Dávno pryč jsou doby, kdy rámům vládla ocel. Přes slitiny hliníku, magnezium, titan, scandium a další se dnes dostáváme ke karbonu. Nelze říci, že by výrobci na zmíněné materiály zanevřeli úplně, ale karbon je v současné době hitem. Nabízí nejen skvělé hmotnostní vlastnosti, ale také pevnost.
Z uhlíkových vláken se nevyrábějí jen rámy kol, v módě jsou i různé komponenty. Z karbonu nebo v kombinaci s duralem se dnes vyrábí víceméně všechno, na co si vzpomenete.
Váhová hranice u sportovních kol se dá přirovnat ke světovému rekordu v běhu na 100 metrů. Každého fascinuje a každý se ji snaží překonat. I když velký prostor pro velké zlepšení není ani v jednom případě.
"Nevím, jestli se kola mohou váhově dostat ještě níž. Celoodpružený Cannondale Scalpel se pohybuje okolo 10 kilo, nemyslím si, že bychom za dva roky měli osmikilové celoodpružené kolo", řekl v jednom z rozhovorů Scott Montgomery, syn zakladatele společnosti Cannondale.
"Myslím, že to níž půjde už jen maximálně o půl kila, protože v některých částech horského kola se už níže s váhou dostat nelze."
Elektronika a převody navíc
Výrobci si v současnosti nejvíce lámou hlavu (a někteří z nich si vylámali i zuby) s elektronickým ovládáním řazení nebo pružení. Mavic už přišel s přehazovačkou, Cannondale s elektronickým ovládáním pružení přední vidlice.
Přidává se také Shimano se svou silniční sadou Dura Ace a elektronickým řazením. Firmy cítí, že elektronika je správný směr, kterým by se měly vydat, ale dodnes se nepodařilo najít tu správnou vlnu.
Kromě elektroniky se výrobci zaměřují i na počet převodů. Pamatujete, když jste na svém favoritu měli vzadu tři kolečka? A co říkáte novince od firmy Sram na rok 2010 s deseti kolečky? Sada s názvem XX se týká jen horských kol, ale profesionální stáje na silnici vozí desetikolečko již více než tři roky. A to není vše. V loňském roce představila firma Campagnolo sadu Super Record dokonce s jedenácti kolečky.
Jak dlouho na sebe nechá dvanáctý přírůstek čekat, je opravdu ve hvězdách. Jasné je, že takovému množství převodů se musí přizpůsobit i řetěz, rám, náboje i samotná přehazovačka, a je tedy možné, že hudbou budoucnosti bude řazení ukryté do zadního náboje ovládané elektronicky, podobně jako u formule 1.
Cyklistika jako součást moderního myšlení
Kolo má ale také velkou šanci stát se jedničkou v městské přepravě. Na rozdíl od automobilu totiž splňuje všechny požadavky současného myšlení a moderních trendů: je levné, skladné, provoz je ekologický a zoceluje zdraví.
Zatím však stále vládne naší přepravě automobil. V dnešním moderním světě se pro nás stal nepostradatelným společníkem. Využíváme ho na přepravu zboží a osob, dojíždění do zaměstnání, za zábavou, na nákupy nebo na dovolenou.
Tento životní styl má však i svá úskalí. Větší a větší dopravní zácpy a s tím snížená rychlost přepravy ve městě, nemluvě o ekologické zátěži. Navíc pohonné hmoty vyráběné z ropy mají své omezené zásoby a jejich cena se už pravděpodobně nesníží.
Svět na to pomalu reaguje.
Články ve specializovaných cyklistických časopisech, ale nejen v nich, poukazují na stále větší rozvoj cyklistické dopravy ve velkých městech západního vyspělého světa. Na to reagují i jednotliví výrobci kol. Na trhu se tak objevují další a další novinky.
Elektrokola
Velkým hitem posledních let a snad i nejbližší budoucnosti jsou elektrokola, respektive elektricky asistovaná kola neboli hybridy. Kolo funguje tak, že energie z baterie pomáhá udržovat konstantní rychlost tím, že přidává sílu do pedálů. Ucítíte to zejména při rozjezdech a stoupáních do kopce. Ideální kolo pro manažery vyrážející z domova v drahých oblecích a navonění luxusním parfémem.
Podle informací nizozemských oborových cyklistických organizací RAI a BOVAG převýšil loni počet prodaných elektrokol v Nizozemsku loňské předpoklady. Prodalo se zde za rok přes 140 000 kusů elektricky asistovaných kol. V Německu to bylo více než 100 000 kusů. V letošním roce předpokládá německá cyklistická asociace ZIV nárůst o 30 %.
Česko je na tom o poznání hůře. Většinová populace se v drtivé míře s pojmem a funkcí elektrokola dosud nesetkala. Je to dáno především vnímáním jízdního kola jako sportovní pomůcky a jen velmi okrajově jako dopravního prostředku.
Ale situace se pravděpodobně bude rychle měnit. Největší český výrobce a distributor elektrokol – ekolo.cz – hlásí od června 2008 již dvousté prodané elektrokolo a v prvních měsících letošního roku zaznamenává další nárůst zájmu o tento nový dopravní prostředek.
Trend, který se vrací
V poslední době přidávají firmy do svého portfolia také skládací kola. Na to se specializuje například značka Dahon, která právě před nedávnem představila zcela jednoduchý typ skládačky pouze s jedním převodem a protišlapnou brzdou. Pamětníci si určitě vzpomenou na podobný český výrobek.
Tato firma jde ruku v ruce s americkou módou tzv. single speedů, tj. kol bez přehazovaček a často i brzd. Čím jednodušší design, spartánštější vybavení, tím lépe. Paradoxem je, že většina značek nabízí rovněž i kola vybavená sedmadvaceti rychlostmi, předním i zadním tlumením, elektronickým řazením a třeba ještě možností složení do kompaktnější verze.
Kapitola sama pro sebe jsou nejrůznější futuristické studie největších výrobců kol, které zaujmou zejména tvarem nebo použitým materiálem (do módy se například vrací bambus). Zatím však zůstává jen u nákresů, počítačových modelů nebo maximálně u jednoho či dvou prototypů.