Čtvrtek 20. ledna 2022, svátek má Ilona
  • schránka
  • Přihlásit Můj účet
  • Čtvrtek 20. ledna 2022 Ilona

VIDEO: Střídal barvy, zvracel. Reportér málem nepřežil akrobatický let

Bylo to moje nejhorší natáčení. Na palubu mě vzal pilot ze čtyřčlenné skupiny The Flying Bulls Aerobatic Team, která předvádí leteckou akrobacii. Chtěli mi prezentovat, jakou sestavu ukážou na pardubické Aviatické pouti 1. a 2. června. Ze země je to krásná podívaná, ale let v kabině pro mě byla čirá hrůza a hlava se mi motala ještě týden po něm.

SMLSALOVINY aneb jak žít a přežít

Sledovat další díly na iDNES.tv

„Jak zvládáte atrakce na poutích?“ ptá se mě akrobatický pilot Jan Tvrdík, než nastoupím k němu do letounu. Přispěchal jsem s historkou, jak jsem už jako šestiletý po několika minutách strávených na houpačce celou noc zvracel. Od té doby se moc nezměnilo, raději nechodím ani na kolotoče. V pilotových očích je znát obava. On tuší, co mě v letadle čeká, já si to v tu chvíli ještě úplně představit nedokázal.

Letecká akrobacie je výzva

Přetížení a výkruty, motání se nahoru dolů. Akrobatické létání dá zabrat.
The Flying Bulls Aerobatic Team umí létat i hlavou dolů.
Reportér Matěj Smlsal to hlavou dolů bohužel nezvládá, celý zrudnul.
Smlsala museli po letu takzvaně uzemnit. Špatně mu pak bylo ještě několik dní.

Skupina The Flying Bulls Aerobatic Team existuje už více než šedesát let, její členové se samozřejmě postupně obměňují. „Létáme však pořád podle původní myšlenky, tedy akrobacii v těsné skupině jako jedno letadlo,“ popisuje Miroslav Krejčí, který pilotuje už dvaačtyřicet let. Skupina tvoří takzvaný diamant, kdy jeden letí vpředu, dva po stranách a jeden vzadu. My s Honzou budeme v letounu D, tedy na konci.

Před usednutím do letadla mi oblékají padák. Zároveň dostávám instrukce, jak ho použít. Už to mě děsí. „Kdyby nám to chcíplo, stalo se, nevím co, a hrozilo by, že s tím nedokážeme přistát ani do pole, nebo kdybychom byli nad rozsáhlým lesem, je bezpečnější z toho vyskočit. To znamená, že já bych otevřel kabinu, vy byste se vzepřel rukama, jako když jste nastupoval, a vyskočil. Poté byste hned zatáhl za madlo padáku,“ popisuje mi pilot Honza.

Nedokážu si představit, že v té výšce, kde fouká, dokážu vystoupit tak, aniž bych neodletěl a nefláknul se hlavou o křídlo, ale Honza mě nakonec uklidní tím, že se nic nestane a přistaneme v pořádku.

Red Bull Air Race Demo na Aviatické pouti

Celou dvacetiminutovou sestavu předvede The Flying Bull Aerobatic Team na Aviatické pouti v Pardubicích. Největším lákadlem je pak Red Bull Air Race Demo.

„Je to ukázkový závod tohoto šampionátu, kdy budou závodit dva piloti, Petr Kopfstein a Martin Šonka. Na pardubickém letišti bude postavena plnohodnotná trať a oba piloti budou ukazovat všechna specifika tohoto skvělého závodu, kdy se létá velmi rychle a velmi nízko kolem pylonů. Diváci tedy zažijí atmosféru závodů,“ popisuje jeden z organizátorů pouti Jan Rudzinskyj.

Diváci uvidí také skupinu Flying Bulls z Rakouska, své letouny předvede i armáda. „Lákadlem jsou také historické letouny ze druhé světové války,“ uzavírá Rudzinskyj.

Vzlétáme. Nejdříve si užívám krásné výhledy na krajinu kolem Jaroměře, odkud jsme startovali. Pak však přichází náklon doprava o devadesát stupňů a já začínám tušit, že tohle nebude pro mě. Ujistím se o tom hned vzápětí, kdy děláme přemet o tři sta šedesát stupňů.

Honza, který sedí v letounu za mnou, se raději po každém prvku ptá, jak zvládám. Několik prvních minut dělám hrdinu. Ve skutečnosti však trpím, přetížení prý dosahuje až 5G. Což opravdu není legrace.

Zelenám, červenám, zvracím...

Postupně měním barvy. Ze své klasické na zelenou, a když jsem hlavou dolů, tak na rudou. Poté opět na zelenou. Jakmile dolétáme sestavu, chce se mnou Honza dělat ještě další akrobatické prvky ve vyšším přetížení. Žádám ho, ať co nejdříve přistaneme.

Myslím na Honzova slova před odletem, že „zatím se tu nikdo nepozvracel, vždycky až potom“. Jenže v okamžiku, kdy už po akrobacii míříme relativně přímo na přistání, se ujímám premiantství. Ano, útroby se ozývají, zvládám však nakonec alespoň nic nepustit z pusy ven.

Doznat se ke svým potížím takto konkrétně si článek i čtenář zasluhuje. Taková totiž byla realita. Toto s vámi krkolomná akrobacie v letadle provede.

Po přistání mi je pořád hrozně špatně. Vedou mě k hangáru a pokládají na zem. „Lehněte si na záda a uzemněte se,“ říká mi pilot Jan Rudzinskyj. Několik minut ležím.

A ještě několik dní poté se mi motá hlava. Opravdu.

Autoři: ,
Témata: Smlsaloviny
  • Nejčtenější

Ženy před objektivem: Když činžák ukrývá milovnici BDSM

Je to jako nahlédnout do života neobyčejné obyvatelky obyčejného domu. Fotoset slovenské modelky Patrície naznačuje, že...

Za pachateli jsme jezdili do basy. Zpětná vazba je neocenitelná, říká Josef Mareš

Premium Býval elitním vyšetřovatelem, šéfem 1. oddělení, tedy pražské mordparty. Po 29 letech služby však Josef Mareš, tak...

Už víme, která část mozku je propojena s klitorisem. Vědci zdolali výzvu

Byla to velká neznámá. Zatímco odpověď na otázku, kam se v mozku otiskují reakce penisu, již vědci znali, kam míří...

Příliš lidskosti. Japonce dohnaly ke vzpouře moc důstojné podmínky zajetí

Premium Očekávali peklo, mučení, týrání. Když se jim dostalo důstojného zacházení a pohodlí, ponižovalo je to. Největší...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Kostlivec šňupající z poprsí byl zlý nápad, kála se žena

Než ono dílko předvedla, několikrát se ujistila, zda jsou mistři tatéři pořadu Tattoo Fixers Extreme připraveni na...

ANALÝZA: Tři důvody, proč Rusko vpadne na Ukrajinu. A tři další, proč ne

Premium Copak se asi odehrává v hlavě Vladimira Putina? To je otázka, kterou dnes řeší celý svět. Ruský prezident rozehrál...

Velký test samotestů na covid: lépe fungují výtěrové, některé neodhalí nic

Premium Ještě před dvěma lety znamenaly dvě čárky na testu, že se budou chystat křtiny, delta byly americké aerolinky, gama...

Nevěra dříve či později vztah zničí. A není cesty zpět, říká filmařka Sedláčková

Premium Vede doslova dvojí život ve dvou zemích. Ve Francii pracuje Andrea Sedláčková především jako střihačka filmů, u nás...

  • Další z rubriky

Jak dostát předsevzetí. Odměňujte se, nevynechejte dva tréninky po sobě

Vynést hrdě předsevzetí, najít tělocvičnu, upsat se ke cvičení, dokonce vyrazit na první trénink je docela snadné....

Boží mlýny mlely pomalu. Kruté vrahy usvědčil až po letech podivný požár

Premium Vražda je vždycky bestiálním činem, a o to zrůdnějším, když se obětí stane slabá žena, navíc kvůli nenasytnosti...

Pralidi neznali důchod. A evoluce po nás chce fyzickou aktivitu dodnes

Lidé se vyvíjeli k tomu, aby zůstali fyzicky aktivní i ve stáří. Tělo se tak dokáže opravovat a udržovat ve zdraví....

Dvě stařenky zavraždil a znásilnil postižený mladík. Cítil se nabuzený

Premium Co se to jenom dneska děje? Dřív to nebývalo! To si říká nejeden člověk, když ve zpravodajství slyší nové případy...

V obchodním centru Galerie Butovice vyřídíte vše, od pestrého nakupování až po vyzvednutí zásilky na poště
V obchodním centru Galerie Butovice vyřídíte vše, od pestrého nakupování až po vyzvednutí zásilky na poště

Navzdory nepříznivé situaci dnešní doby, otevřelo obchodní centrum Galerie Butovice několik dalších obchodů a rozšířilo svou pestrou nabídku o...

Co bolí nejvíc? Ani porod, ani kopanec do varlat. Lékaři sestavili žebříček

Bolí nejvíc porod, nebo když muže nakopnete do varlat? Ani jedno. Podle průzkumu britské Národní zdravotnické služby...

Zemřela Adalia Rose. Holčička, která předčasně stárla

Adalia Rose byla velkou bojovnicí. Podle lékařů měla zemřít kvůli progerii krátce po porodu. Dožila se ovšem patnácti...

Čtyři typy žen, které by chtěl mít každý muž po svém boku. Jste mezi nimi?

Možná právě vy si lámete hlavu nad tím, jak si zajistit přízeň stávající či budoucího partnera? V tomto směru záleží na...

Praktiky ve vile Playboy: orgie, orální sex se psem i ošklivé prostitutky

V novém dokumentu Secrets of Playboy (Tajemství Playboye) promluvily bývalé playmates o praktikách ve vile zakladatele...

Začínal se čtyřmi zaměstnanci, dnes jich má devadesát a prodává i do světa

Svou firmu založil navzdory již existující konkurenci. Po úspěšném startu začal s vlastní výrobou výtahů, později...