Dosud se mělo za to, že zemina se utrhla vlivem nadměrných dešťů. Majitel lomu závěry posudku odmítá.
V posudku Antonína Paseky a Zdeňka Bažanta ze stavební fakulty Vysokého učení technického, se uvádí, že „sesuv svahu ze dne 7. června 2013 je v příčinné souvislosti s přitížením koruny svahu“, přičemž pochybení je na straně těžební organizace, společnosti Kámen Zbraslav, na což upozornily Hospodářské noviny.
Podle advokáta firmy Pavla Sedláčka však vyvážená drť nemohla sesuv způsobit už jen proto, že halda suti byla na čedičovém podloží, nikoli na svahu. Sedláček současně uvedl, že posudek objednal a zaplatil dřívější majitel lomu Josef Kačírek, který se se současným vlastníkem soudí.
Situaci sleduje i Český báňský úřad. Podle jeho mluvčího Bohuslava Machka bude skutečná příčina sesuvu známa až po odborném posouzení pracovní skupinou sestavenou na základě usnesení vlády. Dodal však, že při povolení hornické činnosti, které úřad vydal naposledy v roce 2005, se uvádí, že „vliv hornické činnosti na stabilitu svahů není významný“.
Dálnici zavalily hlína a kamení. Dělníci nejprve odtěžili desítky tisíc tun zeminy. Práce pokračují i na místech mimo sesuv, zajistit mají odvodnění svahu. Ředitelství silnic a dálnic míní, že druhá fáze sanace skončí v polovině příštího roku.
Podívejte se na následky sesuvu:
7. června 2013 |
Ekologové neuspěli s další ústavní stížností kvůli stavbě D8
V souvislosti s dostavbou dálnice D8 přes České středohoří pak v úterý Ústavní soud odmítl stížnost Společnosti ochránců životního prostředí. Ekologům vadilo zejména to, že stavební povolení v úseku Lovosice - Řehlovice zůstalo v platnosti i po zrušení územního rozhodnutí.
Justice prý odepřela odpůrcům stavby spravedlnost. Ústavní soudci podle České televize stížnost označili za zjevně neopodstatněnou.
Stížnost konkrétně směřovala proti rozhodnutí Nejvyššího správního soudu, který potvrdil starší verdikt ústeckého krajského soudu. „Napadená soudní rozhodnutí byla podrobně a srozumitelně odůvodněna, a splňovala tak požadavek spravedlivého procesu,“ stojí v usnesení senátu.
Jde o jedno z desítek soudních rozhodnutí, která v souvislosti s trasou D8 padla. Justice často rozhodovala i ve prospěch ekologů, aniž by to však změnilo trasu dálnice.