Auta mám ráda, Turek by se divil, co všechno už jsem řídila, říká Pirátka Šípová

  12:31
Piráty v sobotu čeká ve Zlíně celostátní sjezd. Budou na něm volit lídra a hlavní tvář sněmovních voleb. Kromě předsedy strany Zdeňka Hřiba se lídryní má zájem stát i senátorka Adéla Šípová. „Můžeme si vzít příklad z Progresivního Slovenska,“ nabízí svou vizi Pirátů.
Pirátská senátorka Adéla Šípová (7.2.2025)

Pirátská senátorka Adéla Šípová (7.2.2025) | foto:  Petr Topič, MAFRA

Pirátům se v několika volbách za sebou nedařilo. Co byste udělala, abyste ten trend otočila?
Chtěla bych se vrátit ke kořenům. Často slýchám, že už nejsme takoví, jací jsme byli v roce 2017. Chtěla bych se vrátit k momentům, kdy já jako obyčejná volička jsem se seznámila s Pirátskou stranou a rozhodla jsem se, že ji chci volit. Byly to chvíle, kdy jsem Piráty viděla jako dravé, motivované, kompetentní lidi navrhující řešení.

Po konci Ivana Bartoše v čele strany jsme zaznamenali tiskové zprávy od Pirátů o tom, že jsou proti vatikánské smlouvě, jsou pro legalizaci konopí. Je to už ten návrat ke kořenům?
Ještě bych to doplnila. Jsem profesí advokátka a vždy pro mě byla důležitá spravedlnost a to, že Piráti se zastávají těch, kteří tahají za kratší konec provazu.

Podívejme se, co se děje ve světě. Liberální politika je na ústupu. Nebo možná ne na ústupu, ale prostě to vypadá, že krize vytěsňuje liberály z politického prostoru, a mně to dělá starosti. Myslím si, že my jako Piráti máme poukazovat na to, že Česká republika je součástí evropského společenství a jedině v Evropské unii jsme silní.

Sama jsem v Senátu členkou výboru pro evropské záležitosti a jakoby držím ten prst na tepu evropské dynamiky a tohle bych jako lídryně kandidátky chtěla zvedat.

Může ale zrovna tohle Pirátům pomoct? Jak sama říkáte, celosvětový trend je opačný.
Vládní koalice tvoří ti silnější, to ale neznamená, že by měla chybět opozice. Pirátská strana asi v následujícím funkčním období nemůže pomýšlet na vládní angažmá, ale měli bychom být opravdu tou konstruktivní opozicí.

Můžeme si vzít třeba příklad z Progresivního Slovenska a být podobnou silou v Česku.

Rovnou počítáte, že Piráti budou příští čtyři roky v opozici?
Každá politická strana musí cílit na to, aby byla ve vládě. Ale taky jsem realistka a vidím, jak se to vyvíjí. Příští vládu pravděpodobně bude tvořit současná opozice.

To ale ještě neznamená, že bychom neměli mít vizi, co budeme dělat za 10 let. Já tyto vize mám a politická strana jako Piráti má v Česku své místo a vždycky tu bude určitá část voličů, kteří budou chtít program, který nabízíme.

Proč byste měla být lídrem Pirátů do Sněmovny vy a ne Zdeněk Hřib?
Svou kandidaturu vnímám jako nabídku členům a členkám naší strany a bude na nich, koho si vyberou z nás dvou. Je to nabídka, je to výraz demokratického uspořádání strany. Není to o tom, že bych říkala, že já jsem lepší než Zdeněk. Jsem prostě jiná než on.

V něčem se ale určitě chcete od Zdeňka Hřiba odlišit.
Já jsem neřekla, že bychom byli stejní. Oba jsme různé typy osobností. Má prezentace oslovuje třeba více voličky. Jsem velká demokratka a můžu nabídnout parlamentní zkušenost, jsem pátým rokem v Senátu. To je oproti Zdeňku Hřibovi moje výhoda a v kampani by se to určitě mohlo hodit.

Hřib vstupuje do celostátní politiky a bojuje o Sněmovnu. Cítím podporu, řekl

Máte ráda auta? Piráti se poslední dobou stávají cílem kampaně ze strany nově vzniklých Motoristů, možná díky tomu, že právě Zdeněk Hřib je pražský radní pro dopravu a preferuje MHD.
Tak Piráti byli vždycky cílem nějaké antikampaně. V předchozích letech to byla migrační politika, to jsem si užila plnými doušky ve své senátní kampani. Teď jsou to samozřejmě auta.

Nevím, nakolik to bude rezonovat, jestli to bude opravdu úplně to klíčové téma. Bylo to v eurovolbách, nevím, jak dlouze lze toto téma recyklovat, ale je zjevné, že Evropa je teď v určité krizi, pokud jde o automobilový průmysl. Já osobně nemůžu hovořit o tom, jaký vztah mají k autům kolegové z Pirátské strany. Já vám sama můžu říct svůj osobní postoj.

Sem s ním.
Nebudu vám říkat, jaké mám auto. Protože nemám žádné, mám služební vůz, který mám k dispozici. Osobně žádné auto nemám, ale musím upřímně říct, že já mám auta ráda.

Dříve jsem jezdila veterány a de facto umím řídit cokoliv, co má čtyři kola. Baví mě to. Ale opravdu něco vlastním. Mám motorku Guzzi Nevada a s tou jezdím na výlety s bráchou. Ze všeho nejraději ale jezdím na kole.

Proč už neřídíte?
Proč jsem se toho zřekla? Můj táta měl veterány rád, ale už nežije. Takže už nemám s kým tuhle vášeň sdílet. Samozřejmě přeju veteránovým fanouškům. Já jsem i někdo, kdo se veteránských akcí účastní, takže mám i videa, jak řídím silná auta z válečné doby.

Docela dobře bych si mohla i s panem Turkem popovídat o těchto věcech a myslím si, že by byl asi překvapený, jak jsem v tom fundovaná. Je problematické, jakým způsobem jsme se jako Česká republika stali závislými na této oblasti. Nesmíme se otáčet zády ke strachu voličů a voliček, že nebudou mít na elektromobil.

Co to znamená?
Naše politika musí být ohleduplná k lidem, kteří nežijí ve městech, protože ve městě můžete použít veřejnou dopravu. Zdraví lidé, pokud chtějí a můžou, dostanou se do práce nebo do školy na kole. Já to považuju i za určitou součást zdravého životního stylu, ale jsem z vesnice, bydlím na vesnici a lidé z vesnice, ti se prostě potřebují do práce dostat a potřebují k tomu auto.

Takže jde o to ochránit zejména zranitelné lidi, kteří si nemohou dovolit elektromobil. Musí mít možnost dostupné dopravy.

Většina lidí si dnes nemůže dovolit elektromobil, netýká se to jenom zranitelných skupin.
Ani já si ho nemůžu dovolit. Jenom chci říct, že já bych si ho hrozně přála. Přála bych si, aby naše škodovka byla schopná dodávat na trh dostatečné množství cenově přijatelných lidových elektromobilů. A zejména naše podnikatelské prostředí potřebuje stabilitu, není možné jeden rok říkat, že budeme podporovat elektromobily, abychom v druhém roce obrátili.

Automobilky vždy musely inovovat svou výrobu, i naše Škoda. Postupný přechod na elektromobilitu je celosvětový trend a my bychom v něm neměli zaostávat za Asií ani Amerikou.

Pirátská senátorka si chválí stavební řízení. O kolaudaci požádala za 10 minut z mobilu

Jak vidíte svoje šance na úspěch? Na podzim jste podpořila Lukáše Wagenknechta, strana si ale zvolila právě Hřiba.
Jsem si vědoma, že je obvyklejší, aby lídrem kandidátky byl předseda. To je pro mě nevýhoda. Zdeněk Hřib ostatně původně odmítal být lídrem. Nicméně moje kandidatura souvisí i s tím, že jsem se vždycky snažila podporovat ženy, aby vstupovaly do politiky.

V Česku máme poměrně slabé zastoupení žen v politice. Svoji kandidaturu proto považuji i za určitý způsob, jak inspirovat ostatní. Přála bych si, abychom měli více zákonodárkyň, a musíme tomu uzpůsobit i to, jakým způsobem ty ženy kandidují.

Takže i kdybych neuspěla jako lídryně strany, považuji svoji kandidaturu za důležitou pro ostatní političky do budoucna. Ženy do čela prostě patří.

Omlouváme se, ale teď to trochu zní, že jedničkou do sněmovních voleb moc být nechcete, ale spíše chcete být inspirací pro ženy a zároveň ukázat, že Zdeněk Hřib bude mít protikandidáta.
Já bych si velmi přála být sněmovní lídryní, protože bych měla zásadní vliv na kampaň a určitě bych se do ní otiskla jinak, než to dělá Zdeněk Hřib. A to, jaká bude kampaň, je dost podstatné i pro mou politickou práci. Nabízím totiž jiný styl. Tohle je ale debata, která proběhne na celostátním fóru.

Usilujete o pozici lídryně, chcete kandidovat do Sněmovny. Ten trend je ale spíš opačný, poslankyně si stěžují na poměry ve Sněmovně, že práce v ní je skoro neslučitelná s rodinným životem a poslanci prchají do Senátu.
No, já mám výhodu, že nebydlím daleko, jsem Středočeška. Mrzí mě, že kolegyně Klára Kocmanová, Martina Ochodnická a Marie Jílková odcházejí ze Sněmovny, jejich návrhy jsem v Senátu vždycky podporovala. Jen bych ráda doplnila, že to nejsou jenom poslankyně/matky, které nechtějí obhajovat mandát.

Jsou to i další mladší poslanci/otcové, jen se o nich tolik nepíše. Je rozhodně chyba, aby politici, kteří jsou rodiči školáků, nebyli ve sněmovně zastoupení kvůli nesmyslným pravidlům jednání sněmovny. Je to ke škodě všem.

A jste na to připravená? Na všechny ty obstrukce, nepředvídatelné okolnosti, mnohem nepřátelštější prostředí než v Senátu?
Já jsem připravená. Vždycky jsem byla pracovitá, hodně houževnatá a tvrdohlavá. Bude to náročnější, ale jsem na to připravená. Rozhodně to není, že bych nevěděla čeho jdu. Mé děti mě v tom podporují, protože mimo jiné prosazuji opatření pro lepší budoucnost jejich generace.

Není to pro stranu riziko? Když uspějete, Piráti přijdou o jediného svého zástupce v Senátu.
Tohle určitě budeme debatovat i na celostátním fóru. Je to největším minusem toho, když budu kandidovat do Sněmovny. Zároveň ale ve chvíli, kdy pirátská poslankyně Klára Kocmanová ohlásila, že za Středočeský kraj už nebude kandidovat, mám potřebu ji zaskočit.

Po mém zvolení do Senátu to byla moje první asistentka, mám k ní velmi blízko a vím, že ji lidé mají rádi a litují, že už nebude pokračovat.

I když se nestanete celostátní jedničkou, tak uvažujete, že budete kandidovat do Sněmovny jako lídryně ve středních Čechách?
Uvažuji o tom, ale zatím nevím, jak se rozhodnu.

„Trump se ukázal politicky silnější.“ Ukrajinu čeká změna, shodli se experti

Nejčtenější

Poslední týden na daňové přiznání za rok 2024 online. Jak na to?

Nejen podnikatelé, drobní živnostníci a osoby samostatně výdělečně činné musí podat daňové přiznání. Ale také někteří zaměstnanci, řada důchodců, studentů a dalších poplatníků, kteří si v roce 2024...

Turek jel rychlostí přes 200 km/h a fotil se u toho. Policie věc prošetřuje

Europoslanec Filip Turek (Motoristé sobě) se na svém účtu na Instagramu pochlubil fotkou, ze které je patrné, že jel po dálnici přes 200 kilometrů za hodinu. Z popisku vyplývá, že se mělo jednat o...

Po rychlé jízdě zemřel řidič v hořícím autě. Turek spekuluje o krvi na rukou médií

Hasiči v Brně v pondělí našli v hořícím voze mrtvého muže. Podle prvotních informací jel vůz po účelové komunikaci vysokou rychlostí a vjel do křoví. Policie zjišťuje okolnosti události. Řekli to...

Papež František zemřel. Bojoval s nemocemi, bylo mu 88 let

Papež František v pondělí ráno zemřel. „Drazí bratři a sestry, s hlubokým smutkem musím oznámit smrt našeho Svatého otce Františka,“ ohlásil kardinál Kevin Farrell ve vatikánské televizi. Papež...

Američané zadrželi na letišti mladé německé turistky. Musely se svléknout

Americká pohraniční stráž zadržela na Havaji dvě mladé německé turistky, protože neměly vybrané místo, kde budou přebývat. Měly přitom potřebné dokumenty ke krátkodobému pobytu. Američané tvrdí, že...

Drony zásadně promění vysokohorskou turistiku. Šerpové mají strach o práci

Premium

Až dosud byli Šerpové, legendární himálajští terminátoři, pro expedice v nejvyšších světových horách nepostradatelní. Teď jim ale vyrostl zdatný konkurent, který může zásadně proměnit celý byznys...

28. dubna 2025

Musí se začít lovit bachyně, říká studie. Zvýšené odstřely jinak nepomůžou

I když se počty odlovených divokých prasat v ČR stále zvyšují, nevedou odstřely k reálnému snížení přemnožené černé zvěře. Ukazuje to nová studie výzkumníků z České zemědělské univerzity v Praze...

28. dubna 2025

Firmy se bojí krachu české obnovy Ukrajiny. Svaz průmyslu podmínky kritizuje

Premium

Redakce MF DNES získala dopis prezidenta Svazu průmyslu a dopravy Jana Rafaje adresovaný premiérovi Petru Fialovi (ODS) i odpověď z pera ministra průmyslu a obchodu Lukáše Vlčka (STAN). Dokumenty...

28. dubna 2025

Nejlevnější benzin za poslední roky. Pokles cen pohonných hmot způsobilo víc faktorů

Premium

Čeští řidiči si užívají nejnižších cen benzinu a nafty za několik let. Benzin tankovali levněji naposledy koncem covidové pandemie, naftu předloni. Podle údajů společnosti CCS zlevnil Natural 95 o 21...

28. dubna 2025

Vlak u Berouna srazil a zabil chodce. Nehoda pozastavila provoz na trati

Osobní vlak v neděli krátce před devátou hodinou večer v katastru obce Tetín na Berounsku srazil a usmrtil zatím neztotožněného člověka. Provoz na železniční trati je pozastavený a termín obnovení...

27. dubna 2025  21:22

Mírová dohoda se musí uzavřít příští týden. Máme i jiné starosti, varoval Rubio

Sledujeme online

Mírová dohoda mezi Ruskem a Ukrajinou musí být uzavřena brzy a následující týden se administrativa prezidenta Donalda Trumpa pokusí rozhodnout, zda mají Spojené státy v tomto konfliktu nadále...

27. dubna 2025  21:04

Pražští policisté pátrali po třináctiletém chlapci se sníženým intelektem

V neděli policisté úspěšně vypátrali třináctiletého chlapce se sníženým intelektem, který den předtím utekl z dětského zařízení v pražské Michli. Jak se dopředu správně domnívali, nacházel se na...

27. dubna 2025  11:41,  aktualizováno  20:49

Rodiče hledají v taškách svých dětí zbraně. Kriminalita ve Švédsku klesá

Švédsko zaznamenává dramatický pokles násilné kriminality, zejména co se týče bombových útoků a smrtelného násilí. Policie přisuzuje část tohoto pozitivního vývoje zvýšené angažovanosti rodičů, kteří...

27. dubna 2025  20:03

Zhubněte! Tlusté břicho je v Číně symbol blahobytu, vláda vyráží do boje

Víc než polovina dospělých Číňanů trpí nadváhou nebo obezitou. V zemi, kde si lidé prošli léty hladu, tloušťku mnozí dodnes považují za symbol prosperity. Jenže s kily navíc se pojí řada zdravotních...

27. dubna 2025  20:02

Spory o vnoučata řeší soudy. Prarodiče se nebojí bojovat, aby je mohli vídat

Premium

Mnohé prarodiče trápí, že kvůli rodinným neshodám nemohou vídat svá vnoučata, jak by chtěli. Situace se může vyhrotit natolik, že případy končí u soudu. Podle odborníků jde o jev vyplývající z...

27. dubna 2025

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Izrael musí bojovat. Pokud by přijal rady zvenčí, už by možná nebyl, říká český rabín

Premium

„Je důležité vnímat, že konflikt s Hamásem se nedá plně pochopit z pohodlí místa, kde žijeme v relativním bezpečí,“ říká o evropském prostoru rabín David Maxa. „Lidé v Izraeli jsou vystaveni...

27. dubna 2025

Za výbuch v Íránu zřejmě mohly chemikálie k výrobě raketového paliva, mrtvých je už 40

Počet mrtvých po sobotní explozi v největším íránském obchodním přístavu u města Bandar-Abbás vzrostl na 48, dalších více než tisíc lidí utrpělo zranění, informoval Červený půlměsíc. Oheň už mají...

27. dubna 2025  9:36,  aktualizováno  19:40
Nastavte si velikost písma, podle vašich preferencí.