"S tím, že bys dojel někde hodně vepředu, samozřejmě nepočítej, ale když budeš systematicky trénovat, dojedeš se ctí. A v osobním maximu, které spolu stanovíme," tvrdí profesionální trenér Vojta Beran, který bude na mou přípravu dohlížet.
S jeho pomocí by tak mohla dopadnout realizace mého ztřeštěného nápadu absolvovat závod Salzkammergut Trophy pod rakouským Dachsteinem přece jen zdárně. Nebude to ale zadarmo. Nejdelší (207 kilometrů) závod horských kol v Evropě s celkovým převýšením přes sedm tisíc metrů bude velkou výzvou.
Na přípravu na Salzkammergut mám devět měsíců. O co v ní půjde hlavně?
Aby bylo tělo schopno pracovat co nejekonomičtěji. Při dlouhodobém výkonu nebude pracovat v metabolismu cukrů, zapojí se do něj všechny možné zdroje energie. Organismus na to musí být připravený, musí fungovat co nejefektivněji. Nebudeš jen trénovat, budeš mít i dietologické vedení a na to, aby ses nepřetížil, bude dbát fyzioterapeutka.
Přípravě mohu věnovat průměrně dvě až čtyři hodiny denně, je to pro tebe z trenérského hlediska dostačující?
Na pracujícího člověka je to tak akorát. Pokud se nám podaří dodržovat systém tréninků, měla by se ti zvýšit fyzická kondice tak, aby tělo bylo schopno zvládnout dlouhodobý výkon, který bude v daný den vysoký.
TAKHLE BUDE VYPADAT SCHÉMA MARKOVY PŘÍPRAVY
Byl by trénink jiný, kdybych mohl trénovat celý den?
Určitě bychom mohli tělo postupně zatěžovat víc. Měl bys totiž víc času na odpočinek, a platí, že správnou regenerací můžeme zvednout výkonnost až o třicet procent, byť ji mnozí sportovci stále ještě podceňují.
Jak vlastně bude trénink od listopadu do června vypadat?
Nejprve půjde o to, aby si tělo zvyklo na systematický řád, bude pravidelně zatěžované. Intenzita nebude vysoká, kromě kola přibude i plavání, běhání, kondiční posilování tak, aby se tělo fyzicky dobře připravilo a zpevnilo. Aby bylo schopné absolvovat i další etapy, které budou těžší a těžší. Přes zimu tělo kondičně připravíme, aby zvládlo následné přípravné závody, kterými se přichystáme na vrchol v podobě samotného závodu.
Jakého období se mám bát nejvíc?
Z pohledu psychiky to bude konec ledna, začátek února. Trénink se ti bude zdát stereotypní, budeš se těšit na cyklistické zatížení.
A kdy přijde satisfakce?
Chtěl bych, abys s námi v březnu či dubnu vyrazil na kemp někam do zahraničí, kde bychom vygradovali předsezonní přípravu a kde bys najel v teplém prostředí velký objem kilometrů a dostal tělo do formy.
TRÉNINKOVÁ PORADNA: Ptejte se na vše ohledně tréninku
Kromě vytrvalostního tréninku mě čeká i silový. Co to vlastně znamená?
Rozvoj kondice silové složky. Jednak na ní pracujeme všeobecně, v posilovně nebo při kondičním posilování, tedy formou dřepů či výběhů do kopce, kdy dobře rozvíjíme i oběhový systém, což je velmi přínosné. Speciálně na ní pracujeme na kole: máme silové intervaly na trenažéru, kdy po dobu tří až pěti minut jedeme na těžký převod.
Když jsme u převodů: je lepší jet samotný závod na lehčí převody, frekvenčně?
Určitě, protože švihovým pohybem tělo snáze překoná odpor a šetří se svaly, nedochází k takovým silovým výdajům. Kdybys jezdil jen s těžkými převody, závod bys nebyl schopen dokončit.
Vojta Beran je profesionálním trenérem cyklistiky, autorem tréninkového projektu Alltraining.cz, absolventem Fakulty tělovýchovy a sportu UK (držitelem nejvyšší trenérské licence – cyklistika), dlouholetým vrcholovým závodníkem Dukly Praha. Trenérské úspěchy: |
Článek vznikl ve spolupráci se serverem Alltraining.cz, který nabízí moderní tréninkové a dietologické vedení on-line. Poskytuje internetový tréninkový plán šitý na tělo, na Alltraining.cz si můžete též zdarma vést vlastní tréninkový deník, který můžete konzultovat s osobním trenérem.
Vyhrajte speciální sportovní ponožky a čepice od firmy MOOSE.Odpovědi na otázku "Kolikátého července se jede Salzkammergut Trophy 2010?" posílejte na redakční email redakce@xman.cz, do předmětu dejte MOOSE. Soutěž potrvá do 15. prosince letošního roku. Z autorů správných odpovědí vybereme pět, kteří obdrží poukázku na odběr zboží v internetovém obchodě moose.eu v hodnotě 1000 korun. Hodně štěstí! |
Partnerem tréninkového projektu je firma Bretton, dovozce kol Trek a Gary Fisher