„Město Most se v loňském roce rozhodlo řešit vizuální smog a do této problematiky byly zařazeny i některé naše reklamní aktivity. Na základě rozhodnutí našich akcionářů, města Mostu a města Litvínova jsme vyřadili z nabídky reklamních služeb některé reklamní plochy,“ uvedla mluvčí Dopravního podniku měst Mostu a Litvínov Hana Syrová.
Některé autobusy jezdí už jen v barvách dopravního podniku, tedy se žlutými, červenými a bílými pruhy, jiné vozy však proměna teprve čeká – obří polepy, které blokují výhled z prostoru pro cestující ven, totiž nezmizí naráz. „Necháváme doběhnout smlouvy s našimi zákazníky a následně je neprodlužujeme,“ uvedla Syrová s tím, že reklama z vozu zmizí až po vypršení smlouvy.
S vizuálním smogem je to jako s místností, kde všichni křičí, říká odbornice |
Kromě vozů redukuje dopravce reklamu i na tramvajových zastávkách a oplocení svých areálů. „Zákazníkům nabízíme jiné formy prezentace. V nabídce tak stále zůstává maloplošná lepená reklama na autobusech, případně mohou zájemci využít prostor v interiéru vozidel, a to buď umístěním letáků, nebo vysíláním spotů na LCD obrazovkách,“ upřesnila Syrová.
Odstranění reklamy na vozech MHD pro dopravní podnik znamená finanční ztrátu. „O jak velkou částku půjde, zatím nevíme, ale s městem jsme domluveni na kompenzaci,“ uvedla mluvčí. Ani výše kompenzace zatím vyčíslena nebyla.
Mostecký magistrát se v rámci boje s vizuálním smogem zaměřil i na místní podnikatele. Před časem vydal manuál, který jim radí, jak na vkusnou reklamu. Na výměnu reklamního značení v souladu s manuálem pak město podnikatelům nabízí příspěvek až 25 tisíc korun. „Jsme si vědomi, že s výměnou reklamního označení mají podnikatelé spojené finanční náklady, proto jsme schválili dotační program,“ uvedl primátor Marek Hrvol (ProMOST).
O příspěvek mohou podnikatelé žádat do 30. června prostřednictvím formuláře na webu města. V letošním rozpočtu je na tento účel vyčleněno čtvrt milionu korun. Loni město podpořilo sedm žádostí v celkové výši zhruba 121 tisíc korun.
1. května 2024 |
„Změnu vizuálního stylu jsme plánovali již dlouho, protože se snažíme držet krok s dobou. Když se naskytla příležitost využít podpory města, nemohli jsme ji odmítnout,“ popsal například marketingový ředitel gastronomického podniku Šmak Radek Vais s tím, že manuál od města jim poskytl grafické podklady i jasné instrukce, jak celý proces realizovat.
„Pro nás to byla poměrně výrazná změna – přešli jsme z barevných výloh na tmavší design, což podle nás dopadlo velmi dobře. Ačkoli jsme nezískali maximální možnou dotaci, přidělená částka pokryla 99 procent nákladů na vizuální proměnu, za což jsme velmi vděční,“ dodal.
Michaela Vostrá, která provozuje oční optiku na třídě Budovatelů, se pak rozhodla pro proměnu výlohy, aby se odlišila od konkurence. „Přála jsem si jednoduché písmo, které je vkusnější a lépe ladí s designem interiéru našeho obchodu. Až později jsem se dozvěděla o možnosti získat městský příspěvek, čehož jsem využila,“ popsala.