Letadlo udržíte v případě výpadku pohonu ve vzduchu určitě snáz. Ačkoli ani helikoptéra není bez pohonu rovnou odsouzena k pádu na zem jako balvan. | foto: Depositphotos

Když selže technika, helikoptéra vám dá jen sekundy, říká pilot

Celý článek jen pro členy

Chcete číst prémiové texty bez omezení?

Předplatit
Před rokem zahynul v helikoptéře fenomenální basketbalista Kobe Bryant, před týdnem nejbohatší Čech Petr Kellner. „Letadlo udržíte v případě výpadku pohonu ve vzduchu určitě snáz než helikoptéru,“ upozorňuje v magazínu Víkend právník Jan Vych, který pilotuje obojí.

Co je těžší? Naučit se pilotovat vrtulník, nebo letadlo?
Pro mě rozhodně vrtulník. Ale není to jen můj názor, slýchám to i od jiných lidí, kteří mají zkušenost s oběma stroji. I můj ohromně zkušený letecký instruktor s tisícovkami nalétaných hodin v kokpitu velkých dopravních letadel, kterého občas svezu malým vrtulníkem, má k jeho řízení ohromný respekt.

V čem je problém vrtulníku?
Teď to opravdu hodně zjednoduším, ale pro laickou představu si to snad můžeme dovolit. Letadlo vyvážíte a umí letět samo. Vrtulník musíte mít daleko důkladněji pod kontrolou, v každém okamžiku ho potřebujete pevně řídit ve třech osách.

Každá nehoda přispívá ke zvýšení budoucí bezpečnosti provozu. Každá havárie se důkladně vyšetřuje a piloti pak ty rozbory povinně studují, aby se poučili z chyb předchůdců.

Jan Vychpilot a právník

Dočtěte tento exkluzivní článek s předplatným iDNES Premium

Měsíční

89
Předplatit
Můžete kdykoliv zrušit

Roční

890
Předplatit
Ušetříte 178 Kč oproti měsíčnímu předplatnému

Dvouleté

1 690
Předplatit
Ušetříte 446 Kč oproti měsíčnímu předplatnému

Připojte se ještě dnes a získejte:

  • Neomezený přístup k obsahu iDNES.cz, Lidovky.cz a Expres.cz
  • Více než 50 000 prémiových článků od renomovaných autorů
  • Přístup k našim novinám a časopisům online a zdarma ve čtečce
Více o iDNES Premium
Máte už předplatné? Přihlásit se