ilustrační snímek

ilustrační snímek | foto: Petr Lundák, MF DNES

Prodat klenot Budvar? Ani náhodou, ujišťují jihočeští lídři stran a hnutí

  • 84
Je to už tradice. Před volbami do Poslanecké sněmovny vždy někdo z vrcholných politiků otevře téma prodeje Budějovického Budvaru. Jiné to není ani letos. Jihočeští lídři krajských kandidátek však privatizaci odmítají.

Šéf Pirátů Ivan Bartoš či předsedkyně TOP 09 Markéta Pekarová Adamová by se možné privatizaci národního podniku nebránili. Domnívají se, že stát by pivovar neměl provozovat. Naopak předseda lidovců Marian Jurečka prodej jednoznačně odmítá.

MF DNES proto oslovila lídry všech 18 jihočeských kandidátek, aby se jich zeptala na jejich postoj ve věci světoznámého pivovaru. Všechny odpovědi, které dorazily, byly jednoznačné.

„Národní poklad, klenot, rodinné stříbro, v žádném případě neprodávat.“ To se v reakcích opakovalo hned několikrát.

„Jsem zásadně proti privatizaci Budvaru. Je zřejmé, že pouze jeho držení v rukou státu brání likvidaci značky známé po celém světě,“ reagoval například lídr ČSSD Ondřej Veselý.

A podobně mluvila i jednička Zelených Dana Kuchtová. „Neexistuje žádný relevantní důvod, proč Budvar prodávat. Naopak, jako národní pivovarnický podnik je důkazem toho, že i stát může dobře podnikat a hospodařit,“ uvedla mimo jiné.

Také Kuchtová zdůraznila ochranné známky Budvaru, které jsou vázané na národní podnik. „Jakákoli transformace by mohla znamenat další složité spory,“ doplnila.

Ty vede českobudějovický podnik s pivovarnickým gigantem Anheuser-Busch InBev prakticky už přes sto let a po celém světě se mnohokrát soudily o registraci ochranné známky, etikety Budweiser Budvar.

Jasně se vyjádřili i lídři největších parlamentních stran. „Budvar by měl určitě zůstat národním podnikem, protože je to rodinné stříbro, jedno z posledních, které stát ještě má,“ konstatoval ministr životního prostředí Richard Brabec (ANO), jenž je jedničkou na jihu Čech.

U ODS je to Jan Bauer, který napsal, že tato otázka vůbec není na stole. „A to nejen z důvodu nevyřešených známkoprávních sporů. Osobně bych ale ocenil větší dárcovskou angažovanost Budvaru v souvislosti s projekty v Jihočeském kraji,“ napadlo ho.

Regionální lídr Pirátů a STAN Lukáš Kolářík reagoval, že pivovar prodávat nechtějí. „Je sice otázka, zda by stát měl vařit pivo, když mu paradoxně nepatří ani základní služby, například elektřina a voda, ale když ho vaří, tak nevidím důvod v tom nepokračovat,“ uvedl.

Budvaru se loni dařilo

Rozepsal se také Ladislav Vrabel, lídr Otevřeme Česko normálnímu životu. I on se domnívá, že má podnik zůstat v rukou státu. „Pokud vlastníte jakýkoli majetek, který časem hodnotu neztrácí, ale naopak zvyšuje, nebudete se jej přece zbavovat. Necháte jej pro vaše děti,“ napsal mimo jiné. Navíc podle něj existuje riziko, že prodej by mohl být spojený s korupcí.

„Je to tradiční produkt, díky němuž znají Česko a Budějovice po celém světě. Prodej tohoto podniku by proto byl krátkozraký,“ zdůraznila Ivana Kerlesová, jednička Přísahy, a Budvar označila za rodinné stříbro.

Je pravdou, že i přes složité koronavirové období se pivovaru dál daří. Důkazem jsou výsledky za rok 2020. Meziročně Budějovičtí zvýšili výstav piva o tři procenta na celkový objem 1,731 milionu hektolitrů. To je nejvyšší výstav v historii pivovaru. A stejné to bylo i v případě vývozu. Tržby dosáhly rovněž rekordních 2,812 miliardy korun.

Budvar putuje do téměř 80 zemí světa. Tradičně nejvýznamnějšími exportními trhy jsou Německo, Polsko, Slovensko, Rusko a Spojené království. Více než 90 procent vývozu tvoří klasický ležák Budweiser Budvar Original.

I loni pokračoval pivovar s modernizací, která začala v roce 2015. Na investice před rokem vynaložil 410 milionů korun a do provozu uvedl novou lahvovou linku.