Příběh slackline, tedy v překladu povoleného provazu, se vine do 70. let minulého století a začíná v Yosemitském údolí v Kalifornii. Při čekání na svůj výstup se lezci pod skalami tak nudili, až začali balancovat na řetězech natažených kolem parkoviště.
Oproti běžnému lanu se liší profil a vlastnosti provazu: lajna je plochá a pružná, zatímco tradiční provazy jsou většinou kulaté a pevné. Slackline se vyrábí nejčastěji v šířkách 25 nebo 50 milimetrů, a to v různých délkách od pár metrů až po více než třísetmetrová monstra. Pro slackline je navíc typické akrobatické skákání, zatímco provazochodci většinou udivují spíše svou odvahou při chůzi ve výškách.
Ale i na plochém popruhu se někteří odvážlivci procházejí stovky metrů nad zemí nebo balancují kousek nad vodní hladinou. Tomu se pak říká highline, respektive waterline; názvy vycházejí z angličtiny, což je vzhledem k původu této aktivity pochopitelné.
Jak začít?
Co všechno je slacklineLowline, shortline – slackline v délce 5 až 20 metrů se napíná zhruba metr nad zemí Trickline – slackline stejně nízko využívaná ke statickým i dynamickým trikům Longline – slackline opět metr nad zemí, ale v délce 20 až stovky metrů Waterline – slackline napnutá nad vodou Highline – slackline natažená vysoko nad zemí, používá se dodatečné jištění. Urban highline – highline v městské zástavbě, mezi dvěma mrakodrapy apod. |
Jak na tomhle pohupujícím se laně začít předvádět triky podobně jako borci v našem videu? "Stačí se naučit držet balanc, přejít nějakou kratší lajnu a začít zkoušet," usmíval se Filip Bitnar, letos třetí na Mistrovství ČR v trickline, tedy v tricích na lajně.
A co když se nezadaří? "Nedá se říct, že by byly úrazy častější než v jiných sportech. Typické jsou popáleniny, škrábance nebo řezné rány právě od lajny, když se člověk netrefí," vysvětlil Bitnar.
Počáteční investice se pohybuje zhruba od 1 500 do dvou tisíc korun, kdy dostanete většinou patnáctimetrový popruh o šířce pěti centimetrů, ráčnu k napínání a buď dva pruhy ochranné látky proti odírání stromů, nebo ochranu ráčny. Nic víc k začátkům nepotřebujete, tedy kromě pohodlného oblečení.
Závratě ve stovkách metrů nad zemí
Pokud vás víc než triky lákají výšky, máte co dohánět. Například světový rekord v překonání nejvýše natažené lajny v městské zástavbě drží Rakušan Reinhard Kleindl: chodníky německého Frankfurtu byly 185 metrů pod ním. V těchto případech se samozřejmě používá dodatečné jištění pomocí horolezeckého sedáku a spojení s lajnou, ale i tak je o adrenalin postaráno.
V případě tohoto Rakušana je známa jedna perlička: trpí závratěmi. "Pokaždé, než se postavím, mám závrať. Je to opravdu zvláštní. Než udělám první krok, úplně špatně vidím, ale pak, po několika krocích, se do toho dostanu a je to opravdu parádní," usmíval se Kleindl.