Na letošní první trať seriálu Kola pro život vyrážela Radka v první vlně s číslem 174 v doprovodu Radima Kořínka, manažera, který se od počátku dubna stará o její přípravu na červencový cyklomaraton Drásal dlouhý 115 km. Pojišťovna Kooperativa, která projekt spolu s iDNES.cz už čtvrtý týden zaštiťuje, Radce věnovala kompletní cyklovýbavu a zapůjčila supermoderní sporttester Garmin 610. Díky němu budeme až do léta sledovat, jak se Radka pod profesionálním vedením odborníků zlepšuje.
Překvapení po startu
"Byl jsem strašně zvědavý, jak se bude Radka na biku pohybovat mezi zkušenými borci na čele závodu. Závod Trans Brdy je těžký, kousek po startu se šlape do pětikilometrového prudkého kopce, to je divočina," říká Radim Kořínek.
A nezastírá, že jej Radka překvapila: "Jela moc hezky. Dokonce jsme během stoupání pár závodníků předjeli, až jsem si říkal, jestli to zbytečně nepřepískla. Ale podle sporttesteru zvládala vše v pohodě a s rezervou."
Závod si pochvalovala i Radka: "Nejdřív jsem v depu odevzdala kolo, které mi mechanik seřídil jako ostatním profizávodníkům. Pak jsem dostala na cestu pití, energetické tyčinky… Na startu jsem se postavila mezi borce v první vlně. Dřív jsem vždycky startovala někde na chvostu. Tentokrát jsem si to proto strašně užívala."
Během dvou hodin a padesáti minut, za něž cyklomaraton Trans Brdy zvládla, nikde nepociťovala žádnou krizi. V těžkém terénu se držela Radima Kořínka jako klíště a kopírovala jeho stopu.
"Byl to zážitek, jet za člověkem, který má pro kolo absolutní cit a v technických úsecích vždycky zvolí ideální stopu. Za jízdy jsem mohla okoukat, jak zvládat prudké stoupání posunutím těžiště hodně dopředu a naopak při sjezdu jsem se učila jít dozadu za sedlo," vyprávěla Radka nadšeně po závodě. "Také můj nový bike úplně letěl. Jsem vděčná, že jsem dostala možnost nové devětadvacetipalcové kolo vyzkoušet."
Zlepšit aerobní kapacitu
Od chvíle, kdy byla Radka vybrána, tráví na kole několik hodin každý den, protože pro závod Drásal musí zapracovat na zlepšení vytrvalosti. Znamená to najezdit relativně velké objemy v aerobním režimu. (Přečtěte si, co vše o Radčině kondici prozradily zátěžové testy)
"V týdnu trénuji vždy v pondělí, úterý a ve čtvrtek. Ve středu a v pátek chodím na tréninky s dětmi, které jezdí v cyklistickém oddílu ACT leraK. O víkendu se mi osvědčil dvoufázový trénink," říká Radka. Při tréninku se snaží udržovat tempo do 150 tepů, jak jí kladl na srdce lékař Karel Martinek, který má na starosti i některé naše nejlepší cyklisty, třeba bikerku Terezu Huříkovou a olympionika Jana Škarnitzla. Právě on podrobil v polovině dubna čtenářku Radku zátěžovým testům ve svých laboratořích CASRI a pomohl jí sestavit spolu s Radimem Kořínkem tréninkový plán.
I během kontrolního závodu Trans Brdy dostala Radka za úkol držet své tempo a nepřepálit možnosti.
Láska na první pohledRadka Haasová z Blanska, která byla vybrána z 423 čtenářů iDNES.cz, si týden před závodem Trans Brdy převzala profesionální závodní kolo Specialized S-Works Fate Carbon 29''. "Když mi Radim Kořínek kolo předával, prorokoval, že se s ním po Drásalovi budu jen těžko loučit. Hned po prvním svezení jsem pochopila proč… Nikdy bych nevěřila, že v jízdě na obyčejném a profesionálním kole může být takový rozdíl. Byla to láska na první pohled. Několik dní jsem kolo parkovala v ložnici vedle postele," směje se Radka, "teď po jízdách v terénu už muselo do garáže, ale před každým závodem ho vždycky hodím úplně do gala." |
"Jen na startu mi Radim řekl, že se mám snažit držet balíku. Kopírovala jsem tedy tempo závodníků kolem sebe, čímž mi vyletěly tepy místy až na 180, ale na rovinkách a v tempových úsecích jsem to držela kolem 170, což mi Radim schválil."
Podle Martinka má Radka slušné silové předpoklady, takže není třeba zásadně zvyšovat aerobní výkon. Musí však zlepšit aerobní kapacitu, tedy udržet maximálně možný aerobní výkon po co nejdelší dobu, aby extrémně náročný závod Drásal v pohodě zvládla. "V dlouhém cyklomaratonu jako Drásal potřebuje brát až pětadevadesát procent energie z tuků a z cukrů v aerobním efektivním režimu za přístupu kyslíku, kdy se nevytváří kyselina mléčná. A právě to se Radka musí naučit," říká Martinek.
Přestože Radka nejela závod Trans Brdy "na plný plyn", skončila výborně. Zvládla kopce i technické sjezdy přes kořeny a kameny.
"Byly úseky, kde závodníci seskočili z kola a tlačili. Radim mě učil, jak zvolit posed a bez extrémního úsilí prudký kopec vyjet. Vždycky neuvěřitelně prokličkoval v chumlu cyklistů, kteří kola tlačili. Budu to trénovat, protože když člověk nesesedne z kola, může získat dost času k dobru."
Radim Kořínek dorazil za Radkou do cíle s dvouminutovým zpožděním. Na čtyřicátém kilometru totiž pomáhal zraněnému cyklistovi. Ačkoliv byl přesvědčen, že Radku v těžkém terénu určitě dožene, ujela mu. Mezi ženami skončila osmá (pátá ve své kategorii) s časem 2:49:50,4 a se ztrátou 20 minut za absolutní vítězkou Denisou Stodůlkovou.
Příští kontrolní bikemaraton Orlík Tour Kooperativy, čtyřiapadesát kilometrů s převýšením 1 700 m, čeká Radku 8. června. Do té doby bude pilně trénovat a také si na svém závodním kole nechá v dílně Radima Kořínka odborně nastavit správný posed.