„Z vizuálu je patrné, že SPOLU sází na faktor Grolich, který na jižní Moravě bodoval a velmi dobře na své voliče zapůsobil. Přesně tuto fosforově zelenou barvu hejtman Grolich využíval,“ hodnotí kampaň SPOLU marketingový expert Petr Lesenský ze společnosti Lesensky.cz.
Podle mluvčí lidovců Ivy Petrusové za kampaní SPOLU stojí český designér Pavel Fuksa. Trojkoalice ale podle informací iDNES.cz spolupracuje na marketingu současné kampaně právě i s lidmi, kteří hejtmanu Grolichovi dopomohli k úspěchu v krajských volbách. „Jak jsme již avizovali po obměně vedení, s týmem Jana Grolicha jsme v úzké spolupráci,“ říká Petrusová.
Lesenský dodává, že výrazné barvy nyní strany s oblibou využívají, protože zaujmou na první pohled. „To je asi to, o co koalici SPOLU jde,“ míní.
S tím souhlasí také specialista na politický marketing Otto Eibl. „Výrazné barvy jsou zdálky vidět a fungují jako maják ve vizuálním smogu, který je všude kolem nás. Takže spíš než o kopírování trendů bych viděl snahu o co největší odlišení se a co nejvyšší viditelnost,“ vysvětluje.
Buďte jako Churchill, slyšel Fiala od fanouška. Jak SPOLU zahájilo kampaň![]() |
Důležitější než barvy je podle něj poselství, které se snaží kampaň předat. „A tady je na místě pochválit, že to je pozitivní a představuje pro voliče mentální kotvu,“ dodává.
Vyznění sloganů hodnotí kladně i Lesenský. „Jde o racionální volbu, protože zahraniční politika a demokratické hodnoty je jedna z mála věcí, které se vládě daří solidně komunikovat, zatímco jejich hlavní soupeři stále neví, jak se k celosvětovým změnám postavit,“ prohlašuje.
Podle Lesenského může nový vizuál SPOLU připomínat kampaň Pirátů a Starostů v roce 2021. Nejde ale podle něj o snahu někoho kopírovat. „Jde o jeden z moderních fontů, které jsou dnes využívány i světovými korporacemi. Důležitější je barva a nakonec samotný claim (slogan, pozn. redakce),“ říká.
Volby by vyhrálo ANO, posílilo SPOLU a Piráti. Motoristé mimo Sněmovnu![]() |
Mluvčí STAN Sára Beránková se k možné podobnosti obou kampaní odmítla blíže vyjádřit. „Soustředíme se na sebe,“ uvádí. Zástupci Pirátů na dotazy iDNES.cz neodpověděli.
„Když jsme ve STAN přišli s novou grafikou a použili žlutý a růžový zvýrazňovač, ještě zbyl v krabičce volný zelený. Zelené SPOLU,“ okomentovala na sociální síti X kampaň trojkoalice poslankyně Starostů Lucie Potůčková.
Ani předseda Pirátů Zdeněk Hřib se k podobnosti grafiky nevyjádřil, zato využil příležitost koalici SPOLU kvůli zelenému vizuálu zkritizovat. „Je zjevné, že se snaží distancovat od symbolů, které dříve sami podporovali, jako byly červené čepice, a teď se najednou staví do role jejich odpůrců. Tento obrat působí jako účelový pokus zamaskovat vlastní podíl na šíření populismu, který v minulosti pomáhala normalizovat,“ vadí Hřibovi. Červenými čepicemi myslí podporu Donalda Trumpa v amerických volbách.
„Zelený rebranding“ si pochvaluje například ministr životního prostředí za KDU-ČSL Petr Hladík. „Mně se to hrozně líbí, je to super. Zelená tam je, takže jako ministr životního prostředí jsem šťastný,“ dodává Hladík.