Premium

Získejte všechny články
jen za 99 Kč/měsíc

Ernesto Colnago. Muž, který dal světu kolo na míru a z karbonu

Exkluzivně
Silniční kolo by bez něj vypadalo jinak. To díky němu dnes speciály nemají čtrnáct kilo. Když tedy dvaaosmdesátiletý zakladatel firmy Ernesto Colnago říká, že jeho značka Colnago vylepšila kolo, ani trochu nepřehání. A nepřehání, ani když říká, že se pro kola zrodil on sám.
Vášeň pro kola Ernestu Colnagovi zůstala dodnes.

Vášeň pro kola Ernestu Colnagovi zůstala dodnes. | foto: Markéta Navrátilová

Vaši rodiče jsou zemědělci. Co říkali na to, že nechcete pokračovat v jejich práci?
Na svůj původ jsem hrdý a doma jsem s hospodářstvím pomáhal. Ale také jsem chodil pracovat do dílny, kde se opravovaly pluhy, kola... To mi bylo jedenáct dvanáct let. Aby mě tam dělníci nechali a naučili mě svářet, nosil jsem jim každý týden dvě kila kukuřičné mouky na polentu.

Platil jste vy jako kluk jim, ne oni vám.
Ano, a při tom jsem chodil do školy. Když skončila válka, objevil můj kamarád ceduli, že v Miláně hledají lidi na práci ve fabrice na kola Gloria. Cyklistika se mi líbila, tak jsem šel s ním. Bylo mi třináct let, ale u pohovoru jsem zalhal, že mi je čtrnáct, jinak by mě nevzali. Šel jsem do svařovny, podával jsem trubky. Druhý den mě jeden z dělníků nechtěně spálil. Doma maminka plakala. Otec si mě vzal stranou a ptal se mě, jestli se mi tam líbí. Řekl jsem, že ano. „Tak proč ses spálil?“ „Byl jsem neopatrný.“ „Příště dávej pozor,“ řekl mi, a tím to bylo vyřízeno. Otec byl přísný.

V patnácti jste začal závodit. A o tři roky později si postavil první kolo.
V práci jsem ho vyrobil po částech, nikdo o tom nevěděl. Pojmenoval jsem ho Lampo (italsky „blesk“), protože jsem už tři roky závodil a tohle bylo dost rychlé. Postavil jsem si ho na míru a vyhrál jsem na něm i jeden závod.

Pak přišla další kola?
V jednom důležitém závodě jsem spadl, zlomil si nohu a musel být doma. V té době jsem v Glorii dělal šéfa oddělení, vzkázal jsem, ať mi pošlou nějaké ráfky k seskládání. Platili mě od kusu a já pracoval tak, že jsem si za pět dní vydělal to co jinak za měsíc. Potom jsem začal kola sám stavět, nejprve pro jiné, protože jsem neměl peníze. A za peníze, které jsem vydělal, jsem postavil pár vlastních rámů.

Blesk ještě máte, nechal jste si ho na památku?
Už neexistuje, prodal jsem ho, byl jsem tehdy chudý.

Nechci peníze. Chci se tady učit

To už dávno nejste. Poslyšte, jak to, že se v Itálii rodí tolik velkých jmen cyklistiky? Navíc je to podobné jako s auty, ferrari, maserati, lamborghini, největší jména automobilismu pocházejí z Itálie. Jako by na to měli Italové speciální talent...
Já osobně jsem zrozený pro to dělat kola. Možná je to dar přírody, že jsem vnímal některé věci, které ostatní tolik nechápou. Také jsem ve dvaadvaceti letech potkal jednoho z velkých italských šampionů, jmenoval se Fiorenzo Magni. Byla to magická trojice té doby: Coppi, Bartali, Magni.

Jak jste se s ním seznámil?
Magniho jsem potkal, když zbývaly čtyři dny do Gira d´Italia. Měl nové kolo a stěžoval si, že ho bolí noha. Měl špatně uchycené kliky pedálů, nebyly v rovině. Jeli jsme ke mně do dílny. „Ty pracuješ v téhle noře?“ ptal se mě, když ji viděl. Kolo jsem mu spravil. On se vrátil domů, měl to 70 kilometrů, a noha ho nebolela. Druhý den mě pozval na Giro. A vyhrál.

A vy jste zůstal.
Dvě Gira d´Italia a dvě Tour de France jsem pracoval zadarmo. Ostatní chtěli peníze, já měl ale odvahu říct, že se tak naučím řemeslo, uvidím všechny triky. Prostě jsem se učil na závodech, zkušenosti jsem sbíral od šampionů na Tour de France, na Giru, mistrovství světa. Nasával jsem všechno, nářky jezdců, že je bolí nohy, tlačí sedlo... abych dělal věci lépe.

Kolo na míru a karbon

A přišel jste s inovací, začal jste stavět kola na míru.
To v té době nebylo, dělalo se to od oka, zkoušelo se, co funguje a co ne. Já začal dělat rámy na míru pro závodníky. Jako mladý jsem si tím udělal jméno.

Jediné vaše vylepšení to ale nebylo. Zavedl jste i karbon.
Tehdy se rámy stavěly jen z oceli. A byla to těžká ocel. V roce 1985 jsem do cyklistiky přinesl karbon, ve spolupráci s Ferrari. Celý svět byl ohromený.

Kolo je lepší než auto. Nekouří

Když postavil časovkářské kolo Eddiemu Merckxovo, jednomu z nejslavnějších silničářů všech dob, všechny ohromil: vážilo pouze pět a čtvrt kila. „Enzo Ferrari, můj přítel, mi kdysi řekl: Je to nejperfektnější stroj, který existuje, protože nekouří,“ vzpomíná Ernesto Colnago. Ferrari podle něj říkal svým inženýrům: „Postavit kolo není legrace.“

Jaká byla reakce ostatních výrobců?
Měli strach, že se rozbije. Nikdo jiný si nedovolil vyrobit karbonové kolo po dalších sedm osm let. Ostatní ho začali vyrábět, teprve když moje kolo poprvé vyhrálo závod Paříž-Rubaix (jeden z nejnáročnějších silničních závodů světa, jede se z velké části na dlažebních kostkách - pozn. red.).

Máte v hledáčku další inovace?
Určitě, technologie se nezastaví. Od Colnaga vždycky všichni opisovali, ať už jsem pracoval s titanem, hliníkem či karbonem. Nebo když jsem přišel s rovnou vidlicí, kotoučovými brzdami. Vyvíjíme, hledáme, spolupracujeme s univerzitami. Dnes není cílem ještě větší lehkost, ale bezpečnost. Nyní se zaměřujeme na bezpečnost.

Cyklistika se zasekla

Karbon ale znamenal naprostý převrat. Myslíte, že přijde podobně zásadní změna?
Ne, v dohledné době nic takového nevidím. Výrobci přišli s elektronickým řazením, ale popravdě, pokud chcete mít stoprocentní jistotu, elektronika může znamenat problémy.

Jaké bude kolo za deset let?
Stejné. Všechno je to v geometrii. Když jsem začal kola stavět, chtěl jsem geometrii bicyklu trochu pozměnit, zmenšit kola, snížit rám, sedlo výš pro lepší řízení. Čím je rám větší, tím větší má sklon k vibracím. Když vytáhnu svoje návrhy ze sedmdesátých let, ještě dnes mají co říct. Jenže cyklistika se zasekla.

Jak to myslíte?
V roce 1994 zakázali můj časovkářský speciál pro Tonyho Romingera (špičkový švýcarský profesionální cyklista první poloviny devadesátých let, rekordman v časovce - pozn. red.), protože byl „technologicky moc pokročilý“. Je to ostuda. Celý svět jde kupředu, ale cyklismus ne. To mě vždycky mrzelo. Vždy jsem byl kreativní.

Karbonový special Colnago v kufru Ferrari FF, jinými slovy pro laiky: kolo za čtvrt milionu v autě za deset milionů.

Byl jste u celé historie poválečné cyklistiky, můžete porovnat její hrdiny jednotlivých generací? Jak by si vedl takový Gino Bartali proti Albertu Contadorovi?

Každá epocha má své hrdiny, své šampiony. Když jsem závodil já, vážila kola čtrnáct kilo, dnes mají šest a půl, byla jiná výživa, všechno. Ale kdyby jel Eddie Merckx hodinovku na aerodynamickém kole, ujel by víc než Rominger o třicet let později. Ten ujel padesát pět kilometrů, Merckx by ujel padesát osm. Vždyť si vezměte, že Merckxův rekord z roku 1972 byl překonán až v roce 2000.

Jezdíte sám ještě na kole?
Ve svém věku už musím být opatrný, je mi dvaaosmdesát let. Navíc nemám čas, mívám schůzky, jednání... Doma mám trenažér, když nemůžu v noci spát, patnáct dvacet minut šlapu. Jinak jezdím na dovolené na horském kole po lesích v Cortině d´Ampezzo.

Žijeme v době horských kol, jak byste lidi přilákal zpátky k silniční cyklistice?
Je to zdravé. Je to dobré pro zdraví, spoustu lidí cyklistika uzdravila. Organizujeme cyklozávody pro veřejnost, je to sport pro lidi. Musí to být zábava. 

Témata: Karbon

Nejčtenější

Sexy, démonická. Herečka silných postav Eva Greenová slaví 45 let

„Tak krásná, až je to nemravné,“ řekl o ní režisér Bertolucci. V mnoha rolích onomu hodnocení jako by přitakávala, jsou plné nahoty, sexu. Jenže její postavy jsou mnohem složitější, hypnotické,...

Anna 007: neúspěšná špionka, která vydělala na svém vyzrazení

Říká se jí Špionka 90–60–90 či Agent Glamour, odkazy na její sex-appeal ji ale nevystihují kompletně. Oč beznadějnější byla Anna Chapmanová špionkou, tím zdatnější celebritou a podnikatelkou totiž...

Další varování: sezení potichu ničí mozek. Protilátka však existuje

Nutí nás k němu práce, ale dopřáváme si ho i doma, u televize, notebooku. Prosedíme dlouhé hodiny. Doufáme, že následky onoho nuceného i dobrovolného hřešení odčiníme cvičením. Jenže to neplatí,...

Nahá kůže na tyči drží, oblečení by klouzalo, říká trenérka pole dance

Je performerka, ale především trenérka úspěšných českých reprezentantek v pole dance, které vozí medaile z nejprestižnějších světových akcí. Lektorka Vladimíra Langová z pardubického Intimate Pole...

Jak se rozcházíme. Studie odhalila strategie ukončování vztahů

Většina jich není na celý život. Ke konci vztahů může vést spousta důvodů – a rozchod může mít mnoho podob. Včetně zlobných, nenávistných, poznamenaných vydíráním, výhrůžkami, jimž se chceme vyhnout....

Další varování: sezení potichu ničí mozek. Protilátka však existuje

Nutí nás k němu práce, ale dopřáváme si ho i doma, u televize, notebooku. Prosedíme dlouhé hodiny. Doufáme, že následky onoho nuceného i dobrovolného hřešení odčiníme cvičením. Jenže to neplatí,...

11. července 2025

Nahá kůže na tyči drží, oblečení by klouzalo, říká trenérka pole dance

Je performerka, ale především trenérka úspěšných českých reprezentantek v pole dance, které vozí medaile z nejprestižnějších světových akcí. Lektorka Vladimíra Langová z pardubického Intimate Pole...

10. července 2025

Anna 007: neúspěšná špionka, která vydělala na svém vyzrazení

Říká se jí Špionka 90–60–90 či Agent Glamour, odkazy na její sex-appeal ji ale nevystihují kompletně. Oč beznadějnější byla Anna Chapmanová špionkou, tím zdatnější celebritou a podnikatelkou totiž...

9. července 2025  10:50

Grilovačka? Homo erectus na ohni nepekl. Konzervoval jím velké úlovky

Premium

Oheň znal, ale nevařil na něm. Strategie našeho předchůdce homo erectus byla mnohem hospodárnější. Udržovat oheň bylo pro jeho tlupy velmi náročné, vyplatilo se mu, jen když měl velkou kořist....

9. července 2025

Prý na něj mám dobrý vliv, říká žena, která si telefonuje s vrahy a točí jejich zpovědi

Premium

Televizní reportérka, spisovatelka a dokumentaristka Martina Eretová stojí za úspěšným projektem Ve službě: Za mřížemi a dokumentární sérii Bez lítosti, ve které navštěvuje české věznice a vede...

8. července 2025

Jak se rozcházíme. Studie odhalila strategie ukončování vztahů

Většina jich není na celý život. Ke konci vztahů může vést spousta důvodů – a rozchod může mít mnoho podob. Včetně zlobných, nenávistných, poznamenaných vydíráním, výhrůžkami, jimž se chceme vyhnout....

7. července 2025

Jsem jen prostý mnich, nemám zázračnou moc. Dalajláma slaví devadesátiny

Premium

Je velkým zastáncem míru a dobra, dalo by se říct, že vlastně ničím jiným nežije. Jako dítě byl označen za reinkarnaci bývalého duchovního vůdce Tibetu, ale už mnoho let žije ve vyhnanství. Právě...

6. července 2025

Naši předkové na posmrtný život nevěřili, záhrobí jsme jim vnutili my, říká archeolog

Premium

Z prubířských kamenů nám v 21. století zůstala jen metafora, ale ještě ve středověku ověřovaly pravost stříbra nebo zlata při obchodních transakcích. Proč jsou jich tisíce ve středověkých hrobech...

6. července 2025

Co chybí českým hospodám? Vůle, výdrž, vstřícnost a láska k řemeslu, říká expert

Premium

Marek Holer se svou firmou pomáhá léčit neduhy gastronomie. Zkušený konzultant a provozovatel hotelů a restaurací říká, že obsluhu netvoří naučené fráze, ale opravdová chuť pečovat o lidi. Kdo je v...

6. července 2025

Dovolená v Jeseníkách? Zkuste Kraličák, areál plný zážitků i klidu hor
Dovolená v Jeseníkách? Zkuste Kraličák, areál plný zážitků i klidu hor

Jeseníky, to jsou horské túry, kola a krásná příroda. Jenže málokdo tuší, že přímo pod Králickým Sněžníkem vznikl areál, který opravdu myslí na...

Manželé lákali kupce na vybájené poklady. Sběratel skončil zastřelený v kukuřici

Premium

Byli manželé. Měli dluhy a na životech lidí, které si vytipovali jako potenciální oběti svých zločinů, jim absolutně nezáleželo. V páru měla navrch ona – manipulátorka, která po zadržení neváhala...

5. července 2025

Sexy, démonická. Herečka silných postav Eva Greenová slaví 45 let

„Tak krásná, až je to nemravné,“ řekl o ní režisér Bertolucci. V mnoha rolích onomu hodnocení jako by přitakávala, jsou plné nahoty, sexu. Jenže její postavy jsou mnohem složitější, hypnotické,...

5. července 2025
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.