Kdy se hlavou Leona Keera prohnala myšlenka na 3D umění?
Už jako malý kluk jsem byl neustále zaneprázdněn kreslením, malováním a vyráběním, ale na ulicích jsem začal pracovat před 25 lety. Snažil jsem se vypilovat všechny malířské techniky na různém povrchu. Vypracoval jsem se sám. Žádné studium, jen praktické zkušenosti a nutkání osvojit si matematické znalosti optické iluze.
Co vás přimělo k tomu tvořit přímo v ulicích?
Vždycky jsem pracoval na ulici, čas od času totiž nebylo moje studio pro moji práci dost velké. Navíc se snažím najít impulsy k interakci s lidmi žijícími v oblasti, kde zrovna tvořím. K práci venku mě často lákají také různé povětrnostní podmínky. Je to pro mne výzva. Rozptýlení v podobě tvorby venku na vzduchu na mě funguje většinou velmi pozitivně. Hodně vnímám také různé tvary budov a objektů na ulici. Světlo, které tvoří kolem nás zajímavé stíny. To všechno mě nutí se dívat na okolí jinak a tvořit v ulicích.
Jak dlouho ta „pouliční“ fáze vaší tvorby trvá?
Každá má práce trvá nejméně tři dny. Ale samozřejmě záleží na designu, typu povrchu a velikosti projektu.
Vaše kresby a malby na stěnách budov a chodnících jsou jen dočasné. A po třech dnech práce mizí třeba s prvním deštěm. Jak se s tím srovnáváte?
To pro mě posiluje existenci jako takovou. Vše v životě je přece dočasné.
Archivujete si své projekty nějak?
Nijak, nebo jen fotkami či videem. Po dokončení kresby patří má práce ulici, veřejnosti. Cokoli s tím lidé udělají, je pro mě v pořádku. V okamžiku, kdy jedno dílo dokončím, zaměřuji se na to další.
Co váš inspiruje?
Lidé žijící ve městě jsou tou nejlepší inspirací. Každý má v životě svůj vlastní příběh a může rozběhnout mou představivost. Pak jsou to také otázky týkající se životního prostředí, sociální nespravedlnosti a nepokoje - to jsou častá témata mého umění. Nikdy však na nikoho neukazuji prstem. Moje umění „jen“ otevírá diskuzi a je k diskuzi otevřené.
Jaké techniky nejčastěji používáte?
Většinou křídy nebo akrylové barvy. Ale naučil jsem se pracovat s jakýmkoli materiálem a používat všechny možné druhy technik. Každá zem nebo zeď je odlišná, a já se tak přizpůsobuji dané situaci.
Co je na vaší práci nejtěžší?
Nejtěžším momentem je převést 2D náčrt do anamorfního zkresleného obrazce na zem či zeď. A také získat do kresby tu správnou energii ve vztahu k prostředí, ve kterém pracuji. Také podmínky, které udává počasí, jsou občas velmi stresující.
A co naopak na vaší práci milujete?
Společnou práci s kolegy. Když tvoříme nějakou extra velkou malbu či kresbu, která vyžaduje spoustu naší koordinace a vzájemného souladu. Takové projekty nás drží ve velkém napětí, ale výsledek je pak díky synergii nejvíce uspokojující (Keerovu práci si prohlédněte zde).
Jakým způsobem dosahujete 3D efektu?
Mým nejdůležitějším asistentem při práci je provázek. Připevním ho k místu, odkud je pohled na malbu nejlepší, natáhnu jej a všechny vertikální linie v mých malbách či kresbách vedu podle něj směrem od místa pohledu. Všechno, co mám načrtnuto ve svém 2D nákresu a co je blíže horizontu, musí být v reálu na zemi více roztaženo, zvětšeno či prodlouženo. Naopak objekty nejblíže k divákům jsou nejmenší.
Jaká je cesta vašich projektů od nápadu až ke kresbě na chodníku?
Náčrtník mám plný nápadů na příběhy, malby. Doplňují je jen zkratkovité stručné poznámky. Odsud startuji s hrubou kresbou, kterou pak přizpůsobuji ulici nebo zdi.
Máte nějaký nesplněný pracovní sen?
Pro mě čím větší, tím lepší. A svobodu pro děti celého světa, aby si mohly malovat cokoli chtějí a kamkoli chtějí.
Leon KeerLeon Keer patří mezi světově známé umělce v anamorfním pouličním umění. Keer začínal u nadnárodních společností, jako je Coca-Cola, pro které navrhoval a vyráběl velké reklamní nástěnné malby. Maloval či kreslil v Evropě, ve Spojených státech, Mexiku, Spojených arabských emirátech, Saúdské Arábii, na Novém Zélandu, v Austrálii a v několika asijských zemích. Rád experimentuje s materiálem, na který maluje, i s technikami malby a kresby. Jeho dílo nese poselství - Keer reaguje na současné světové problémy, jako jsou otázka životního prostředí a životaschopnost současného světa. Inspirují ho témata jako chudoba, sociální nespravedlnost a světové nepokoje. Staví proti sobě krásu a hravost s degradací společnosti a s lhostejností vůči jednotlivci. Rád ve své práci ukazuje na kontrasty, které umocňuje a používá jako metaforu pro život. Jeho obrazy odrážejí jeho myšlenky a konfrontují diváka s nemocným duchem naší doby, viditelným rozpadem, který vypovídá o nadčasové touze po nedotčené kráse. Keer vystupuje jako pouliční malíř a často své umění prezentuje živě, očekává interakci s diváky. To mu umožňuje sdílet radost z malování s kolemjdoucími. Jeho práce je dočasná a on sám ji nechává napospas osudu, ale některé malby a kresby jsou uchovávány na fotkách, na jeho webových stránkách nebo jsou sdíleny prostřednictvím sociálních médií po celém světě. „Každé pouliční umělecké dílo je jedinečné a patří k ulici a jeho obyvatelům, dočasná skutečnost této umělecké formy posiluje její existenci,“ vzkazuje. Pouliční 3D malíř Leon Keer Zdroj: www.leonkeer.com, www.streetpainting3d.com |