Kozí dráha od roku jezdí od roku 2007 jen do Telnice, na navazujícím úseku do Oldřichova jsou koleje zchátralé a někde chybí.

Kozí dráha od roku jezdí od roku 2007 jen do Telnice, na navazujícím úseku do Oldřichova jsou koleje zchátralé a někde chybí. | foto: Archiv, MF DNES

Kozí dráha by se mohla úplně obnovit, kraj uvažuje o převzetí

  • 5
Krajská samospráva zvažuje, ze by převzala oblíbenou Kozí dráhu a platila její provoz. Jezdilo by se po ní až do Duchcova, celá trať by fungovala jako turistická atrakce. Nápad by mohl ale ztroskotat na tom, že kraj od státu žádá, aby opravil zbytek kolejí.

Na trati nyní jezdí vlaky jen o letních prázdninách o víkendech. Vyjíždějí z Děčína, ale končí kvůli rozkradeným kolejím už na zastávce v Telnici. Provoz zajišťuje město Děčín společně se všemi obcemi ležícími na trati, přispívá na něj i Ústecký kraj. A právě ten přemýšlí o tom, že by železnici převzal úplně.

„Je zde varianta, že kraj, za peníze ušetřené na základní dopravní obslužnosti, trať převezme a bude ji objednávat ze svého rozpočtu,“ nastínil krajský radní pro dopravu Jaroslav Komínek (KSČM). „Měla by to být nostalgická doprava za významnými turistickými cíli,“ řekl Komínek. Předpokládá, že vlaky by jezdily o víkendech, o svátcích a jiných příležitostech.

Vlaky po Kozí dráze by mohly jezdit až do Duchcova

Problém je v tom, že úsek z Telnice do Oldřichova na Teplicku je od roku 2007 zavřený a trať chátrá. „Na její obnovu bude třeba asi 15 milionů korun,“ připomněl náměstek děčínského primátora Pavel Sinko (ČSSD).

Větší finanční podpora od kraje je dle jeho soudu rozhodující. Samospráva pak bude mít větší páku na stát, aby zbytek železnice opravil. „Kdyby se provoz rozšiřoval, žádali bychom opět Správu železniční dopravní cesty (SŽDC) o zprovoznění úseku mezi Telnicí a Oldřichovem,“ doplnil Sinko.

Oldřichovem by však cesta vlakem končit neměla. „Chtěli bychom, aby Kozí dráha jezdila až do Duchcova,“ řekl krajský radní Komínek. Nový dopravce by podle plánů kraje jezdil po trati pět let, v návrhu jízdních řádů jsou čtyři páry spojů denně.

Každý den ne

Správce kolejí reagoval na nabídku rezervovaně. „SŽDC by o otevření mohla uvažovat za předpokladu, že by se kraj zavázal k dlouhodobé objednávce, minimálně deset let, která by zahrnovala pravidelnou, tedy denní osobní dopravu," odpověděl Marek Illiaš ze SŽDC. Investici do zprovoznění vidí značně dražší, podle něj vyjde na 120 milionů.

Možnost, že by vlaky jezdily každý den, ovšem Komínek vyloučil. „Ve všedních dnech by se nejezdilo, nevyplatilo by se to. Těžko budeme dělat dopravní obslužnost historickými vlaky, tímto směrem jít nechceme,“ reagoval Komínek. Dodal, že další možnou variantou je udržení současného stavu, kdy město Děčín žádá Ústecký kraj o příspěvky na provoz z Fondu Ústeckého kraje.

Pokud by se záměr plného zprovoznění nepodařilo naplnit a trať by nakonec zanikla, je zde i možnost jiného naplnění. Děčínský radní Vlastimil Pažourek (VPM) míní, že by po tělese dráhy mohla vést cyklostezka. „Nemusela by se kvůli tomu budovat nová infrastruktura,“ dodal Pažourek.