Pondělí 6. července 2020, Den upálení mistra Jana Husa
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Pondělí 6. července 2020 Státní svátek.

Muž, který projel Evropu na pionýrovi: Ploužím se tak, že mi nic neujde

aktualizováno 
Rudolf Tisovský objel na stroji Jawa 20 Pionýr 12 evropských států za 20 dnů. Zdolal 6 500 kilometrů, pokořil Passo dello Stelvio v téměř třech tisících metrů, dojel pod Mont Blanc. Přišlo ho to na 180 litrů benzinu, šest litrů oleje, jednu pneumatiku a čtyři duše. Získal kupu zážitků a pocit hrdosti.

Pirát silnic. Rudolf Tisovský nedá na pionýra dopustit. | foto: archiv Rudolfa Tisovského

Nerad bych se vás a vašeho stroje dotknul, ale není na podobné výlety trochu stařík?
Je to už skutečný veterán, ale provedl jsem na něm celkem dost úprav, ze kterých by pravověrní „veteránisti“ nejspíš moc nadšení nebyli. I když barva je původní. Takže důchodce ještě úplně není. Je to prostě takový expediční speciál.

Fotogalerie

Kolik mu je vlastně let a kolik už měl před evropskou anabází najeto?
Moje Jawa 20 má hezkých pětačtyřicet roků. Koupil jsem ji od prvního, původního majitele ve velmi zachovalém stavu. To bylo v roce 2013 a tehdy měla najeto nějakých 14 tisíc kilometrů. A já k tomu přidal dalších 16 tisíc, z toho jen deset tisíc loni během svých cest za hranice.

Cestovatelů, kteří dobývají svět, se poslední dobou vyrojilo hodně. Chtějí zažít dobrodružství nebo třeba najít sami sebe. Jaká byla vaše motivace?
Já pro svého pionýra rostl už od dětství. Prvního jsem si pořídil, když mi bylo třináct. Jasně, bez papírů. To byla strast! Říkal jsem si, co bych dal za to, kdybych ho mohl provětrat a zajet si s ním aspoň do sousední dědiny. A tenhle přístup, ta natěšenost, mi zůstala i poté, co jsem si nakonec řidičák udělal. Jenže když jsem dojel do té sousední vsi, zajímalo mě, co je v té další. Jaké by asi bylo, zajet si za hranice okresu? Nakonec mi nestačily ani výlety po celém Slovensku.

Takže vás zlákaly dálky?
Poznávání světa je pochopitelně silný motiv. Ale musím přiznat, že mě trochu baví i to, jak dráždím své okolí. Když jsem někde vykládal, kam bych se rád podíval, a všichni si klepali na čelo, že jsem se musel zbláznit. Že to prostě pionýr nemůže ujet a že se rozpadne. A to mě trochu žene, abych lidem dokázal, že to jde. Na poznávání světa totiž nepotřebujete drahou a velkou motorku a k tomu kupu peněz.

Jakou průměrnou rychlostí jste se na svém oři Evropou pohyboval? A pletu se, když si myslím, že jste kromě železných motorkářských nervů potřeboval i ocelový zadek?
Ano, je to tak. Proto během cesty rychlost každým dnem opravdu klesala. Trochu za to ale může i moje vášeň pro překonávání výškových rekordů. Chtěl jsem svému motoru o padesátkové kubatuře připsat na účet pár horských průsmyků a vysoko položených cest. Takže při prvním dni jsem jel předpisových padesát v hodině, postupně to z různých důvodů klesalo někam k pětatřiceti.

Jsou poslední metry opravdu nejtěžší?
Posledních padesát kilometrů cesty jsem jel čtyři hodiny, to už jinak nešlo.

Opravy vyžadoval stroj prakticky neustále. Vzorně však při nich spolupracoval.

Opravy vyžadoval stroj prakticky neustále. Vzorně však při nich spolupracoval.

Masakr. Ano, toto už je masakr.

Masakr. Ano, toto už je masakr.

Že jste to nehodil do příkopu a nešel domů pěšky. Tak hříšná myšlenka vám hlavou neprojela?
Ne, to by mě opravdu nenapadlo. Já bych se moc nerad na posledních kilometrech připravil o ten pocit, který se dostaví, když po vlastní ose dorazíte domů.

Snadno se porouchá, snadno opraví

Kolik jste tedy cestou napočítal poruch a defektů?
V cestovním deníku mám poznamenáno kolem třiceti oprav. Prakticky se tedy něco kazilo pořád a nebyl den, kdy by se něco nerozsypalo. Buď motor, nebo kola, roztrhnuté lanko, ulomená páčka, přetržený řetěz. Ale mně to nikdy nepřišlo jako zásadní komplikace. Stejně náhle jako se objevila závada, mě i napadl způsob, jak to vyřešit. Jistě, občas to byly hodně divoké improvizace, ale to prostě k cestě patří. Mezi ty náročnější patřil dvakrát zadřený motor a ulomená kliková hřídel. Ale já si vezl náhradní, takže to problém nebyl.

Máte tedy pocit, že je to skutečně nezničitelný stroj?
Pionýr se možná často kazí, ale každá porucha jde vždy opravit. Takže ano, je to nezničitelný stroj. Pokud máte dost trpělivosti. Má svoje mouchy, ale myslím si, že chlapi v Povážských strojírnách odvedli zatraceně dobrou práci.

Mimochodem, nevíte z nějaké tovární dokumentace, na kolik kilometrů životnosti je stroj jako pionýr stavěn?
To opravdu nevím, ale věřím, že by byli konstruktéři asi hodně překvapení, co to vlastně stvořili. Já vím jen to, že v minulosti na pionýrech jezdili naši dědové leda tak do krčmy a nazpátek. A že asi nikdo vážně nemyslel, že by se s ním skutečně dalo procestovat Evropu.

Jaká je největší výhoda cestování na pionýrovi?
Že při rychlosti, jakou se pohybuji, mi cestou skutečně nic neunikne. Po celou dobu mám kontakt s okolním světem. A hlavně mi lidi cestou fandili, šlo to vidět.

Evropa je jen příprava na divoký východ

Projel jste dvanáct zemí západní a střední Evropy. Kde jste se setkal s největším nadšením?
Asi nejvíc okouzlení byli Němci. A hodně jsem pobavil i Švýcary a Poláky. Oproti tomu třeba Italové byli spíš neutrální a takové Francouze jsem vůbec nezajímal.

Narazil jste někde i na negativní reakce?
Nepříjemně na mě koukali na křižovatkách velkých měst, ale z celkem pochopitelného důvodu. Pionýr nemá právě rychlý start, takže jsem malinko zpomaloval dopravu. Většinou ale byli lidé chápaví a tolerantní. Spíš mě brali jako atrakci, zpestření všedního dne. A negativní reakce? Když jsem nocoval na lavičce v parku ve švýcarském Luzernu, pustila se do mě jedna babička deštníkem a vyhnala mě.

Rudolf Tisovský

Narodil se v roce 1994, studuje Slovenskou technickou univerzitu v Bratislavě, stavební fakultu, a současně pracuje jako projektant. Kromě práce a studia cestuje na „kapesním motocyklu“ Jawa 20. Po první okružní cestě po Rakousku, při které najel 1 100 kilometrů, a následující pětidenní expedici po Rumunsku (2 500 kilometrů), se loni v září rozhodl procestovat hned dvanáct států na jeden zátah. Během dvaceti dnů na trase dlouhé přes 6 500 kilometrů dokázal sobě i světu, co všechno historický pionýr dokáže.

Moc sympatický mi přijde váš rozpočet na akci. Kolik že to bylo?
Jednadvacet dní v sedle na trase dlouhé šest tisíc kilometrů mě přišlo na 440 eur. A nemyslím si, že by to šlo o moc levněji. Už z předchozích výletů vím, že těch dvacet eur na den je taková normálka. Navíc jsem měl dost štěstí na počasí, většinou nepršelo, takže jsem nemusel spát po hotelech, šlo to i ve stanu. Ubytování je v západní Evropě asi nejdražší položkou.

Která místa, kam jste na pionýru dojel, na vás udělala největší dojem?
Skutečně velký dojem na mě udělal přejezd přes Švýcarsko a hlavně cesta pod Mont Blanc. Jsem vášnivý turista a Alpy jsou pro mě topka. Taky jsem byl rád, že jsem pokořil nejvyšší most světa Viaduct Millau. Je to výjimečná stavba. A velkým zážitkem bylo, když jsem nakonec s pionýrem zdolal i Passo dello Stelvio. To bylo nějakých 2 758 metrů nad mořem.

Nedá se říci, že byste vyjížděl právě nalehko. Oblečení, stan, náhradní díly. Kolik to dohromady vážilo?
Zhruba 60 až 65 kilo bagáže. A totéž zpět, možná tak o pět kilo lehčí.

A na kolik byste odhadl váhu svých zážitků?
To se nedá říct. Byly pro mě jedny z nejsilnějších v životě. Ale dobře vím, že to ještě není všechno. Že na mě čeká ještě spousta zemí k procestování, tam dál na východě. A tam se teprve chystám. Já bych tu Evropu vlastně viděl jen jako takovou povinnou jízdu. Abych poznal, co bylo dobře a co špatně.

Je něco, co byste napodruhé udělal jinak?
Řeknu to takhle: kdybych do toho měl jít znovu, nic bych neměnil. Protože i zlé věci jsou na něco dobré.

Autoři:
  • Nejčtenější

Penis a ženský orgasmus. Dvacet centimetrů je optimální, říká studie

Na délce záleží a platí, že větší znamená lepší. Ovšem jen do jisté míry. Největší šanci na uspokojení ženy dává...

Vikingové bojovali v transu. Jejich útok byla síla, říká historik Polách

Premium Vikingové byli víc než jen drsní válečníci. Jak nás o životě mytických Seveřanů poučí nález dvanáct století staré...

Radši smrt než přijít o práci. Kuchařka zabíjela sekerou

Premium Dobrého pracovního místa si většina lidí považuje a nechce se ho jen tak vzdát. Tak tomu bylo i v minulosti. Kuchařka v...

Vraždící sourozenecká monstra. Stát jim chtěl vzít děti, tak je zabili

Premium Příběh jako z hororu – nevlastní bratr se sestrou, kteří spolu žijí jako muž a žena, se rozhodnou zavraždit svoje děti....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VIDEO: AR-15 se stala legendou a součástí americké kultury

Je nejprodávanější útočnou puškou ve Spojených státech. Kladívka jejího spoušťového mechanismu si dokonce fanoušci...

Největší slabiny ojetých dodávek. Přinášíme přehled nejporuchovějších vozů

Premium Dodávky byly stvořeny pro práci. Najedou mnohem více kilometrů než osobní auta, a to v náročných podmínkách. Ne všechna...

Schizofrenní žena, nechtěná emigrace. Zachránila ho Nemocnice na kraji města

Premium Kde je hranice skutečné lásky? Kdy končí vztah a začíná tyranie? Ladislav Chudík na tyto otázky dlouhé roky marně...

VELKÝ TEST ZOO: přehled cen, zvířat i atrakcí. Přijeďte, pomůžete!

Premium Mají otevřeno 365 dní v roce, ať praží slunce, nebo se žení čerti. Na několik týdnů je zavřel až koronavirus. Chcete...

  • Další z rubriky

Youtuberka: Biohacking mě zbavil únavy i depresí. Experimenty se sebou mě baví

Premium „Můžete převzít zodpovědnost za své zdraví, změnit svou biochemii a stát se nejlepší verzí sama sebe,“ říká Veronika...

Medvědí lejna měním za jitrnice a slivovici, říká krumlovský medvědář Černý

Premium K českokrumlovskému zámku patří medvědi už po staletí. Poslední více než čtyři desítky let se o ně stará chovatel Jan...

Vesmír má smysl pro humor, to je heslo Jiřího Buriana alias Kapitána Demo

Premium Když se na pódium vyřítí vycpaný podivín ve zlatém oblečení, málo kdo ho dokáže brát vážně. Ve skutečnosti je ale Jiří...

Ve stopách otce doplňků stravy. Dohromady je spojila revolta proti Husákovi

Premium Za doplňky stravy utratí Češi ročně až 10 miliard korun. Na úplném počátku tohoto boomu stál před desítkami let vědec a...

Hledáme 30 testerek: Pojďte s námi otestovat 6 druhů BIO příkrmů!
Hledáme 30 testerek: Pojďte s námi otestovat 6 druhů BIO příkrmů!

Pro 30 z vás jsme si připravili 6 různých druhů příkrmů HiPP v BIO kvalitě. Těšit se můžete na masová i čistě zeleninová jídla.

O novém vztahu jsem svého manžela informovala, říká Světlana Witowská

Moderátorka Světlana Witowská (47) kromě konce v hlavních zpravodajských pořadech České televize řeší také nový vztah....

Výpadek systémů T-Mobilu pokračuje. Operátor přestal účtovat mobilní data

Už téměř 24 hodin nefungují T-Mobilu interní systémy. Podle operátora si náprava vyžádá desítky hodin. Problém nastal v...

Peníze zapomněla v bankomatu, poctivého nálezce odmítli v bance i na úřadě

Stát se to může každému z nás. Jsme zamyšlení, roztržití nebo nám zrovna zazvoní telefon a tak transakci u bankomatu...

Princ George je vztahovačný a drzý, tvrdí jeho kmotra

Šestiletý princ George se na oficiálních fotkách tváří jako andílek a britská královská rodina mu pečlivě buduje image...

Místo litrů mléka denně nasadil dietu. Zhubl sto čtyřicet kilo

Ještě před pár lety vážil Phil Kayes z Velké Británie dvě stě padesát kilogramů a lékaři ho varovali, že se kvůli...