Dílo tvoří čtyři samostatné siluety postavené v jedné linii za sebou v prostoru zámeckého nádvoří. Klíčový je pohled přes kukátko, díky němuž se siluety spojí ve výsledný obraz.
„Instalace mi přijde vtipná, hravá a doufám, že ji i takto návštěvníci přijmou,“ uvedla kastelánka zámku Michala Hofmanová.
Instalaci dvojice vytvořila přímo pro krásnodvorský zámek a inspiraci nalezli právě na této památce. Během loňské první návštěvy se autoři seznámili s areálem – nejen se zámkem, ale i s rozsáhlým přírodně krajinářským parkem a stavbami v něm stojícími.
„Múzou“ jim byl novogotický templ. Vycházeli z kresby z roku 1947. Výjev zachycuje dva pány v interiéru historické rozhledny. Zřejmě šlo o hosty Jana Rudolfa Černína.
„Kresbu jsme siluetami rozložili do prostoru, jež se pohledem přes kukátko, které tvoří jakýsi rám, zase složí,“ popsal David Böhm.
Původně s kukátkem umělci nepočítali. „Nejdříve jsme vytvořili modely siluet a na místě si vyzkoušeli, jak je v prostoru rozložit, aby spojení v jednom místě fungovalo. Na umístění kukátka jsme přišli na jedné ze zkoušek. Prvotní záměr byl, že si pohled člověk najde sám, ale to nefungovalo,“ přiblížil Jiří Franta.
Propojení moderního díla s barokní památkou byla výzva
Práce na tomto díle a propojení s historickou památkou byly pro dvojici, která spolupracuje od roku 2006, velká výzva. „Myslím si, že je skvělé, že s místem se pracuje jako se živým prostorem,“ zmínil Böhm.
Dvojice pořádá performance, natáčí videa, buduje prostorové instalace, vytváří nástěnné malby a knižní ilustrace. Několikrát patřila k finalistům Ceny Jindřicha Chalupeckého.
Průběh vzniku díla od počátku po výslednou instalaci sledoval štáb České televize, která o něm připravuje dokument v rámci cyklu Průvodce výtvarným územím. Do vysílání by se měl dostat na jaře roku 2020.
S moderním uměleckým dílem u barokního zámku se návštěvníci mohli poprvé setkat loni, kdy nádvoří dominovala socha v podobě zmenšené zasněžené hory nebo kupy sněhu na ulici. Dílo Krištofa Kintery s názvem Disappearing (Mizení) vyvolalo velký ohlas.
„Aby historická památka nebyla uzavřeným světem, je potřeba ji propojit se životem okolo. Zámek je plný starého umění, tak proč nevytvořit setkání se současným uměním. Je to cesta, jak prostor oživit,“ dodala Hofmanová.