Upalujeme, abychom nabrali ovečky. Studie vysvětluje čarodějnické procesy

aktualizováno 
Kdo upálí víc čarodějnic, je lepší ochránce lidí. A bude mít víc věřících. Středověké hony na čarodějnice byly způsobem, jakým mezi sebou soupeřilo katolictví a protestantismus o vliv. Tvrdí to pozoruhodná práce z magazínu The Economic Journal.

Čarodějnické procesy zasáhly na 80 tisíc žen, polovina z nich za ně zaplatila životem. Podle autorů studie padla za oběť konkurenčnímu boji mezi katolickou a protestantskou církví. | foto: Profimedia.cz

Když katolíci trestali ve dvacátých letech sedmnáctého století ženy kvůli čarodějnictví v německém Würzburgu, udělalo to na lid mocný dojem. Církvi se to vyplácelo, pomyslné akcie katolictví tam stoupaly, katolíci jimi totiž dávali najevo moc a sílu, ale též snahu chránit společnost před ďáblem.

Fotogalerie

Proti-čarodějnická kampaň zapůsobila i na konkurenční, protestantskou „firmu“, která s katolictvím soupeřila o svůj podíl na trhu. „Luteránští duchovní v Sasku-Kobursku se s poukazem na příklad svých katolických sousedů pokoušeli povzbudit víc zatýkání svých vlastních podezřelých z čarodějnictví,“ píše práce Petera T. Leesona a Jacoba W. Russe o procesech s čarodějnicemi. Ohavné procesy, jimž padlo za oběť na čtyřicet tisíc žen, vysvětluje právě konkurenčním bojem mezi protestanstvím a katolictvím.

Je to originální studie, její autoři jsou totiž ekonomové a na hrůzné, nelidské čarodějnické procesy se dívají chladnýma očima, skrze optiku ekonomicko-mocenského kalkulu, které procesy pro tu či onu církev znamenaly.

Středověká reklama

Předešleme rovnou, že jejich argumenty jsou přesvědčivé, jsou za nimi totiž fakta. První a dominantní taktikou katolického náboženství bylo od začátku středověku donucení, poznamenávají. Mohlo si to dovolit, těšilo se totiž monopolnímu postavení. Podíl katolické církve na náboženském trhu byl téměř totální, popisují středověké poměry autoři slovy, která nezastírají jejich ekonomické vzdělání a pohled na věc.

Dodávají však, s trochou zlomyslnosti, že jako každý monopol nebyl ani monopol katolické církve věčný. V raném šestnáctém století jí na trhu vyrostl konkurent – protestantská reformace. A když v roce 1555 augšpurský mír luteránství ve Svaté říši římské dekriminalizoval, katolická církev nemohla na prosté donucování spoléhat. S dalším hráčem na náboženském trhu bylo potřeba taktiku konkurenčního boje diverzifikovat.

Ekonomové ve své práci nic neidealizují, konstatují, že „výrobci náboženství“ se museli zapojit do aktivit, které „jejich obchodní značky na trhu v očích náboženských konzumentů zatraktivní“. Možností bylo víc, levnější odvody, desátky, daně a ceny, zpřístupňování škol, hojnější blahořečení a kanonizace. A též lepší ochrana obyvatel. I před ďáblovými intervencemi. Tedy ochrana před čarodějnicemi.

Onen mechanismus byl vlastně velmi prostý, po proti-čarodějnických perzekucích totiž existovala silná poptávka. Tehdejší společnost se satanova vlivu bála, razance a důslednost v pátrání po čarodějnicích, které ho ztělesňovaly, tak té či oné církvi mohla přinést oblibu. A obě církve, reformátorská i katolická, se v procesech se ženami obviněnými z čarodějnictví brzy předháněly.

Ekonomové čarodějnické procesy (týkaly se více než 80 tisíc lidí, přičemž zhruba polovina jim padla za oběť) popisují jako velké reklamní kampaně: „Publicita, kterou ony reklamy dopřávaly poskytovatelům náboženství, byla výživná. Vyšetřování z čarodějnictví si vyžadovalo čas, během kterého se zprávy šířily z úst do úst. Pokud došlo až k soudu a obviněná byla odsouzena k smrti, jak tomu většinou bývalo, odehrála se její poprava veřejně, což publikum a reklamu ještě zvětšilo.“

Popravy samotné lákaly stovky, někdy tisíce lidí. „Dav byl úctyhodný, všichni se sešli na ohromném prostranství a volali boží jméno. Na jejich křik se odvolávala i sama nešťastnice, když uprostřed plamenů volala Ježíši, Ježísi,“ citují autoři kněze, který vydával v šestnáctém století popis popravy jedné z „čarodějnic“.

Ekonomové zdůrazňují, že církev sama se k čarodějnickým procesům stavěla jako k reklamě vědomě. Ve Wittenbergu tak podle nich nechala po popravě čtyř „čarodějnic“ exekuci zvěčnit na speciální dřevořezbě. V Schongau vykonavatel „boží spravedlnosti“ nakázal, aby se proces se šedesáti obžalovanými zhmotnil v sousoší.

Čarodějnice jako oběť konkurenčního boje

Leeson a Russ poznamenávají, že sílu veřejných procesů pro absolutistické režimy prozkoumal již Michel Foucault a v praxi dosvědčil stalinistický systém. Přesvědčivá jsou však především data, jimiž své závěry dokladují.

Souvislost mezi bojem na trhu s náboženskými idejemi a čarodějnictvím podporují a spojení je to časové i geografické. Zaprvé, procesy s „čarodějnicemi“ se odehrávaly na územích, kde byl souboj mezi protestanty a katolíky o vliv nejintenzivnější. Drtivá většina procesů se odehrála v Německu (6 887 popravených, to je 574 na milion obyvatel), Švýcarsku (5 691, tedy 5 691 na milion lidí) a Francii (1 663, takže 90 na milion populace).

To vše byly státy, kde se protestanství povedlo na náboženský trh prodrat. Naopak země, kde si katolictví ubránilo svou nadvládu, čarodějnické procesy téměř nezaznamenaly. Portugalsko popravilo „pouhých“ sedm „čarodějnic“, španělská inkvizice umožnila jen nějaké dva tucty poprav, v Itálii byla situaci srovnatelná, vyčíslují autoři. V oněch zemích si totiž katolická církev vystačila s metodou donucování a inkvizice proti heretikům, upalováním „čarodějnici“ si tedy nemusela k silnější reputaci a mocnější pozici vypomáhat.

Kromě toho se upalování s kolizemi na náboženském trhu shoduje i časově. Čarodějnické procesy se začaly množit na začátku šestnáctého století, když protestanství poprvé proniklo na evropský náboženský trh. Vrcholu dosáhlo tažení proti „čarodějnicím“ v polovině onoho století, když augšpurský mír umožnil legální náboženskou soutěž, v polovině sedmnáctého století začalo odeznívat. To proto, že Vestfálský mír v roce 1648 náboženskou mapu Evropy zafixoval a s odezněním napětí na trhu idejí vymizely i procesy proti čarodějnictvím, soudí autoři.

Autoři si jsou svou analýzou čarodějnických procesů jistí. Zkoumali totiž i jejich alternativní vysvětlení, podle některých se staly ženy obviněné z čarodějnictví obětním beránkem například za špatnou úrodu způsobenou nepříznivým počasím nebo za špatnou ekonomickou situaci. Podle jiných procesy souvisely s absencí silné centrální vlády, které umožnila lokální excesy. Žádné z těchto hypotéz však jejich data nepřála.

Kritici Leesonovy a Russovy práce namítají, že příčin čarodějnických procesů bylo víc. Patřit mezi ně mohla potřeba střežit náboženskou čistotu ohroženou rozšířením knihtisku nebo zavedení mučení s tím, jak renesance znovuobjevila římské právo. Kritici rovněž namítají, že podobná data o procesech je třeba brát s velkou opatrností, právě na nich však Leeson a Russ svou studii založili.

Autoři: ,

Nejčtenější

VIDEO: Daniel se živí jako nahý uklízeč. Nabídky se mu jen hrnou

Ne, Daniel studem opravdu netrpí.

Nejprve to prohodil jako žert. Pak se šestadvacetiletý zedník zamyslel a řekl si, že to zkusí. Potom vešel Daniel...

Lepší erekce i sex: milostný prožitek zintenzivní technika mindfulness

Jde o hlavu. Vyplatí se ji neztratit ani v ložnici, tvrdí zastánci praktiky...

Neustálé posuzování se, úzkost z toho, že podám špatný výkon, závazek skončit hrátky orgasmem, ale též stud za svoje...

VIDEO: První republika zahnala prostituci do kabaretů

Prostituci se nepovedlo vymýtit žádného společenskému zřízení. Maximálně zamést...

Své místo si udržela v každé době napříč historií, skrze všechny politické i společenské systémy. Prostituce je...

„Beztak ho máš malý“. Nový smajlík může vyjadřovat i malý penis

Emotikon „Pinching Hand“ se může stát hitem letošní edice symbolů.

Ono gesto je vypovídající, velmi srozumitelné. Naznačuje, že něčeho je opravdu málo. Nebo že něco je opravdu malé....

Milionový byznys s ledem: podnikatel ho vozil přes půl světa do Indie

Transportovat po moři led do Indie byla trefa, která panu Tudorovi vyšla.

Tropická vedra v koloniální Indii vyvolávala v Britech víc než jen stesk po domově. Za trochu osvěžujícího chladu nebo...

Další z rubriky

Lesbické porno dál vládne. Trendy 2018 však přinesly i romantiku a trans

Trendy se mění, absolutním favoritem zájmu uživatelů a uživatelek porna však...

Pornografie neexistuje ve vakuu, reaguje na témata a dění ve společnosti. Takové je poselství pečlivé analýzy statistik...

VIDEO: Různé tváře orgasmu. Jinak vypadá v Evropě a jinak v Asii

Zřetelné výrazy obličeje interpretují bolest i potěšení napříč kulturami.

Bolest se do našich tváří vpisuje docela stejně, bez ohledu na to, z které části planety jsme. Orgasmus však nikoli. My...

VIDEO: Svůdná těla, intimní hračky. Prahu navštívil erotický veletrh

V Praze se konal další ročník Erotického veletrhu

Erotické pomůcky, spodní prádlo, ale též šperky, afrodiziaka, moderní aplikace, které spojují erotiku s technologií....

Škoda Octavia 2.0 TDI 2009...
Škoda Octavia 2.0 TDI 2009...

r.v. 2009, naj. 140 915 km, diesel
158 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz