Když se chtěl Jindřich VIII. zbavit své nepohodlné družky Anny Boleynové, vznesl proti ní nejhorší možné obvinění. Tvrdil, že spí se svým bratrem. Už pouhé cizoložství by bylo neodpustitelným zločinem, ale obvinění z incestu vedlo rovnou na popraviště. O život přišla nejen Anna (byla podle historiků nevinná), ale i její bratr a mnoho jejích přátel.
Společné dětství = sexuální tabu
Původem incestního tabu se zabývala a zabývá celá řada antropologů, psychologů a sociologů. O tom, proč na jeho dodržování lidé tak lpí, existuje celá řada teorií, všechny však mají společný předpoklad: incestní tabu je jednou nejvýznamnějších hnacích sil lidstva.
Například antropolog Claude Levi Strausse je přesvědčený, že motivem je především snaha mužů hledat si životní partnerku mimo svůj "klan", což je zárukou různorodosti nejen společnosti, ale i genetického materiálu. Podle výzkumů uvažuje řada primitivních národů stylem: dám ti svou sestru a ty mi na oplátku dáš tu svou.
K tomu se přiklání i finský antropolog Edward Westermarck, který tvrdí, že pojem rodiny je v dětech vytvářen už v průběhu dětství a lidé pociťují sexuální averzi k lidem, s nimiž vyrůstali, případně byli přímým svědkem jejich útlého dětství. Pro otce je tak nutně naprosto nepřijatelná představa sexu s dcerou, s níž strávil první roky jejího života.
Westermarck dělal rozsáhlé studie v izraelském kibucu, kde matky umisťovaly své děti krátce po narození do komunity ostatních dětí. Ačkoli k sobě tyto děti nevázal žádný příbuzenský vztah, nikdy k sobě nepociťovaly sexuální náklonnost.
Podle Westermacka je tedy lhostejné, zda existuje přímá pokrevní příbuznost, či ne. Důležité je, že spolu strávili dětství, a proto se vytvořil psychický vztah na bázi sourozenectví.
Výsledkem je takzvaný kibucový efekt, kdy snoubenci pocházejí v naprosté většině případů z rozdílných komunit.
Postižené děti?
Pravděpodobně nejznámějším důvodem odmítání incestu je teorie, podle níž se snaží lidé instinktivně snížit pravděpodobnost přenosu defektních genů. Podle jejích zastánců mají potomci vzešlí ze spojení pokrevních příbuzných z evolučního hlediska mnohem menší šanci "na přežití".
DNA je tvořena dvěma sadami po třiadvaceti chromozomech, přičemž jedna sada chromozomů pochází od matky a druhá od otce.
Velmi zjednodušeně řečeno: dejme tomu, že byste měli defektní gen, ale kopie tohoto genu vaší partnerky by fungovala správně. Tento zdravý gen by pak zafungoval jako jakási záloha, která může vaše potomky efektivně chránit před nemocemi, které může způsobovat špatný gen. Pokud si však pořídíte dítě se svou sestrou, drasticky vzrůstá pravděpodobnost, že mu defektní gen zajistíte dvakrát.
Odpůrci této teorie však tvrdí, že v tom případě by lidé měli zábrany pouze při souloži se svými pokrevními příbuznými. Proti tomu stojí Westermarckovy závěry, ale i názory mnoha dalších vědců.
Například antropoložka Liebermanová se pro magazín LiveScience zmiňuje o manželstvích, která se praktikují mezi jedním z původních tahitských kmenů. Manželství je mezi partnery uzavřeno prostřednictvím jejich rodičů hned po narození. Nevěsta je pak ještě jako kojenec umístěna do domu rodičů svého ženicha a spolu s ním vyrůstá doslova "od plenek".
Výsledkem takového manželství jsou však málokdy potomci a manželé spolu často odmítají souložit. Bývalo dokonce běžnou praxí, že novomanžele při svatební noci kontrolovali oba otcové, zda ke konzumaci manželství skutečně došlo.
Liebermanová to opět vysvětluje tím, že novomanželé spolu vyrůstali a vytvořili si tak mezi sebou sourozenecký vztah, ačkoli pokrevně příbuzní nikdy nebyli.
V celé řadě společenství navíc platí zákaz soulože mezi členy vlastního klanu, ačkoli nejsou pokrevně příbuzní. Na druhou stranu například původní obyvatelé Bali sice odsuzovali incest, ale pokud matka hladila synův penis, nepovažovalo se to za intimnější akt než například kojení.
To pro změnu dává za pravdu Freudovi, který tvrdil, že sklon k incestu je univerzální a každý ho má v sobě zakódovaný.
Společnost však tyto choutky musí krotit uměle vytvořeným tabu. Základní jednotkou společnosti je totiž rodina, a kdyby se najednou bratři stali otci a sestry se změnily v matky, šlo by o neudržitelnou komplikaci.