(ilustrační snímek)

(ilustrační snímek) | foto: Petr Lemberk, MAFRA

Ústecký kraj zaostává, školy ve státní maturitě propadly

  • 4
Výsledky úspěšnosti studentů u státních maturit jsou pro severočeské střední školy tristní. Z regionu se dostalo nejvýše litoměřické Gymnázium Josefa Jungmanna, kterým zmítají spory. Z celé republiky mu mezi gymnázii patří 80. příčka, což je nejhorší výsledek ze všech krajů.

"To není nic nového, naše školy si dlouhodobě nevedou dobře a umisťují se na zadních příčkách podobných žebříčků," přiznává krajský radní Petr Jakubec. Čím to je? "Historickým složením obyvatelstva, které sem bylo dosídleno po roce 1945," uvádí.

Úspěšné školy

Nejlepší gymnázia:
1. Gymnázium J. Jungmanna, Litoměřice, v ČR ale 80. místo
2. Gymnázium Teplice, v ČR 83. místo
3. Gymnázium Roudnice nad Labem, v ČR 113. místo

Nejlepší střední školy:
1. SPŠ Most, v ČR 331. místo
2. Střední pedagogická škola Litoměřice, v ČR 375. místo
3. Soukromá obchodní akademie Žatec, v ČR 401. místo

Úroveň severočeského školství chce zvednout vytvořením systému velkých škol, vzniklých sloučením těch současných, který se v Ústeckém kraji nyní zavádí. "Silné školy s plnými třídami získají více peněz, mohou zaplatit kvalitní kantory a vybavení pro výuku. Musíme být nároční k sobě, učitelům i žákům," říká Jakubec.

Ovšem důvody jsou také jinde, problémy vznikají už na základních školách. Dětí je málo a základky i gymnázia se o ně perou, berou i ty s horšími výsledky. V Ústeckém kraji navíc není žádná prestižní a vyhlášená škola, jejíž jméno by se cenilo v celém Česku. Navíc z regionu odcházejí kvalitní učitelé.

MF DNES zná dva učitele z Teplic a Mostu, kteří přesídlili do Prahy kvůli nespokojenosti na školách, kde učili, a kvůli penězům. Asi není náhoda, že první skončil na pražském Gymnáziu Porg, které je podle ministerského žebříčku nejlepší v zemi a druhý na Keplerově gymnáziu, jež je druhé.

V nejlepší škole v kraji to vře

V Litoměřicích si severočeské prvenství považují. "Mám z toho radost," říká ředitelka Eva Bulasová. Na jejím gymnáziu letos odmaturovalo všech 89 studentů.

"Na výsledku má lví podíl práce našich pedagogů, jsou to fundovaní učitelé," doplnila. Některým z těchto učitelů však nyní rozdává výpovědi, čímž vrcholí protesty a nepokoje ve škole. Proti sobě stojí právě Bulasová a někteří učitelé na straně jedné a většina pedagogického sboru, rodiče a žáci na straně druhé. (více čtěte zde)

Také Bulasová ale při komentování výsledků mluví o složení obyvatelstva, když vysvětluje špatný výsledek v porovnání s ostatními gymnázii v zemi. "Náš kraj má jednu z nejhorších startovacích pozic. Je například na předposledním místě v zemi v čtenářské gramotnosti. Je to specifikum kraje," říká.

Na druhém místě v kraji je Gymnázium Teplice, kde letos maturovalo 143 žáků, neuspěli dva studenti a jeden k maturitě vůbec nesměl. Tato škola má obecně a dlouhodobě dobrou pověst.

Kraj ve špatných školách zasáhne

"Považuji to za dobrý výsledek. Oproti předchozím rokům máme letos 44 vyznamenání, což je na jednu třídu průměr 7 až 9. To nikdy nebývalo. Pro naše studenty, ač si asi 40 procent zvolilo těžší variantu, je státní maturita lehčí," hodnotí zástupkyně ředitele školy Marcela Řeháková.

Mezi ostatními středními školami slaví Střední průmyslová škola Most. "Vůbec jsem to nečekala a zpočátku tomu ani nevěřila. Jsem pyšná, odráží to úroveň školy," radovala se ředitelka Zdeňka Němečková.

Ministerstvo školství také vyjmenovalo regiony, kde se nejlíp učí český jazyk, matematika a cizí jazyky. Ústecký kraj mezi nimi opět chyběl. Ministerstvo naopak nechtělo sdělit, které konkrétní školy dopadly nejhůř.

Vedení kraje čeká na podrobné výsledky od ministerstva a je připraveno proti školám se špatnými výsledky zasáhnout. "Ve spolupráci s Českou školní inspekcí přijmeme opatření," řekl Jakubec. Na dotaz, zda takové školy zavře, nebo sloučí s jinými, odpověděl: "I to jsou možnosti."

, ,