Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Diskuze

Kontejnery proměnily svět ve velkou globální vesnici. Teď odhalují problémy

Jsou pestrobarevné jako dětské stavebnice, naložené po tisících plují na obřích lodích napříč světovými oceány. Kontejnery v 60. letech změnily svět, teď námořní přeprava zboží naráží na velké problémy: nejsou kontejnery, nejsou námořníci, přístavy jsou pod náporem, píše magazín Víkend DNES.
Litujeme, ale tato diskuse byla uzavřena a již do ní nelze vkládat nové příspěvky.
Děkujeme za pochopení.
JS

Na jednu stranu se tu honí každý mikrogram u osobních aut a na druhou stranu se nesmyslně vozí spousta zboží po zeměkouli jako koťata, jen aby se ušetřilo pár drobných a vytvořil se tak vyšší zisk pro 2% lidí na této planetě. Tomuhle já říkám ekologické pokrytectví.

18 1
možnosti
JD

J34i72r43i 23D20o60b44r25ý

18. 5. 2021 14:10

To je zjednodusujici pohled. Predpoklada, ze se prevazene zbozi da vyrobit kdekoli na planete. To je pravda pro takove veci jako je oblezeni, ale cim vyssi technologie, tim mene to plati. Napriklad chipy nutne pro moderni pocitace, nebo telefony dokazi vyrobit pouze 2 tovarny na svete. Dovod je jednoduchy. Giganticke investicni naklady a do nekolika let (spise mesicu) je to zastarala vyroba a jsou nutne dalsi naklady.

Kdyz to zjednodusim, plastovy kybl na vodu muzete vyrobit kdekoli na svete a je blbost jej vozit z Ciny. Procesor do mobilniho telefonu pouze na 2 mistech. A stoj na osvit chipu nutny pro tuhle vyrobu vyrabi jedina firma na svete (ASML, mimochodem v Nizozemi)

0 0
možnosti
JK

Už dlhší čas rozmýšľam o tom, čo by mohlo nahradiť, resp. doplniť prepravu výrobkov po mori.

Načrtol to Elon Musk, lenže skôr je to vízia pre ľudí: vysokorýchlostné tunely s čiastočným vákuom.

Z Číny (alebo z inej časti sveta) by mohlo do Európy viesť niekoľko veľkých tunelov. V pravidelných rozostupoch (niekoľko 100 kilometrov) by potom boli "výjazdy" a "vjazdy" na zemský povrch. Podľa významnosti tej-ktorej trasy by sa menili priečne rozmery tunelov. Pre najmenšie by stačil priemer na 1 kontajner. Väčšie by mali potom priemer na 2x2, 3x3 či 4x4 kontajnerov. Kontajnery by boli za sebou radené ako vo vlaku. Taký "vlak" by mohol mať priemer 4x4 kontajnery a dĺžku napr 100 či 200 kontajnerov.

Tunely by boli vodorovné, kvôli lepšej zotrvačnosti. To spolu s čiastočne odsatým vzduchom by zabezpečovalo veľmi rýchlu a pritom energeticky nenáročnú dopravu. Nemuseli byť jazdiť 1 000 kmh ako si to predstavuje Musk, v pohode by stačilo aj 500-600 kmh. Rýchlosť by tým prakticky vyrovnala leteckej doprave. Pri nej treba totiž rátať aj s časom na odbavenie lietadla pri odlete, pri prílete, a samozrejme pri nakladní a následnom prekladaní kontajnerov.

Kontajnery by vo vláčiku boli zoradené tak, že by tvorili skupiny podľa toho, na ktorom výjazde sa majú od súpravy odpojiť. (To nie je žiadny problém, pretože aj teraz sa kontajnerové lode nakladajú tak, aby pri vykládkach v rôznych prístavoch (kde sa ale zase nakladajú ďalšie kontajnery) loď strávila v prístave čo najmenej času. Samozrejme sa to robí pomocou počítačov.) Vláčik by tak celú trasu absolvoval viacmenej rovnakou rýchlosťou, nikde by nezastavoval, len by z neho postupne odpájali kontajnery. Prípadne sa mohli na podobnom princípe pripájať nové.

V Európe (či v iných častiach sveta) by potom boli hlavné uzly, v ktorých by kontajnery vychádzali na povrch a následne by boli preposielané už pomocou menších tunelov do ďalších, menej významných uzlov až napr. na úroveň krajov či okresov.

0 0
možnosti
JS

nebo by stačilo nevozit tolik zboží sem a tam a vyrábět ho v místě spotřeby;-)

0 0
možnosti
ZW

Problém není kontejner, ale odliv práce do Asie. Ve "vyspělém" světě se už pomalu nic nevyrábí, ale jsme v podstatě závislí na dodavatelích z Asie. Typicky to bylo vidět na hloupých rouškách a respirátorech - na začátku pandemie jsme přepláceli výrobce a se zoufalstvím čekali další letadlo z Číny - typický důsledek zničení vlastní schopnosti vyrábět. Když nedojde zboží z Asie, nebudeme mít za chvíli ani trenýrky, o mobilech a všem ostatním už ani nemluvě. Kontejner je jen způsob, jak sem ty trenky a mobily dostat, on za náš malér nemůže.

13 2
možnosti
LK

A chcete jen aby to řešili ostatní, nebo i vy? Co konkrétně vy vyrábíte, nebo na výrobě čeho se podílíte?

0 0
možnosti
LB
HD

produkt neprodává místo výroby, ale značka. Dokud továrny v Číně (a ostatně i u nás) vlastnili nebo na nich vydělávali byznysmani ze západu, byl západ bohatý, i když doma nic nevyráběl. Situace se začíná obracet.

1 4
možnosti
JN

Z jakých dat usuzujete, že se situace začíná obracet?

2 1
možnosti
JM

J16a69n 66M47a43r23e50k

18. 5. 2021 10:50

Tolik písmenek o ničem.

1 11
možnosti
TK

Zase tolik jste toho nenapsal.

6 0
možnosti
PM

Je načase se vrátit k lokální produkci. Být závislý na Číně je zlo.

12 1
možnosti
Foto

a můžete začít tím, že začnete záměrně kupovat české/evropské produkty, pokud je to možné.. určitě vám nebude vadit třeba ani 2x cena ;-)

1 0
možnosti
  • Nejčtenější

Když muži ztrácejí půdu pod nohama. Proč dnes přestávají mít rádi ženy

21. dubna 2024  12:10

Premium Mladíkům lezou ženy na nervy. Nemají je rádi. Ve srovnání s předešlými generacemi se s nimi méně...

Jak zlepšit sex v dlouhodobém vztahu. Vášeň má zajistit prostý plán

22. dubna 2024

Potkává to i šťastné svazky. Navzdory vzájemné náklonnosti, respektu a lásce po letech vyhasne...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Cvičit ráno, nebo večer? Při obezitě hraje načasování roli, říká studie

19. dubna 2024

Přínosná je fyzická aktivita v jakoukoli dobu, pomáhá duševnímu i tělesnému zdraví, vyplatí se....

Chlapy ničí poměřování pindíků. Pak jdou za mnou, říká trenér a mentor

21. dubna 2024

Jeho klienti netouží po obřích svalech, mají spíše už dost neustálého „poměřování pindíků“. Tlaku...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Vidí lidi jako démony. Vzácná choroba deformuje pohled na tváře ostatních

18. dubna 2024

Jako by se jednoho dne probudili do světa, v němž žijí démoni. Lidi kolem sebe vidí s ústy...

Zpívá o kancelářských svorkách i majonéze. Génius se živí hudebním spamem

25. dubna 2024

Premium Zpívá o věcech. Od toaletní mísy po pracovní nástroje. O jídle, o mrtvých zvířatech,...

OBRAZEM: Porno a sedmdesátky. Projděte si plakáty z pikantní Ameriky

24. dubna 2024

Vstoupilo do kin, dostávalo se mu pochvalných recenzí seriózního tisku. A především uhranulo...

Ztroskotali, ale nechovali se tak. Kurážní Angličané zamotali Španělům hlavy

23. dubna 2024

Premium Přišel o loď, skončil se svou posádkou na ostrově. Jenže se nechoval jako muž v potížích. Kapitán...

Jak zlepšit sex v dlouhodobém vztahu. Vášeň má zajistit prostý plán

22. dubna 2024

Potkává to i šťastné svazky. Navzdory vzájemné náklonnosti, respektu a lásce po letech vyhasne...