Tramvaj po zrušení provozu v Ústí nad Labem sloužila v Ostravě a poté v...

Tramvaj po zrušení provozu v Ústí nad Labem sloužila v Ostravě a poté v Liberci. V ústecké vozovně je odstavená od roku 2007 a chátrá. | foto: Ondřej Bičiště, MF DNES

Ústí chce zachránit poslední tramvaj, může z ní být exponát či kavárna

  • 5
Nové vedení Ústí nad Labem se rozhodlo najít vhodné využití pro historickou tramvaj, která ve městě jezdila do ukončení tramvajového provozu v roce 1970. Poté sloužila v Ostravě a Liberci, v roce 2007 se vrátila do Ústí. Od té doby je uložená v depu dopravního podniku, který se jí hodlal zbavit.

„Máme zájem, aby tramvaj zůstala v Ústí nad Labem a aby tu byla zachována. Chceme navazovat a poukazovat na tradice města a tramvaje jsou jednou z nich,“ řekl náměstek primátora Martin Hausenblas.

Způsob využití tramvaje vyrobené v roce 1960 bude společně s dopravním podnikem hledat skupina nadšenců a odborníků. „Tramvaj by mohla sloužit jako muzejní exponát nebo jako originální kavárna,“ naznačil možné využití vozu historik a zastupitel města Martin Krsek.

Prvním krokem bude zajistit pro tramvaj lepší uskladnění. Stroj totiž stojí v předlické vozovně na volném prostranství, kde na dešti koroduje.

„Řešením může být výstavba provizorního přístřešku nad tramvají,“ uvažuje ředitel dopravního podniku Radek Chobot. Historik Krsek podotkl, že tramvaj také musí rychle projít nutnou údržbou.

„Zejména je nutné nakonzervovat ji olejem, aby byla zajištěná proti další degradaci,“ podotkl Krsek. Podle něj by bylo ideální, aby se obojí stihlo ještě do konce roku.

Už tento týden chtějí nadšenci iniciovat založení spolku, jenž by se měl stát partnerem dopravnímu podniku při řešení budoucnosti tramvaje. „Spolek by měl sdružovat dobrovolníky, kteří by si péči o tramvaj vzali za svou,“ dodal historik.

Rekonstrukce bude v řádu milionů korun, odhaduje ředitel

Do procesu záchrany tramvaje se zapojili také konzultanti z Národního technického muzea či Zubrnické muzeální železnice. Dialog skupiny a dopravního podniku by měl začít příští rok. Kdy by mohlo dojít ke shodě ohledně využití tramvaje, lze zatím jen odhadovat.

„Je to proces, jehož délku neumím odhadnout. Ale nemělo by se to uspěchat,“ poznamenal Krsek.

Největší problém budou peníze, jelikož tramvaj bude nutné pro zmíněné účely opravit. „Rekonstrukce bude v řádu milionů korun,“ míní ředitel Chobot. Upřesnil, že řeč je zhruba o dvou až třech milionech.

 Historik Krsek nevyloučil možnost uspořádání sbírky, náměstek Hausenblas pak využití úspor v rozpočtu.

Nadšenec Vít Čepický, který vývoj ústecké MHD dlouhodobě sleduje, už dříve poukázal, že dopravní podnik péči o tradice zanedbává. „Zatímco jinde se o historická vozidla pečlivě starají, v Ústí se na jakoukoli formu zachovávání historického odkazu kašle,“ řekl.

To by se nyní mělo změnit. „Naším zájmem je, aby podnik neplnil jen svou základní funkci provozovatele MHD, ale aby také začal pečovat o tradici, z níž vychází,“ uvedl Krsek.