Dnes stále ještě servírují lahve Château Lafite v přepočtu po 92 500 korunách jako kdysi, často smíchané s tomatovým džusem nebo spritem (víno se přece nepodává kvůli požitku, ale aby se stavělo na odiv bohatství).
Stále víc se ale na stolech objevuje něco, co více vyhovuje místním - prvotřídní paj-ťiou, ostrý tradiční čínský alkoholický nápoj z obilí (značek jako Wuliangjie, Swell fun nebo Wen Ťün), který jde na odbyt mnohem lépe než kterýkoli jiný alkohol, píše americký týdeník Newsweek.
Je to změna, která se dala čekat. Movití Číňané, kteří nyní reprezentují 12 procent globálního luxusního trhu, už po léta rádi sáhnou po módních značkách jako Chanel, Armani, Cartier, Rolls-Royce či Louis Vuitton.
Goldman Sachs prorokuje, že do roku 2015 bude Čína největším luxusním trhem na světě. Na její vrub připadne odhadem 29 procent prodeje - asi 11,5 miliardy dolarů (213 miliard korun). Není divu, že západní značky spěchají, aby v zemi urychleně vybudovaly své obchody.
Ale teď, když jsou Číňané spokojenější se svým místem ve světě, jsou také ochotni platit vysoké částky za malý, ale neustále se rozšiřující okruh domácích značek, zahrnující nejen prvotřídní paj-ťiou, ale také luxusní módní značky jako Ports 1961 a Passerby nebo kosmetiku Jüe Saj, kterou v roce 2004 získala firma L'Oréal.
"Ve světě luxusu jsou dva důležité prvky: exkluzivita a schopnost přimět lidi, aby snili," tvrdí Denis Morisset, bývalý výkonný předseda firem Armani a Ralph Lauren, který teď pracuje ve vedení ESSEC Business School v Paříži.
Marketing, marketing a zase marketing
Čína také stále lépe zvládá umění marketingu, který je pro prodej luxusního zboží nanejvýš důležitý. Velký vliv mají celebrity - Jüe Saj-kchan je jednou z nejproslulejších žen v Číně.
Narodila se v Kuej-linu a v 50. letech minulého století odešla do Hongkongu a odtud do Spojených států. V 90. letech se ale vrátila jako velice úspěšná autorka, televizní konferenciérka a guru životního stylu.
Její blog zaznamenává v průměru 150 000 návštěv denně a její osobní webová stránka nabízí pohled do jejího šanghajského apartmá, plného uměleckých předmětů, a na její dům v New Yorku. Ještě letos má v plánu otevřít si v Šanghaji obchod o ploše přes 460 čtverečních metrů, inspirovaný jejím vlastním stylem života.
Z alkoholického nápoje paj-ťiou se stal luxusní výrobek díky šikovnému marketingovému tahu. Původně oblíbené pití rolníků a dělníků je teď masově - ne-li nejvíce - prodávaným nápojem a dominuje čínskému trhu s vínem a destiláty.
Trik tkvěl ve vhodném obalu - řada společností použila noblesní kazetu vyvolávající vzpomínky na bohatou imperiální minulost Číny. Uvnitř ní je křišťálová karafa s kvalitním, vyzrálým paj-ťiou za téměř 67 000 korun.
"Většina lidí stále ještě považuje cenu za měřítko kvality," říká Lilian Jiepová ze šanghajské společnosti Nielsen pro průzkum spotřebitelského trhu. Při loňské veřejné aukci v prudce se rozvíjejícím Šen-čenu vydražil jistý znalec asi půllitrovou lahev 90 let starého paj-ťiou značky Wuliangjie za rekordní sumu v přepočtu přes dva miliony korun.