Geologové hledají na severu Čech ideální trasu rychlovlaku do Drážďan

  8:05aktualizováno  8:05
Plány na stavbu vysokorychlostní železniční trati z Prahy do Drážďan dlouhé 123 kilometrů získávají konkrétní obrysy. Saští a čeští geologové totiž začali na severu Čech s prvním zkoumáním terénu pro trať, po níž by se měly vlaky řítit rychlostí 350 kilometrů v hodině.

Geolog Vladislav Rapprich (vzadu) s německým kolegou hodnotí v terénu geologickou situaci v okolí Bad Gottleuby a Petrovic. | foto: Petr Kycl

„Máme úkol udělat studii a vybrat z navržených variant z geologického hlediska tu nejschůdnější. A nadefinovat i problémy, jimž je nutné se vyhnout,“ říká Vladislav Rapprich, geolog a vulkanolog z České geologické služby.

Česko-německý projekt je v režii Správy železniční dopravní cesty (SŽDC).

Úkolem první fáze je vytvořit zjednodušenou geologickou mapu, kde budou zakreslené horniny s výrazně odlišnými technickými vlastnostmi, což je důležité znát při ražbě tunelů.

Fotogalerie

Jinak se razí tvrdé, jinak měkké, které se navíc musí hned vyztužovat. Také se vytvoří 3D geologický model území, který stavařům usnadní to nejlepší namodelování a umístění tunelů.

Při ražbě nesmějí porušit zásoby pitných vod, stará důlní díla pod Krušnými horami nebo stále chráněná ložiska nerostů. A hlavně se při ražení musí co nejméně měnit druh hornin.

„Jinak by se musel kompletně měnit způsob ražby, což stavbu výrazně prodražuje a zpomaluje,“ vysvětluje geolog.

Tunel dlouhý šestnáct kilometrů

Podle plánu povede rychlodráha z Prahy po levém břehu Labe až k Lovosicím, tam přes nový most překoná řeku a najede do tunelu dlouhého asi 16 kilometrů.

Ten povede skrz České středohoří a na povrch vyjede na ústeckém Střekově. Potíž bude vyzkoumat, kde skončí, a najít zde také místo pro stavbu dalšího mostu, po němž rychlovlak opět přejede Labe a zamíří na západní nádraží.

Odtud trasa povede táhlým obloukem kolem Trmic a Chabařovic k Chlumci, kde vlak vjede do asi 26 kilometrů dlouhého tunelu pod Krušnými horami a vyjede u německé Pirny.

Jedním z největších problémů je co nejlépe usadit trať u západního nádraží. „Zatáčka rychlovlaku musí být kvůli rychlosti opravdu táhlá s velkým poloměrem. A na západ od nádraží v okolí jezera Milada je spousta nestabilních výsypek. U Chabařovic pro změnu skládka toxických odpadů, jíž se musíme obloukem vyhnout,“ přibližuje geolog.

S kolegy byl před několika dny ve štole pod zámkem Jezeří. „Němečtí kolegové nemají šanci v detailu a zblízka vidět krušnohorský zlom, jehož zóna porušení je široká,“ poznamenává Rapprich.

„Ve štole kousíček pro představu vidí. Pak nás čeká najít nejvhodnější místo pro jižní portál tunelu u Chabařovic, což je další problematické místo,“ sděluje.

Protnutí další tektonické struktury

Tunel bude v některých místech 350 až 400 metrů hluboko pod masivem hor a hlavně v místě státní hranice protíná další významnou tektonickou strukturu.

„Musíme přesně proměřit a znát, jak tato struktura probíhá, jak je pevná nebo porušená, abychom věděli, co stavbaře čeká,“ dodává geolog, který oceňuje, že odborníci byli osloveni včas, aby řekli svůj názor.

„Ne až ve chvíli, kdy je například dálnice postavená a ujíždí. Snad situace kolem D8 vedla k ponaučení. V tomto případě spolupracujeme se SŽDC na výběru optimální varianty a můžeme se tak vyhnout problémům, které by stavbu prodražovaly a prodlužovaly,“ podotýká Rapprich.

Podle SŽDC má být stavba zahájena v roce 2028 a zkušební provoz v září 2035. Plán vychází ze zkušeností s přípravou a realizací modernizačních železničních staveb, a to při současné legislativě.

„Připravované změny zákonů mohou mít velký vliv na zkrácení času potřebného pro povolování stavby,“ upozorňuje mluvčí SŽDC Marek Illiaš.

Představení rychlodráhy Praha - Drážďany z ledna roku 2016:

Nejčtenější

Teplice - Plzeň 2:1, další selhání mistra, hosté nevyužili mraky šancí

Tepličtí fotbalisté se radují z gólu proti Plzni, zleva střelec Jakub Hora,...

Plzeňští fotbalisté podruhé za sebou selhali. Po čtyřgólovém debaklu na Spartě nezvládli ani předehrávku 25. kola...

Politik slíbil, že bude žít v ghettu. Místo bytu chce koupit vilu

Zastupitel Petr Globočník vhodný byt v Janově podle svých slov nenašel, svou...

Litvínovský zastupitel Petr Globočník dosud nenaplnil slib, že pokud jeho uskupení uspěje v komunálních volbách,...

Vary dominovaly v Litvínově, Chomutov smetl Pardubice a zůstává ve hře

Karlovarský Ondřej Beránek (vpravo) překonává Michaela Petráska z Litvínova.

Který z extraligových celků doplní Pardubice v baráži? Tato otázka zůstává i po 3. kole skupiny o udržení...

Karlovy Vary porazily Chomutov. Litvínov táhl šestnáctiletý Myšák

Lukáš Kozák (vlevo) z Karlových Varů je v souboji Adamem Dlouhým z Chomutova.

Chomutov nezvládl první měření s hokejisty Karlových Varů a na západě Čech prohrál těsně 1:2. Litvínov si v play out...

Zdražení lanovky na Komáří vížku je příliš velké, kritizují turisté

Nejstarší lanová dráha vede na Komáří vížku

Nejstarší lanová dráha v Česku vedoucí z krupské části Bohosudov na Komáří vížku loni přepravila rekordních 42 tisíc...

Další z rubriky

Po zimním spánku si chomutovští medvědi pochutnali na dortech a ovoci

Buzení hnědých medvědů v Chomutově (16. března 2019)

Chomutovské medvědy Nera, Michala, Míšu a Noru po zimním spánku probudila vůně dortů a oblíbených pochoutek a herečka...

Ústecký kraj se rozhoduje, zda vstoupí do Lužické nemocnice v Rumburku

Lužická nemocnice v Rumburku.

Jednání rumburské radnice a společnosti Krajská zdravotní o převzetí části ztrátové Lužické nemocnice jde do finále....

Policisté v Teplicích vypátrali pohřešovaného, byl mrtvý v autě

Policisté v Teplicích vypátrali pohřešovaného, byl mrtvý v autě. (16. března...

V sobotních ranních hodinách pátrali tepličtí policisté po pohřešovaném muži. Nalezli ho po necelých dvou hodinách bez...

Najdete na iDNES.cz