„Motoristé fakt nejsou jen o autech. Jsou o všem, co je důležité pro obyčejné lidi. Věříme na práci, odpovědnost a svobodu. A právě proto jdeme do voleb a vyrážíme za vámi,“ řekl Macinka.
Ekonom Vladimír Pikora pak nastínil program v oblasti financí. „Stát je potřeba opravit, aby nezbankrotoval a nezruinoval vlastní občany. Schodky je třeba řešit nižšími výdaji, nikoliv dalšími daněmi. Stát nesmí být krkavcem. Zaměříme se na výdajovou stránku, zastavíme dotace na nesmyslné klimatické projekty a další věci,“ slíbil Pikora.
Europoslanec a čestný prezident strany Filip Turek pak shrnul program Motoristů v oblasti zahraniční politiky. Strana podle něj nechce opustit Evropskou unii ani NATO. „Nechceme vystupovat, to by nám stejně nikdo nedovolil. Odmítáme ale, aby nám Brusel diktoval. Jsme pro spolupráci, ne pro podřízenost,“ poznamenal Turek.
K problematice migrace se následně vyjádřil lídr v Moravskoslezském kraji a šéf mládežnické organizace Motoristů Matěj Gregor. „Razantně odsuzujeme migrační pakt. Pokud budeme ve vládě, uděláme vše, aby nevstoupil v platnost. A pro ministra Rakušana máme jasný vzkaz: migranty jedině do vašeho stanu,“ prohlásil Gregor.
Turek kandidaturu stále promýšlí
Motoristé zatím jako jedni z mála nepředstavili kompletní složení lídrů. Známa jsou zatím jen čtyři jména: v Praze povede kandidátku Boris Šťastný, v Královéhradeckém kraji Renata Vesecká, na jihu Moravy šéf strany Petr Macinka a v Moravskoslezském kraji právě Matěj Gregor.
Konzervativní pionýrák na Seči. U přehrady debatovali Turek, Havlíček nebo Okamura![]() |
Turek jako nejvýraznější tvář strany s kandidaturou stále váhá. „Budu součástí kampaně, budu na všech letácích a pravděpodobně i na těch největších akcích. Nedozvěděli jste se, zda budu kandidovat. Na toto rozhodnutí je ještě dost času, tak mi ho, prosím, dopřejte,“ vzkázal na Žofíně Turek.
Sám v březnovém rozhovoru pro iDNES.cz sice připustil, že by ho křeslo ministra lákalo, to ale Motoristé nemají vůbec jisté. V posledních týdnech se pohybují kolem pětiprocentní hranice pro vstup do Sněmovny, nejnovější průzkum agentury STEM pro CNN Prima News jim přisoudil 4,5 procenta.
ANO nemá nic nového. Volby budou těsné, hodnotí experti posuny v průzkumech![]() |
Že bude Turkovo rozhodnutí pro vyhlídky Motoristů rozhodující, potvrzují i politologové. „Dynamika kampaně Motoristů bude hodně závislá na tom, jestli bude kandidovat. Ačkoliv není přímo členem, je polarizující osobností. Motoristé už nemají jiného člověka, který by vyvolával tak silnou pozornost a reakce,“ řekl iDNES.cz politolog Aleš Michal z Fakulty sociálních věd Univerzity Karlovy.
Turek má na rozmyšlenou ještě přes dva měsíce. Nejzazší možný termín, do kterého musí letos strany odevzdat kandidátky, je 29. červenec.
Na dálnici 160 km/h a rušit radary
Kromě lídrů jsou Motoristé zatím poměrně skoupí i na podrobný program. Jasno je alespoň v tématu dopravy. Po kauze Turkovy zběsilé jízdy vyrukovali s návrhem, že po volbách prosadí na dálnicích plošné zvýšení maximální povolené rychlosti na 160 km/h.
Pražský lídr Boris Šťastný následně v rozhovoru pro iDNES.cz prohlásil, že se zasadí i o hromadné rušení takzvaných stacionárních radarů ve správě radnic.
„Pokládám za zvrhlé, že existují města jako Říčany, kde je 66 radarů měřících rychlost, jejichž hlavním smyslem je přinést desítky milionů do městské pokladny. My jsme pro zásadní rušení těchto kamer s tím, že by se mělo velmi pečlivě zvažovat, kde mají zůstat,“ řekl v rozhovoru.