Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Ryzí hrůzu dodaly hororu Psycho smyčce Bernarda Herrmanna

Vřískavý tón smyčců se vrývá do mozku a slavné scéně ze sprchy dodává děsivou, nezapomenutelnou atmosféru. Režisér Alfred Hitchcock přitom sekvenci plánoval bez hudby. To Bernard Herrmann ho přiměl změnit názor. Byl skladatelem filmové hudby, který vždy umíněně trval na svém, navzdory plánům režisérů.
Fotogalerie4

Dva mistři, dvě svérázné osobnosti: Bernard Hermann a Alfred Hitchcock | foto: Profimedia.cz

Jeho stopu nesou filmy Potíže s Harrym, Vertigo, Na sever severozápadní linkou, Muž, který věděl příliš mnoho, svým způsobem též Ptáci, ale samozřejmě především nezapomenutelné Psycho. Herrmann byl několik let dvorním skladatelem Hitchcockových filmů a vlastně více než to. „Hitchcock dokončí film jen z šedesáti procent. Zbytek za něj musím dodělat já,“ říkával Herrmann.

Nebylo to chvástání. Byl skladatelem, který vyznával kreativní přístup, nepřizpůsoboval se režisérovým pokynům, ale jako by vystupoval ze své role a zasahoval do scén, měnil celé sekvence. Byl to skladatel – protagonista. Trval na svém a neustupoval. Nakonec právě to vedlo k rozpadu kongeniálního dua.

Bernard Herrmann se narodil v červnu roku 1911 a jeho život patří mezi ty, u nichž je hned na startu rozhodnuto, kudy se budou odvíjet. Již jako malého ho otec vedl k hudbě, bral ho na operu, zapsal jej na housle. Nebyl to příklad, kdy ambiciozní otec láme věci přes koleno, Bernard měl vztah k hudbě a také nezpochybnitelný talent. Ve třinácti vyhrál soutěž mladých skladatelů, následovalo studium hudby na Newyorské univerzitě a ve dvaceti už měl vlastní orchestr. O tři roky později nastoupil jako dirigent do Columbia Broadcasting System. A tam se setkal s režisérem a scenáristou Orsonem Wellesem.

Bylo to setkání, které vyústilo v pestrou a dlouhodobou spolupráci. Herrmann psal a aranžoval hudbu pro Wellesovy rozhlasové pořady i filmy. Dokonce právě on dirigoval živý hudební doprovod k Wellesově slavné a skandální rozhlasové adaptaci díla Herberta George Wellse Válka světů. Za hudbu k fenomenálnímu Wellesovu snímku Občan Kane získal nominaci na Oscara.

K ještě vyšším metám ho však dovedla jiná spolupráce. S králem hororu a thrilleru Alfredem Hitchcockem.

Problematický tandem dvou podivínských osobností

Poprvé se potkali při práci na filmu Potíže s Harrym v roce 1955. Na snímku, který byl pro Hitchcocka nezvyklým výletem do oblasti komedie, byť velmi černé. S Herrmannovým soundtrackem byl perfekcionistický a věčně nespokojený Hitchcock nadmíru spokojen. Jeho hudba dokázala nejen zachytit, ale ještě silněji podtrhnout režisérův morbidní smysl pro humor i kouzlo amerického venkova.

Brzy se stali nejen těsnými spolupracovníky, ale i přáteli, a to navzdory problematickým povahovým rysům, které oba sdíleli: byli náladoví, občas vzteklí a propadali depresi. Společnou prací však vynikala genialita obou z nich. Pokračovali snímkem Muž, který věděl příliš mnoho, kde se Herrmann sám objevil na plátně v roli dirigenta, a krimi dramatem Nepravý muž. Jedním z vrcholů jejich společné cesty je thriller Vertigo. Mysteriózní příběh plný rozedraných emocí vděčí za svou intenzitu do značné míry právě Herrmannově geniální hudbě. Následuje thriller Na sever severozápadní linkou, v němž se Cary Grant ocitne vinou záměny identity uprostřed nelítostného světa špionáže.

A pak přichází jeden z vrcholů tandemu Hitchcock – Herrmann a opravdová perla dějin filmové hudby: Psycho.

Konečné slovo musím mít já

Tady naplno projevil Hermannův silový, ofenzivní, téměř bezohledný přístup k tvorbě. Podobně jako Hitchcock i on byl ve svém oboru pedantem. Měl navíc za to, že režiséři o hudbě nevědí zhola nic a nezaslouží si, aby se jejich pokyny dodržovaly. V naprostém klidu je proto ignoroval.

„Poslední slovo musím mít já, pokud ne, hudbu nepíšu,“ konstatoval Herrmann bezostyšně. A vysvětloval, že drtivá většina režisérů nemá o hudbě ani ponětí a měl-li by se řídit jejich přáními a zadáními, skončila by hudba katastrofou. „Musím-li se držet toho, co říkají režiséři, radši jdu od toho. Pracovat takto shledávám nemožným,“ hlásal sebevědomě.

Psycho naživo

Slavný snímek Psycho se bude za živého doprovodu Symfonického orchestru hlavního města Prahy FOK s dirigentem Janem Kučerou promítat 19. února na velkém plátně v pražském Obecním domě.

A nesklonil se ani před Hitchcockovou osobností. I když si režisér Psycha výslovně přál, aby byla scéna ve sprše bez jakéhokoli hudebního doprovodu, Herrmann nebral ohledy. Tak vznikla jedna z nejikoničtějších scén filmové historie, a to právě díky drásavým smyčcům, které jsou něčím mnohem víc než jen hudební ilustrací. To ony jsou obchodní známkou, pečetí celého filmu.

Ale pečetí režisérsko-skladatelského dua byly, jak jsme již viděli, neústupnost a jistá neomalenost dvou výrazných osobností, mistrů ve svých oborech, kteří nechtěli dělat kompromisy.

Bez vás se klidně obejdu, pane Hitchcocku

Na slavném Hitchcockově hororu Ptáci neměl Herrmann na práci skoro nic, dohlížel čistě jen na technickou stránku věci, poté následovalo drama Marnie o patologické lhářce a zlodějce. Studio Universal do výroby filmu dost zasahovalo a producenti byli navíc toho názoru, že Bernard Herrmann má k filmové hudbě zastaralý, staromódní přístup. Hitchcock si svého skladatele sice ještě prosadil, ale bylo patrné, že jejich vztah, pracovní i přátelský, dostává fatální trhliny.

Snímek Roztržená opona z roku 1966 byl jeho poslední kapitolou. Hitchcock byl pod velkým tlakem, byl čím dál nervóznější, po Marnii se bál dalšího neúspěchu. Měl za to, že se časy mění, a tlačil na Herrmanna, aby napsal hudbu moderněji: co takhle trochu popu, jazzu, co takhle nějaký hit, který by se líbil teenagerům? Pokyny zněly jasně. Herrmann je samozřejmě opět nedodržel. „Podívej, Hitchi, vlastní stín nepřekročíš. A ty neděláš popové filmy. Co po mně chceš? Já nepíšu populární hudbu,“ odtušil mu prý tehdy.

Na rozdíl od Psycha tentokrát Hitchcock zuřil, ale Herrmannem to neotřáslo, neuhnul. „Co ze spolupráce s tebou mám? Měl jsem kariéru před tebou a budu ji mít i po tobě,“ sdělil mu. Neoblomný, tvrdý, neústupný. Raději sám než se zaprodat, přesně v duchu Tolstého citátu, který byl mottem jeho života: „Orli létají sami, v hejnech létají vrabci.“

A měl pravdu, o nabídky neměl nouzi. Ještě téhož roku si ho pro svůj první anglicky mluvený film 451° Fahrenheita vybral François Truffaut. V následující dekádě pracoval pro film i pro televizi, oblíbila si ho i nová generace mladých režisérů, kteří na filmech s jeho hudbou vyrostli. Brian de Palma mu svěřil hudbu ke svému thrilleru hitchcockovského stylu Sisters a později k thrilleru Posedlost, který je poctou Hitchcockovu Vertigu. Těsně před smrtí stihl Herrmann ještě dokončit hudbu pro Martina Scorseseho a jeho Taxikáře.

Podle některých zdrojů se s Hitchcockem již nikdy neudobřili, režisér prý skladatelovy pokusy odmítal. Herrmannova manželka však nabízí jinou verzi. Někdy na přelomu šedesátých a sedmdesátých let se prý setkali, a i když Hitchcock přijal Herrmanna chladně, vyměnili si dary: skladatel předal svou poslední nahrávku, režisér se mu odměnil knihou svých rozhovorů. Hitchcock prý dokonce Herrmannovi nabídl, aby napsal hudbu k jeho filmu Rodinné spiknutí. Herrmann měl však zakázek dost, a protože Hitchcockova nabídka nebyla spojena s dostatečně omluvným udobřovacím gestem, které skladatel očekával, bylo mu prý potěšením ji odmítnout.

Krátce nato, v roce 1975, zemřel. Snímek Taxikář byl posledním, který svou hudbou vyšperkoval.

Trailer s hudbou k filmu Psycho:

Autoři:

Kingdom Come: Deliverance 2

Pokračování úspěšného českého RPG Kingdom Come: Deliverance vychází již 4. února 2025 na PC, PS5, Xbox Series X a Series S.

Nejčtenější

Zvyšují riziko úmrtí. Průmyslové potraviny zavrhla dosud největší studie

Její verdikt není unikátní, obdobný vynesly mnohé předchozí výzkumy. Jenže aktuální studie se chlubí největším, úctyhodným rozsahem. Přináší tak významný důkaz, že konzumace průmyslově vysoce...

„Upír, co pije krev svého syna.“ Miliardář Johnson pracuje na věčném životě

Dobře ví, jaké má o něm svět mínění. „Excentrický, upírský techno-miliardář, co pije krev svého syna,“ tak shrnul, jak ho běžní lidé vidí. Nevadí mu to, mezi běžné lidi se neřadí. Ti totiž podléhají...

OBRAZEM: Megažalář. Toto peklo nabídl Salvador Trumpovi pro deportace

Přivezte je sem, místa pro ně máme dost. Nabídka salvadorského prezidenta Nayiba Bukeleho byla přičinlivá, teatrální, exhibiční. Návrh, aby Donald Trump internoval americké vězně a ilegální imigranty...

Přijde takhle Novotný... „Fešák Tony“ byl terčem vtipů, stál ale i za popravami

Premium

Nevzdělaný fešák. Tak lze stručně vystihnout prezidenta Antonína Novotného, jenž se stal velkým terčem posměchu. V čele státu však vydržel na přelomu 50. a 60. let bezmála jedenáct let. Než byl...

Schytal to. Fotosoutěž ukazuje i to, jak se brání dikobraz medojedovi

Poetické i rošťácké. Prestižní soutěž Wildlife Photographer of the Year vyhlásila vítěznou pětici fotek, kterou vybrali diváci.

Mysteriózní lebky uhranuly svět. Dal mu je císařský starožitník Boban

Fascinovaly, vzbouzely fantazie, děsily. Hrdé, výhružné, odtažité. Tajemné. Křišťálové lebky, údajně z předkolumbovské, aztécké Ameriky, chtěli soukromí sběratelé i instituce. Dodával jim je pařížský...

11. února 2025

Přijde takhle Novotný... „Fešák Tony“ byl terčem vtipů, stál ale i za popravami

Premium

Nevzdělaný fešák. Tak lze stručně vystihnout prezidenta Antonína Novotného, jenž se stal velkým terčem posměchu. V čele státu však vydržel na přelomu 50. a 60. let bezmála jedenáct let. Než byl...

10. února 2025

Jak na lepší sex, zkoumala věda. To se nasmějete

Snažila se najít cestu k většímu sexuálnímu štěstí, jenže nevykročila hlavní silnicí. Za spokojenými intimními radovánkami se aktuální studie vydala po stezce, kterou věda doteď přehlížela. Sex...

10. února 2025

Horor rande. Zvrhlý okultista na ní dělal sadistické pokusy, byl pak oblíbený léčitel

Premium

Nářek z bytu paneláku v sedmém patře se rozléhal chodbou. Žádné ze dveří, které ji lemovaly, se ale neotevřely. Nikdo s tím arogantním chlapem, který nešel pro hrubé slovo ani pro ránu daleko,...

9. února 2025

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Adam Mišík o svém handicapu: Mohli jsme to léčit, ale rodiče nechtěli

Že by znal podobnou situaci z vlastního života, Adam Mišík popírá. Ale zahrál si ji rád. Ve filmu Holka od vedle je...

Nakreslili mi tečky na obličej a dekolt. Pět let tajila práci na Kingdom Come 2

Zatímco česká středověká hra Kingdom Come: Deliverance 2 právě zažívá zasloužený úspěch, práce na motion capture, tedy...

Zvyšují riziko úmrtí. Průmyslové potraviny zavrhla dosud největší studie

Její verdikt není unikátní, obdobný vynesly mnohé předchozí výzkumy. Jenže aktuální studie se chlubí největším,...

Janek Ledecký tajil děti a teď i vnučku. Skoro dva roky je dědečkem

Kondici má jako čtyřicátník a figuru taky, nakonec hojně ji předvádí i v dokumentu, který o něm natočila Česká...

Po Pirátech z Karibiku jsem rok chodila na psychoterapie, přiznala Knightley

Keira Knightley (39) se rozpovídala o tom, jaký vliv měla filmová série Piráti z Karibiku na její hereckou kariéru....