Zanedbané nádraží v Žatci je památkou, stát letos začne s jeho opravou

  • 1
Nádražní budova a přilehlý sklad na vlakovém nádraží v Žatci byly prohlášeny za nemovité kulturní památky. Jedinečný soubor drážních budov s řadou honosných prvků dnes ale působí zanedbaně. Ještě letos však podle všeho začne velká rekonstrukce. Město už upravuje i přilehlé okolí.

Na seznam byly zapsány díky svému specifickému architektonickému výrazu a množstvím dochovaných autentických stavebních konstrukcí.

„Žatecké nádraží je jedinečně a celistvě zachovaný soubor drážních budov na trati Buštěhradské dráhy a Plzeňsko-březenské dráhy. Hodnoty areálu odráží funkčnost původního provozu nádraží a jeho dřívější komunikační strukturu,“ uvádí popis památkové hodnoty.

Pohled na vlakové nádraží v Žatci. Působí hodně zanedbaně.

„Areál rovněž představuje významný urbanistický prvek. Honosná přístavba schodiště se obrací směrem k Rooseveltově ulici, která představuje reprezentativně koncipovanou městskou třídu spojující dvě ohniska tehdejšího městského života – historické jádro a nádraží na předměstí, kolem kterého se postupně vytvářela průmyslová zóna,“ stojí tam dále.

Nádraží se nachází asi kilometr severovýchodně od historického centra Žatce, na severním konci Rooseveltovy třídy. Celý areál se skládá z několika objektů, status kulturní památky získaly dvě – hlavní nádražní budova a sousední přízemní sklad.

Areál byl postaven v letech 1871 až 1873 inženýrem Josefem Chválou podle typových plánů pro velké stanice. V roce 1902 pak Adolf Schrayer přistavěl k hlavní budově výše zmíněné honosné schodiště a restaurační pavilon.

„Primární hodnoty výpravní budovy jsou nejen v základním architektonickém výrazu, ale rovněž v množství dochovaných autentických nebo druhotně vložených stavebních konstrukcí – historické dlažby, litinové sloupy, zábradlí nástupiště. Další objekty areálu představují ryze užitné stavby technického charakteru, jejichž úsporné řešení odpovídá typovému charakteru těchto staveb,“ je dále uvedeno v popisu areálu.

V současnosti nicméně nádražní budova se světle zelenou fasádou na běžného návštěvníka působí poněkud zanedbaně a některé prostory jsou opuštěné. Správa železnic coby majitel areálu volné prostory v minulosti nabízela městu i dalším subjektům, strany se ale nedohodly kvůli vysoké ceně pronájmu.

Kompletní oprava střechy i pláště

Před lety na nádražní budově proběhly menší opravy, na celkovou rekonstrukci ale stále čeká. Ta by však měla proběhnout v letošním roce. 

„Aktuálně probíhá zpracování projektové dokumentace na opravu nádražní budovy, a to v souladu s Národním památkovým ústavem, jehož vyjádření bude předmětem stavebního řízení. Samotné zahájení prací předpokládáme do poloviny letošního roku,“ uvádí mluvčí SŽ Nela Friebová s tím, že cena opravy bude předmětem dokončení projektové dokumentace.

V rámci rekonstrukce má dojít ke kompletní opravě střechy a pláště budovy, k opravě přístřešku, toalet, prostorů pro cestující i dopravce i k úpravě okolních ploch.

„Hlavní nádraží se jako kulturní památka stane odpovídající vstupní branou do historického města, které podává nominaci na zápis na Seznam světového dědictví UNESCO,“ okomentovala starostka města Zdeňka Hamousová (za ANO).

Město se proto snaží zvelebit i okolí nádraží. „Vylepšení probíhá již od loňska, kdy začala rekonstrukce Purkyněho ulice. Lokalita získá nejen komunikaci s novým povrchem, ale i nově vysázenou zeleň, v jejíž revitalizaci by město mělo i dále pokračovat. A o revitalizaci parčíku před nádražím, který před pár lety město nabylo do majetku, již debatujeme s architektem,“ doplnila starostka.