Jeho fotografie provokovaly nahotou, fetišistickými tóny a koketérií se sadomasochismem. Jenže vždy tak, aby se vešly do hranic módních žurnálů a reklamy. Helmut Newton si předsevzal „svádět, těšit a bavit“. Nepovažoval se za subverzivního rebela, rušitele tabu, dokonce ani za umělce. Od jeho smrti uplynulo dvacet let.
Autor: Profimedia.cz
Narodil se jako Helmut Neustädter v Berlíně v roce 1920, v zajištěné židovské rodině prožil dětství rozmazlovaného hocha, jeho matka ho jeden čas stylizovala do dívčí podoby.
Autor: Getty Images
Neznamená to však, že by se opečovávaný hošík nedostal na zapovězenou půdu. Do zakázaného světa nahlédl skrz svého bratra – jeho časopisy s nahými modelkami byly jeho prvním dostaveníčkem s erotikou.
Autor: Profimedia.cz
Vepsaly se do jeho pozdější tvorby obdobně jako zážitek z berlínských ulic. V metropoli potkal jednu z nejvýraznějších tamních prostitutek, jejíž image, které dominovaly rudé vlasy a lesklé kožené boty na velmi vysokém podpatku, se později jistě vepsala do stylizace, do níž směřoval své modelky.
Autor: Profimedia.cz
Vliv však na jeho tvorbu měla i oficiální dobová estetika. Roky ve znamení nacismu znamenaly kult těla, svalů, fyzické stavby.
Autor: Profimedia.cz
„Byl jsem obklopený nacistickou obrazností, tak jako každý v Německu, a nechala na mně, jako na klukovi posedlém fotografií, nesmazatelný otisk,“ líčil. Jeho pozdější fotografie nesly stopy diktátu sošného těla.
Autor: Profimedia.cz
Mladý Newton však zaznamenal snad i bujnou tvář Výmarské republiky, její flirt s transsexualitou a dekadentní extravagancí.
Autor: Profimedia.cz
Jeho sebereflexe pak uvádějí ještě jeden zdroj inspirace – noc. „Moje láska k fotografii v noci začala mou brzkou zkušeností s focením ve stanicích berlínského metra,“ vysvětloval svou fascinaci světlem nočních lamp.
Autor: Profimedia.cz
Německé prostředí ho však nemělo kultivovat dlouho. Nacistický režim jeho rodinu vyhnal. Rodiče skončili v Argentině, on emigroval do Singapuru.
Autor: Helmut Newton, Profimedia.cz
Snažil se živit jako fotograf, mnohem víc však hořel vztahem ke starší milence.
Autor: Getty Images
Nakonec musel Singapur opustit a skončil v Austrálii. Pobýval v internačním táboře, pracoval jako sběrač ovoce, nastoupil do australské armády. Poté, co z ní v roce 1946 odešel, fotil. Na snímku je na vlastním portrétu ve studiu.
Autor: Profimedia.cz
Fotil svatby, portréty, z onoho období pochází i snímek Laurel Martynové (1952).
Autor: Helmut Newton, Creative Commons
Nakonec si našel cestu do prestižního časopisu Vogue, do jeho britské i australské verze, do francouzského Jardin des Modes, německého magazínu Constanze.
Autor: Helmut Newton, Profimedia.cz
Skutečný zlom přinesl však až začátek šedesátých let a jeho snímky, které si pohrávaly s fetišistickou, sadomasochistickou symbolikou. Pracoval v Evropě i Americe, jeho fotografie nesly nezaměnitelný rukopis. V roce 1975 zachytil francouzskou herečku Charlotte Ramplingovou.
Autor: Getty Images/CONTROLAB, Getty Images
Za své první fotky nahých žen však považoval, podle vlastních slov, až snímky ze začátku osmdesátých let. Seřadil je v cyklu Big Nudes.
Autor: Getty Images/Picture Alliance, Getty Images
Prozradil, že se nechal inspirovat policejními fotkami německé teroristické skupiny Baader-Meinhofová.
Autor: Getty Images/Picture Alliance, Getty Images
Ony snímky mají v jeho tvorbě zvláštní postavení i proto, že vznikly ve studiu. Jinak dával přednost reálným kulisám.
Autor: Profimedia.cz
„Žena netráví svůj život tak, že by seděla nebo stála před uhlazeným pozadím bílého papíru,“ vysvětloval.
Autor: ČTK
Na sérii navázala kolekce Naked and Dressed a Domestic Nudes.
Autor: Getty Images/Adam Berry, Getty Images
Sálaly erotičnem, oslavovaly ženy jako silné, rázné, energické osobnosti. Na fotografii je se svou manželkou June, do fotografického světa se zapsala i ona, pod uměleckým jménem Alice Springs.
Autor: Profimedia.cz
Přesto však jeho snímky nikdy nešly tak daleko, aby překročily hranice povoleného.
Autor: Getty Images/Europa Press News, Getty Images
Nakonec, byly přece určeny na titulní stránky etablovaných žurnálů. Byly komerčními produkty, zbožím na prodej.
Autor: Profimedia.cz
Nezastíral to.
Autor: ČTK
„Moje úloha jako portrétního fotografa je svádět, obveselovat a bavit,“ shrnoval své poslání.
Autor: Profimedia.cz
Odmítal dokonce, že by jeho fotky byly uměním.
Autor: Getty Images/Picture Alliance, Getty Images
„Fotografie některých lidí jsou uměním. Moje ne. Když je někdy vystaví v muzeu nebo galerii, fajn. Ale kvůli tomu je nedělám,“ uvedl.
Autor: Getty Images/Europa Press News, Getty Images
Jindy zdůraznil: „Hele, já nejsem intelektuál. Já jen dělám fotky.“
Autor: Profimedia.cz
Zemřel před dvaceti lety, 23. ledna 2004 v Los Angeles. Podle mnohých kritiků ze světa odešla i jeho doba, její chápání erotiky, sexuality, ženy i role fotografie. Tento snímek ji docela vystihuje: Helmut Newton s Evou Herzigovou v Cannes, rok 1996.
Autor: Getty Images/Foc Kan, Getty Images