Jak se řeší u tunelů únikové cesty pro případ nehod nebo požáru?
Požár a exploze jsou dva typy nejzávažnějších rizik u hotového tunelu, který je v provozu. Především se tvoří spousta dýmu a lidé v tunelu se mohou udusit. U každého tunelu tedy musí být záložní ventilátory, které se v případě požáru okamžitě spustí, aby odčerpaly kouř mimo tunel. Spouštějí se automaticky. Nebo jsou u tunelu kamerové systémy a někdo na provoz v tunelu neustále dohlíží. Například tunel Blanka v Praze má v podzemí obrovské technologické zajištění a velín se spoustou obrazovek, které někdo neustále monitoruje. A navíc má velké zázemí pro ventilátory. Když vznikne kouř, horem se odsává ven a z boků se přivádí čerstvý vzduch, aby na obou stranách požáru vznikly bezkouřové zóny. Ale nejlepším způsobem, jak ochránit lidi, je odvést je co nejrychleji ven z tunelu. Proto mají tunely únikové východy nebo servisní tunely, které vedou souběžně s hlavním tunelem a kam se mohou lidé přemístit. Nebo jsou vedle sebe dvě tunelové trouby, každá pro jeden směr jízdy, a jsou propojené, takže lidé mohou skrze únikovou propojku přeběhnout do druhé tunelové trouby a zachránit se.
Proč se prodražil tunel Blanka? To je obecně problém všech geotechnických staveb. Eurotunel se také vyšplhal na dvojnásobek své plánované ceny.