rozsahu ako jednotlivci. ;-)

0/0
26.4.2019 8:42

L96a31d12i75s98l50a68v 40K49o52l69a30č93k38o93v89s17k12ý 5613441819621

No a na to máte nějaká data a statistiku? ;-) kolik jich vlastně bylo v průběhu minimálně 3 výprav, kolik jich zůstalo usazených ve Svaté zemi atp? "Zanedbatelná část" není moc empirický pojem. Podstatné bylo, že tam byli a mohli tam zůstat jako jiní bojovníci ze západu (to my vyvracet asi nebudete :-)), pohybujeme se na půdě archeologie a písemných záznamů z kronik přesné počty se nedozvíme nikdy.

0/0
26.4.2019 8:50
Foto

M11i36c85h68a71l 80G71r20e17š98l11i30k 9391546102836

Argumenty som uviedol v príspevku vyššie.

0/0
26.4.2019 9:28

Najdete na iDNES.cz