Svalová síla je důležitá, říká to stále více studií.

Svalová síla je důležitá, říká to stále více studií. | foto: Getty Images

Slabé svaly jsou „nové kouření“. Biologický věk určuje síla, říká studie

• 57
Cigarety dlouhodobému zdraví nesvědčí, to víme. Jenže chabé svaly ho poškozují též. Slabý stisk proto dokáže napovědět nebezpečí chronických onemocnění, úpadku fyzického fungování organismu, dokonce předčasného úmrtí, doložila aktuální studie. Její autor říká, že síla je pro zdraví ještě důležitější než dobrý jídelníček.

Práce vyšla z konceptu biologického věku. Nekryje se s naším věkem podle data narození, dvěma šedesátníkům může běžet docela jiný. Podle jejich genetických faktorů, životního stylu, jejich životního prostředí. Biologický věk může zvyšovat špatný jídelníček, alkohol, kouření.

Věda teď poprvé doložila, píše portál Science Dialy, že se na biologický věk dá usuzovat podle síly našeho stisku. Svědčí to o tom, jak velkou roli v něm hraje kondice našich svalů.

Silné svaly: barometr i garance

Tým vědců z univerzity Michigan Medicine zkoumal na 1 300 mužů a žen, středního a vyššího věku. Jejich biologický věk predikoval podle metylace DNA, poté měřil sílu jejich stisku. Porovnání vyjevilo, že se slabším stiskem šlo ruku v ruce rychlejší biologické stárnutí.

„Věděli jsme již, že svalová síla předpovídá dlouhověkost a slabost je mocným indikátorem nemocí a úmrtnosti. Jenže poprvé jsme objevili silný důkaz spojení mezi svalovou slabostí a skutečným zrychlením biologického stárnutí,“ cituje portál Study Finds vedoucího práce Marka Petersona.

Zjištění podle jeho soudu naznačují, že pokud si člověk udrží silné svaly, chrání se proti mnoha chorobám a potížím, které s sebou stárnutí nese. „Víme, že například kouření dokáže být mohutným predikátorem nemocí a úmrtnosti. Nyní jsme si vědomi toho, že slabé svaly mohou být ‚novým kouřením‘,“ cituje Petersona portál Health News. Práce jeho týmu je přitom velmi přesvědčivá, protože respondenty a respondentky sledovala po osm až deset let.

Michiganská studie se řadí k předchozím výzkumům, které na svalovou sílu pějí chválu. Práce vydaná v magazínu The Lancet z roku 2015 soudí, že síla stisku je lepším indikátorem infarktu než systolický krevní tlak. Screening síly stisku by i podle Petersena dokázal dát šanci včasným intervencím pro prevenci nebo oddálení zdravotních potíží souvisejících s věkem.

Podle Marka Petersena je pravidelné cvičení pro svalovou sílu dokonce ještě důležitější než dobrý jídelníček. „Zdravé stravovací návyky jsou velmi podstatné, myslím však, že pokud si chceme uchovat dobré zdraví po celý život, je pravidelné cvičení nejzásadnější,“ říká na webu Eaerth.com.