„Dotace byla sto milionů korun, z toho 66 milionů získal Unipetrol na plnicí stanice v Praze a v Litvínově, my jsme vybojovali třicet milionů,“ potvrdil ve středu ústecký primátor Petr Nedvědický (ANO).
V současnosti se cena vodíkových stanic ve světě pohybuje v přepočtu od 25 do 50 milionů korun.
„My bychom se chtěli blížit třiceti milionům, aby si dopravní podnik nemusel zajišťovat úvěr na stavbu,“ řekl primátor s tím, že výběrové řízení připraví Cheminvest, projektová dokumentace by měla být hotová zkraje příštího roku a na jeho konci má stanice stát.
„Není to nic složitého, v podstatě je to zásobník s plynem a kompresory, které to stlačují. Jen se tam nesmí jiskřit,“ podotkl Nedvědický.
Vodíková doprava je velmi ekologická, ale zatím i drahá. Kilo vodíku stojí 7 eur (175 korun), a zatímco cena běžné autobusové dopravy je 32 až 34 Kč/km, u vodíkového autobusu je přes 35 korun.
Vodík
|
„Od Spolchemie bychom měli mít příznivější garantovanou cenu a podle odhadů na evropském trhu má nákladovost této dopravy během deseti let klesnout o padesát procent,“ upozorňuje ale primátor.
Vodík vzniká ve Spolchemii jako vedlejší produkt moderní membránové elektrolýzy a první veřejná plnicí stanice tak bude u ní.
„Naše roční produkce zhruba dvacet milionů metrů kubických dává několikanásobnou rezervu pro využití jako ekologického paliva v ústecké MHD,“ řekl mluvčí firmy Jan Charvát.
Město už podalo i žádosti o dotaci na pořízení pěti vodíkových autobusů a příští rok by mělo mít aspoň tři. Jeden stojí kolem dvaceti milionů.
„Jezdí například v Německu, Portugalsku a v Londýně mají na plyn doubledeckery. Dojezd na jedno doplnění nádrže je kolem 350 kilometrů,“ doplnil primátor Nedvědický.
Jeden z prvních sériově vyráběných vodíkových automobilů je Hyundai Nexo:
28. února 2018 |