Dotázaní mohli vybrat až tři problémy z patnácti nabízených a okruh zmínilo 45 procent z nich. Třetí místo obsadili bezdomovci.
Pražany naopak tolik netrápí, že se nestavějí byty. I když se o jejich nedostatku mluví hodně, pražští kandidáti musí počítat s tím, že jejich voliči už otázku bydlení mají vyřešenou a spíš upřednostňují životní prostředí, tedy zeleň místo dalších domů. Obyvatelé bohatého města také tolik neřeší ceny lístků na tramvaj.
Tento poznatek je špatnou zprávou pro lídra ČSSD Jakuba Landovského, který na nulovém jízdném postavil volební kampaň.
„Autem sice nejezdí úplně všichni Pražané, ale jezdí jím skoro každý s výjimkou seniorů. Nízké preference ČSSD ukazují, že MHD zdarma lidi moc neoslovuje. Výdělky v Praze jsou vyšší a klíčové skupiny lidí jako senioři už zdarma stejně jezdí,“ komentuje ředitel výzkumu u STEM/MARK Pavel Šimoník.
Připomíná, že Prahu nehyzdí žádná ghetta chudých, takže Pražanům vlastně ubírají na estetickém dojmu jen ti bezdomovci. „Pražané jsou v tomhle směru trochu přecitlivělí,“ doplnil Šimoník.
Nálady voličů a jejich poptávka s léty mění. Před deseti a více roky bodovali spíše kandidáti s důrazem na zdravotnictví. Slušelo se slíbit, že v místní nemocnici nezanikne žádné oddělení. Tu a tam se jako téma prosadila i bezpečnost.
Zdravotnictví je však dnes podle Šimoníka spíš celostátním tématem a bezpečí lidem chybí nárazově buď po teroristickém útoku, nebo skokovém nárůstu kriminality. Naposledy volby ovlivnila uprchlická krize, ale to už jsou také tři roky.
Zmíněnou dopravu má na starosti náměstek primátorky Petr Dolínek (ČSSD), který opět kandiduje. Hájí se, že se opravuje hodně, jelikož Praha dohání dluh z minulosti.
„Do oprav komunikací a mostů šlo v posledních letech rekordní množství peněz. Lidem logicky velmi vadí uzavírky, ale i z průzkumů jasně vyplývá, že opravovat poté, co v minulosti Praha zaspala, se musí. Průtahy kolem dostavby Pražského okruhu trápí i mě. Naštěstí se nám povedlo dotlačit stát ke zrychlení prací,“ odpověděl Dolínek.
Okruh? Víme, děláme na tom
MF DNES oslovila i lídry stran, které mají největší naději vést hlavní město. Bývalý primátor Bohuslav Svoboda (ODS) nebyl výsledky nijak překvapen.
„S Pražany se denně bavím. Věci, které zaznívají v diskusi nejčastěji, se v průzkumu objevily. V případě Pražského okruhu musíme ihned po volbách začít vyjednávat s vládou a tlačit na to, aby byla co nejdříve dokončena spojka mezi Běchovicemi a dálnicí D1. Zároveň je ale nutné pracovat na dokončení Městského okruhu, které má vedení města ve svých rukou,“ odpověděl Svoboda.
Jeho soupeř z ANO Petr Stuchlík tvrdí, že je ještě rychlejší a vlastně už na okruhu dávno pracuje.
„Oba okruhy – vnitřní (Městský) i vnější (Pražský) jsou pro zlepšení automobilové dopravy zásadní. Na rozdíl od soupeřů na rychlé dostavbě pracuji již teď. Ve spolupráci s ministerstvem dopravy jsme ve středu oznámili iniciativu k zařazení vnitřního okruhu mezi prioritní stavby, a tak urychlili jeho dokončení na přelomu let 2028 a 2029. Ostatní pouze mluví a slibují, ale nedělají nic,“ vymezil se vůči rivalům Stuchlík.
Pražský okruh je hotový jen zhruba z půlky. Z chybějících úseků se nejdřív začne stavět asi právě spojnice dálnice D1 a Běchovic na jihovýchodě.
Landovského zase nijak nerozhodilo, že jen devět procent Pražanů podle výzkumu řeší cenu lístků na tramvaj. „My máme zase jiný výzkum, kde lidé odpovídali, jestli chtějí jezdit zadarmo, nebo za peníze. Samozřejmě jich víc upřednostnilo jízdu zadarmo,“ reagoval Landovský.
Dotázaní ještě hodnotili nynější vedení magistrátu. Jenom pouhá dvě procenta lidí jsou se správou Prahy „velmi spokojená“. Naopak „naprosto nespokojených“ je 17 procent a „spíše nespokojených“ 43 procent. Obě skupiny dávají dohromady nadpoloviční většinu. Primátorka Adriana Krnáčová i proto už nekandiduje, zatímco Dolínek se pokusí o nápravu reputace.